De aanschaf van een wagen mag dan vaak een impulsieve aankoop zijn, toch zijn er enkele elementen waar je best even over nadenkt voor je je handtekening onder de aankoop plaatst.
Welke motor kiezen
Wie een kleine stadswagen koopt, is vaak geneigd om voor een motor met een laag vermogen te gaan. Toch is het een misvatting dat een lichte motor minder verbruikt en minder vervuilt dan een zwaardere. Op de snelweg zal een auto met een lichte motor ongelooflijk veel brandstof slikken. "Een krachtige motor op middelmatig toerental gebruiken is soms beter dan een lichte motor tot het uiterste drijven. Vooral omdat de CO2- uitstoot van lichte motoren zoals die door de constructeurs in het testlab wordt berekend, niet overeenstemt met de werkelijke uitstoot bij normale weers- en wegomstandigheden. In het echte verkeer ligt die uitstoot...
Wie een kleine stadswagen koopt, is vaak geneigd om voor een motor met een laag vermogen te gaan. Toch is het een misvatting dat een lichte motor minder verbruikt en minder vervuilt dan een zwaardere. Op de snelweg zal een auto met een lichte motor ongelooflijk veel brandstof slikken. "Een krachtige motor op middelmatig toerental gebruiken is soms beter dan een lichte motor tot het uiterste drijven. Vooral omdat de CO2- uitstoot van lichte motoren zoals die door de constructeurs in het testlab wordt berekend, niet overeenstemt met de werkelijke uitstoot bij normale weers- en wegomstandigheden. In het echte verkeer ligt die uitstoot vaak vijf tot zeven keer hoger. Alles hangt dus af van het gebruik dat je van je auto maakt, maar voor een middelgrote wagen zak je beter niet onder de 110 tot 115 pk." Een wagen met een voldoende krachtige motor trekt bovendien sneller op. Dat is niet alleen veel comfortabeler, bij een inhaalmanoeuvre geeft het je ook een veiliger gevoel.Ook al rijden er momenteel nog maar weinig elektrische auto's rond, op middellange termijn is er voor deze wagens een mooie toekomst weggelegd. Of je er goed aan doet nu al over te schakelen op elektriciteit? "Het antwoord is ja, als je niet gebonden bent aan afstanden of, anders gezegd, wanneer je relatief weinig rijdt", antwoordt David Leclercq. "Niet alle modellen zijn buitensporig duur, er zijn er al vanaf € 25.000. Bovendien kan je elektrische bedrijfswagens 120% fiscaal aftrekken." Maar welke voordelen biedt een elektrische auto? Uiteraard zijn ze schoner. Ze zijn misschien nog niet 100% milieuvriendelijk (hun productie vergt veel grondstoffen), maar ze veroorzaken tenminste geen luchtvervuiling. Bovendien is het basisprincipe van een elektrische motor veel eenvoudiger en betrouwbaarder dan dat van een verbrandingsmotor. En elektriciteit is veel goedkoper dan benzine. Maar er zijn aan een elektrische motor ook nadelen verbonden: de autonomie is beperkt, herstellingen zijn peperduur - en dat geldt ook voor de aankoop van sommige modellen - en de motor presteert soms minder goed.Gezien de prijzen aan de pomp en het lagere verbruik zou je denken dat een dieselwagen goedkoper uitvalt dan een auto op benzine. "Dat verschil in brandstofprijs zal de meerkost van een dieselwagen pas compenseren als je jaarlijks minstens 30.000 kilometer aflegt", waarschuwt David Leclercq, journalist bij Auto-Gids. Omdat een dieselmotor uitgerust is met meer zuiveringssystemen (roetfilters, katalysatoren...), is de productie ervan veel duurder en dus ook € 1.000 tot € 3.000 duurder in aankoop. Maar dat is niet alles: om hetzelfde vermogen te halen als een benzinemotor heeft een dieselmotor een grotere cilinderinhoud nodig. Dat resulteert dan weer in hogere belastingen, maar ook in hogere onderhouds- en herstellingskosten. Met als logisch gevolg dat ook de verzekering dikwijls duurder uitvalt. Tot slot nog dit: het prijsverschil tussen benzine en diesel wordt met de dag kleiner en zal over een paar jaar wellicht verdwijnen. De meerkost van een dieselwagen terugverdienen zal dus, zelfs op lange termijn, niet meer lukken. Vandaar dat dieselwagens meer dan ooit voorbehouden zijn voor kilometervreters!