Medische keuring voor oudere bestuurders is discriminatie

Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet laat opnieuw een ballonnetje op. Vanaf een bepaalde leeftijd wil hij oudere bestuurders onderwerpen aan een medische keuring zo schreef De Morgen begin deze week.

OKRA laakt deze manier van werken. Een minister of staatssecretaris lanceert in de media een idee. Al naargelang de heftige reacties op dit mediabericht stuurt de minister of staatssecretaris het voorstel bij. Enkele weken geleden was er het ballonnetje over de afschaffing van het gratis openbaar vervoer voor 65+’ers. Deze week kwam er het ballonnetje van de medische keuring voor oudere bestuurders. Voorafgaand overleg met de betrokken partijen gebeurt niet. De discussie wordt in de media gevoerd en wie daar de sterkste stem heeft wordt gehoord. Dit is geen vorm van deugdelijk bestuur.

Ook inhoudelijk heeft OKRA bezwaar tegen het voorstel van Wathelet. Oudere bestuurders onderwerpen aan een medische test enkel en alleen omdat ze ouder zijn, is discriminatie van de oudere bestuurders en dat kan volgens OKRA niet. Nochtans is verkeersveiligheid en de plaats van oudere bestuurders in het verkeer een opdracht die OKRA ter harte neemt. Overal in Vlaanderen organiseert ze verkeersopfrissingscursussen voor ouderen, met steun van de overheid. OKRA is ervan overtuigd dat dit een duurzamere en veiligere manier is om oudere bestuurders rijvaardig te houden.

Ook journalist Ludo Hugaerts kroop in zijn pen en uitte zijn verontwaardiging in een open brief aan Staatssecretaris Melchior Wathelet

Geachte heer staatssecretaris,

Ik ben 63 jaar, ik rijd al 42 jaar met de auto en ik maal per jaar ruim 50.000 km. Ik hoor dat u als kersverse staatssecretaris voor mobiliteit aan het brainstormen bent over een actieplan met maatregelen voor een veiliger verkeer. Eén van de ideeën zou een verplichte medische keuring zijn om de rijvaardigheid van oudere bestuurders te testen. Misschien zelfs al vanaf zestig jaar.
Niet doen, meneer Wathelet. Ik vind het idee schokkend en discriminerend. Ik voel me helemaal nog niet een “oudere bestuurder”. Ik ben niet altijd een engel in het verkeer, maar ik kan u verzekeren dat ik nog over een goede gezondheid en al mijn zintuigen en geestesvermogens beschik.

Iemand van 85 die slecht ter been is en problemen heeft met zien en bewegen, kan inderdaad beter niet meer achter het stuur kruipen. Maar dat geldt even zeer voor iemand van 30 tot 40 jaar met gezondheidsproblemen. De 85-jarige in mijn voorbeeld zal voldoende zelfkennis hebben om zelf te beslissen niet meer te rijden. Ik ben echter niet zeker dat die 30- of 40-jarige dat ook zal doen.

Een medische rijvaardigheidstest verplichten vanaf zestig jaar suggereert dat elke zestigplusser een potentieel gevaar is op de weg. Dat vind ik beledigend. Nog nooit heb ik een onderzoek gezien waarin zwart of wit blijkt dat oudere bestuurders slechtere chauffeurs zouden zijn. Maar ik zie wel elke maandag de statistieken van de weekendongevallen. En daarin munten vooral dertigminners uit.

Ik ben graag bereid een medische test te ondergaan en een praktische rij-opfrissingscursus te volgen. Maar alleen op vrijwillige basis. Daarom heb ik een andere suggestie voor uw plan: maak zulke tests en opfrissingscursussen gratis of bijna gratis – voor alle leeftijden. Op dit moment bieden rijscholen zulke cursussen al aan, maar de prijs ervan maakt ze niet erg populair.

Ik ben ook van plan te blijven werken tot 65 jaar. Precies zoals uw regering dat wil. Maar als ik van u niet meer met de auto mag rijden, heb ik een groot probleem. Voor mijn traject naar het werk biedt het openbaar vervoer geen alternatief en dus zal ik toch verplicht zijn vroeger te stoppen. Op een forum van een krant drukte iemand het als volgt uit: “Het kan zijn dat ze me medisch afkeuren om met de auto te rijden, maar me wel nog goed genoeg verklaren om in twee shifts aan de band te werken”.

U hebt groot gelijk dat u aan een plan voor veiliger verkeer werkt. Daarvoor betaal ik u met mijn belastinggeld. Maar als veelrijder kan ik u honderd en één betere ideeën geven dan een verplichte medische keuring van oudere bestuurders. Doe bijvoorbeeld iets aan de wildgroei van verkeersborden. Stem grote wegenwerken op elkaar af. Verhoog het aantal controles op wegpiraten. En laat die peperdure trajectcontrole in Gentbrugge nu eindelijk eens werken. Doen!

Ludo Hugaerts
Journalist Plus Magazine

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content