© belga

NMBS en Infrabel starten met ’treindienst van nationaal belang’

Spoorwegmaatschapij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel zijn maandag gestart met wat zij een ’treindienst van nationaal belang’ noemen. Ze houden die minstens tot 5 april aan. Vooral ’s avonds rijden er veel minder treinen.

Er zijn bij de spoorbedrijven steeds meer zieken, waardoor stilaan tekorten dreigen op cruciale plaatsen, zoals op de trein, in seinhuizen ... Dat zou zware gevolgen kunnen hebben: van “honderden geschrapte treinen per dag” tot zelfs een volledige stopzetting van het spoorverkeer “op sommige delen of zelfs op het volledige spoornet”.

Door over te schakelen op een ’treindienst van nationaal belang’, weten reizigers waar ze aan toe zijn en zouden ze niet voor onverwachte verrassingen mogen komen te staan.

Het aangepaste aanbod is vooral gericht op essentiële verplaatsingen, dus op mensen die de trein moéten nemen. Er rijden bijvoorbeeld één of twee IC-treinen per uur, en twee tot drie L- en S-treinen per uur tijdens de spitsuren (maar amper daarbuiten). En ook de meeste P-treinen (piekuurtreinen) rijden niet meer.

De spoorbedrijven waarschuwen dat er ’s avonds nog weinig treinen rijden. De meeste L- en S-treinen vanaf 20.00 uur en IC-treinen vanaf 21.00 uur zijn geschrapt. “Reizigers wordt aangeraden om in het bijzonder voor vertrekken na 19.00 uur de routeplanner te raadplegen”, klinkt het.

NMBS en Infrabel beloven dat er ook met de nieuwe dienstregeling genoeg plaats is op de treinen voor social distancing. De voorbije dagen was gemiddeld maar 8 pct van de zitjes bezet, en 10 procent tijdens de spitsuren, terwijl de “treindienst van nationaal belang” een treinaanbod biedt dat overeenkomt met ongeveer 75 procent van het aantal beschikbare plaatsen op een normale weekdag (inclusief de piekuren). “Het aantal aangeboden zitplaatsen biedt tweemaal de gevraagde capaciteit, waardoor de gepaste voorwaarden op het vlak van volksgezondheid worden gegarandeerd”, zeggen de spoorbedrijven.

Partner Content