Terwijl de overheid resoluut de weg van digitalisering inslaat, hinken de burgers achterop. Dat klaagt de Gezinsbond dinsdag aan bij de start van het nieuwe schooljaar en naar aanleiding van de Wereldalfabetiseringsdag (8 september). "Een gebrek aan digitale vaardigheden legt een hypotheek op financiële zelfredzaamheid", luidt het.
Uit een enquête in opdracht van de Gezinsbond bij 1.015 Belgen komt naar voren dat "de digitale kloof steeds minder ligt tussen wie wel en wie geen computer en internetaansluiting heeft, maar verschuift naar wie er wel en niet mee kan werken". Uit de rondvraag blijkt onder meer dat slechts een op de drie om kan met een tekstverwerker, een op de vijf geen e-mails kan ontvangen of versturen en een op de zeven niet kan surfen op het internet.
Volgens de Gezinsbond treft een gebrek aan digitale vaardigheden gezinnen vooral op financieel vlak. De helft van de respondenten kan bijvoorbeeld geen online betalingen doen, een kwart kan geen debet- of kredietkaarten gebruiken en 40 procent van de Belgische gezinnen slaagt er niet in om de belastingen online in te vullen via tax-on-web. Ook online formulieren invullen om een sociale uitkering te krijgen, lukt bij velen niet. "En dan vooral bij zij die de uitkeringen het meeste nodig hebben: 38 procent van de lagere sociale klasse, in vergelijking met 16 procent uit de hogere sociale klasse", luidt het.
"Terwijl de overheid resoluut de weg van digitalisering inslaat, hinken de burgers achterop", zegt de Gezinsbond, die alle actoren oproept om te investeren in de computer- en internetvaardigheden van alle Belgen. "Het is belangrijk dat overheden, bedrijven en instellingen de digitale drempels actief wegwerken door mensen te helpen, te ondersteunen en voldoende niet-digitale alternatieven te bieden", zegt Christel Verhas, directeur gezinspolitiek van de Gezinsbond.
Op die alternatieven wordt namelijk al te veel beknibbeld, meent de Gezinsbond. "We zien bijvoorbeeld dat er bij de overheden minder geïnvesteerd wordt in loketten en wij willen het signaal geven om dat zeker niet te doen. Wij merken ook dat er op onze juridische dienst meer en meer mensen met vragen rond digitalisering komen", zegt Verhas. "De overheid heeft als opdracht om iedereen te bereiken, maar met de digitalisering ontstaat er een dienstverlening van twee snelheden, want een groot stuk van de bevolking is niet mee."
Ook federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) ziet de noodzaak om in te zetten op het versterken van digitale vaardigheden. "Uit onderzoek weten we dat nog maar zes op de tien werknemers over voldoende digitale vaardigheden beschikken, terwijl in de toekomst negen op de tien jobs digitale vaardigheden zullen vereisen", luidt het bij zijn kabinet, dat erop wijst dat vorig jaar op vraag van de federale overheid een grootschalig onderzoek is gelanceerd naar de mechanismen die aan de basis liggen van digitale uitsluiting.
Toch vindt De Croo dat de inspanningen rond digitalisering, zeker wat overheden betreft, nog moeten worden opgevoerd. "Want een digitale overheid is ook een efficiëntere overheid die meer maatwerk kan bieden", klinkt het. "Op termijn zul je naar een situatie gaan waarbij digitale dienstverlening ook bij de overheid de standaardoptie is, net zoals dat in heel wat andere sectoren van onze samenleving het geval zal zijn. Belangrijk is wel dat papieren dienstverlening een mogelijkheid blijft voor zij die daaraan blijven vasthouden."
"Het komt erop aan om mensen op te leiden en bij te scholen zodat ze in de digitale wereld hun weg vinden. Dat is een gezamenlijke opdracht voor overheden, privésector, onderwijs en ook middenveldorganisaties die vandaag al heel veel initiatieven nemen", besluit het kabinet van De Croo. (Belga)
Uit een enquête in opdracht van de Gezinsbond bij 1.015 Belgen komt naar voren dat "de digitale kloof steeds minder ligt tussen wie wel en wie geen computer en internetaansluiting heeft, maar verschuift naar wie er wel en niet mee kan werken". Uit de rondvraag blijkt onder meer dat slechts een op de drie om kan met een tekstverwerker, een op de vijf geen e-mails kan ontvangen of versturen en een op de zeven niet kan surfen op het internet. Volgens de Gezinsbond treft een gebrek aan digitale vaardigheden gezinnen vooral op financieel vlak. De helft van de respondenten kan bijvoorbeeld geen online betalingen doen, een kwart kan geen debet- of kredietkaarten gebruiken en 40 procent van de Belgische gezinnen slaagt er niet in om de belastingen online in te vullen via tax-on-web. Ook online formulieren invullen om een sociale uitkering te krijgen, lukt bij velen niet. "En dan vooral bij zij die de uitkeringen het meeste nodig hebben: 38 procent van de lagere sociale klasse, in vergelijking met 16 procent uit de hogere sociale klasse", luidt het. "Terwijl de overheid resoluut de weg van digitalisering inslaat, hinken de burgers achterop", zegt de Gezinsbond, die alle actoren oproept om te investeren in de computer- en internetvaardigheden van alle Belgen. "Het is belangrijk dat overheden, bedrijven en instellingen de digitale drempels actief wegwerken door mensen te helpen, te ondersteunen en voldoende niet-digitale alternatieven te bieden", zegt Christel Verhas, directeur gezinspolitiek van de Gezinsbond. Op die alternatieven wordt namelijk al te veel beknibbeld, meent de Gezinsbond. "We zien bijvoorbeeld dat er bij de overheden minder geïnvesteerd wordt in loketten en wij willen het signaal geven om dat zeker niet te doen. Wij merken ook dat er op onze juridische dienst meer en meer mensen met vragen rond digitalisering komen", zegt Verhas. "De overheid heeft als opdracht om iedereen te bereiken, maar met de digitalisering ontstaat er een dienstverlening van twee snelheden, want een groot stuk van de bevolking is niet mee." Ook federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) ziet de noodzaak om in te zetten op het versterken van digitale vaardigheden. "Uit onderzoek weten we dat nog maar zes op de tien werknemers over voldoende digitale vaardigheden beschikken, terwijl in de toekomst negen op de tien jobs digitale vaardigheden zullen vereisen", luidt het bij zijn kabinet, dat erop wijst dat vorig jaar op vraag van de federale overheid een grootschalig onderzoek is gelanceerd naar de mechanismen die aan de basis liggen van digitale uitsluiting. Toch vindt De Croo dat de inspanningen rond digitalisering, zeker wat overheden betreft, nog moeten worden opgevoerd. "Want een digitale overheid is ook een efficiëntere overheid die meer maatwerk kan bieden", klinkt het. "Op termijn zul je naar een situatie gaan waarbij digitale dienstverlening ook bij de overheid de standaardoptie is, net zoals dat in heel wat andere sectoren van onze samenleving het geval zal zijn. Belangrijk is wel dat papieren dienstverlening een mogelijkheid blijft voor zij die daaraan blijven vasthouden." "Het komt erop aan om mensen op te leiden en bij te scholen zodat ze in de digitale wereld hun weg vinden. Dat is een gezamenlijke opdracht voor overheden, privésector, onderwijs en ook middenveldorganisaties die vandaag al heel veel initiatieven nemen", besluit het kabinet van De Croo. (Belga)