Het drankblikje bestaat 80 jaar

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

De eerste blikjes werden in 1935, na de Amerikaanse drooglegging, verkocht door bierbrouwer Krueger. Je had er toen in ieder geval behoorlijke spieren voor nodig: het was zeven keer zwaarder dan het huidige blikje en er werd een vlijmscherpe priem bijgeleverd om het te kunnen openen.

In Europa drinken we gemiddeld 84 blikjes per jaar. Er is nauwelijks een drankje te vinden dat niet beschikbaar is in een blikverpakking. Naast bier en softdrinks is er een ruime keuze uit mineraalwaters, vitaminedrankjes, ijstheevariaties, mixdrankjes en zelfs wijn in blik. Alleen al in Europa werden in 2014 63 miljard blikjes geproduceerd, met een groei van 4% een recordproductie. Carine Lemmens, voorzitter van de BCME, de vereniging van blikfabrikanten: “Energiedrankjes blijven populair en die zitten bijna allemaal in blik. Ook groeit de markt voor de zogenaamde functionele drankjes met mineralen en nutriënten, die in blik goed beschermd zijn tegen licht. Verder zijn er steeds meer verschillende formaten, waaronder de nieuwe, slanke, smallere blikjes. Maar natuurlijk is een blikje ook gewoon handig om mee te nemen, onderweg in de auto of naar het strand. Zo heb je voor iedere gelegenheid de juiste hoeveelheid.”

92% wordt gerecycleerd

Een keuze voor blik is een groene keuze. Ieder blikje is namelijk 100% recycleerbaar. Van al het ingezamelde materiaal wordt nieuw metaal gemaakt. Dat kan weer een nieuw blikje zijn, maar ook een fiets, een auto of een mobiele telefoon. Dit proces gaat eindeloos door, waarbij het metaal zijn waardevolle eigenschappen behoudt. Dit betekent een efficiënt en zuinig gebruik van grondstoffen.

Bovendien bespaart recycling 95% van de energie bij de productie van nieuwe blikjes. Kortom: hoe meer metaal gerecycleerd wordt, hoe minder CO? het uitstoot. In België worden inmiddels 92% van alle blikjes gerecycleerd.

Innovatie

Het blikje is in 80 jaar ruim 7 keer lichter geworden, van 100 gram in 1935 naar 13 gram voor een 33cl blikje vandaag de dag.

Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design en Management: “Grote verandering was de overgang van een driedelig naar een tweedelig blik in de jaren ’60. En natuurlijk de komst van het lipje om een blik te openen, een Franse ontwikkeling. Later volgde de stay-on tab, het lipje dat aan het blik vast blijft zitten. Feitelijk innoveren metalen verpakkingen continu. Zo worden wanddiktes dunner, coatings worden verbeterd en materiaalsamenstelling wordt aangepast aan vormmogelijkheden. Ook is er veel mogelijk op designgebied, van mat tot hoogglans, met reliëf, kleur en vorm; dit biedt veel kansen.”

Ook zijn de druktechnieken verbeterd. Logo’s en designs kunnen bijvoorbeeld met thermo- of UV-inkt geprint worden op het blikje, waardoor de kleur van de inkt kan veranderen. Debossing en shaping maken het mogelijk reliëf en diepte in het blikje te creëren. Bredere openingen en hersluitbare doppen zorgen bovendien voor extra gebruiksgemak.

360 graden communicatie

Verpakkingen spelen een steeds prominentere rol. Een verpakking moet aansprekend, vernieuwend en spannend zijn, zodat het merk in het oog springt. Blik biedt de mogelijkheid om 360 graden te communiceren. Zelfs het deksel kan bedrukt worden. Grote sportevenementen, zoals een WK of de Olympische Spelen, bieden merken alle mogelijkheden voor promoties op blik. Maar ook limited editions en gepersonaliseerde campagnes inspireren ontwerpers tot opvallende designs.



Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content