© iStock

Datingsites: liefde in een muisklik?

In België denkt ruim één op de drie singles de liefde te kunnen vinden via het internet. Logisch dus dat tal van datingsites daar wat graag bij willen helpen. Een zegen voor velen, maar het is uitkijken voor valstrikken.

Probeer het zelf een keer: kruip achter je computer en tik online datingsite in je favoriete zoekmotor in. Meteen verschijnt een lijst met honderden adressen, die je zonder uitzondering beloven dat je bij hen een soulmate zult vinden. Er is voor elk wat wils: algemene datingsites, datingsites voor bepaalde etnische groepen, leeftijdscategorieën, inkomensklassen en opleidingsniveaus. Er zijn zelfs speciale datingsites voor gehuwden die zich afvragen of het gras elders toch niet groener is.

Datingsites maakten schuchter hun opwachting rond de eeuwwisseling, maar zijn sindsdien uitgegroeid tot een winstgevende business met almaar meer spelers. En daar is een verklaring voor, bevestigt een studie van Microsoft uit 2010: ruim 34% van de 1,5 miljoen singles in ons land vindt het internet een prima kanaal om iemand te leren kennen. Niet onterecht, zo blijkt: in februari 2016 bleek uit een peiling van Dedicated Research in opdracht van de krant La Dernière Heure dat 16% van de Belgische koppels vandaag, mekaar leerden kennen via het internet.

De tijd dat je je huis uit moest en aan tal van sociale activiteiten moest deelnemen om het geluk te vinden, ligt definitief achter ons. Soms volstaat een gewone internetverbinding! Je inschrijven op een datingsite is kinderspel: in enkele muisklikken maak je een profiel aan met de informatie die de andere gebruikers te zien zullen krijgen, je betaalt en je maakt meteen deel uit van een heuse beurs voor singles. Via een zoekmachine, die werkt met criteria – leeftijd, woonplaats, interesses... – selecteer je de profielen die jou interessant genoeg lijken om een gesprek mee te beginnen.

Eerst babbelen, pas dan ontmoeten

De formule blijkt vooral populair bij veertigplussers, meteen ook dé doelgroep van tal van datingsites. De reden daarvoor ligt voor de hand, aldus Sébastien Darte, projectmanager bij rendez-vous.be: “Studeer je aan de universiteit of sta je aan het begin van je carrière, dan beschik je doorgaans over een groot sociaal netwerk, ga je makkelijker uit en ontmoet je veel mensen. Heb je kinderen, een drukke baan en zijn al je vrienden en kennissen getrouwd, dan ligt dat een pak moeilijker.” En als je tijdens een zeldzaam uitje toch op iemand valt, is het nog zeer de vraag of hij/zij ‘vrij’ is. “Het is een vaak gehoorde klacht”, bevestigt John Meuffels van 50plusmatch.be. “Als je iemand ontmoet op café, blijkt hij of zij vaak al een relatie te hebben.”

16% van de Belgische koppels vandaag leerde mekaar kennen via het internet.

Wanneer je het erg druk hebt en toevallige ontmoetingen schaars zijn, hebben datingsites het voordeel dat ze op elk moment van de dag vlot toegankelijk zijn én je er uitsluitend gebruikers vindt die actief op zoek zijn naar een relatie. “Bovendien nemen mensen graag rustig de tijd om te zoeken en zich een beeld van iemand te vormen voor ze die persoon in levenden lijve ontmoeten”, aldus nog John Meuffels.

Naïef in de liefde

In theorie hebben datingsites dus alleen maar voordelen. Helaas trekt het succes en de laagdrempeligheid van deze websites ook oplichters aan die er niet voor terugdeinzen een nepprofiel te creëren om naïeve gebruikers geld af te troggelen. De grootste datingsites mogen dan al filters hebben ingebouwd om valse profielen op te sporen en te wissen, er zijn altijd oplichters die tussen de mazen van het net glippen. “Ze zijn eerder zeldzaam, maar elk jaar worden toch een paar van onze gebruikers opgelicht”, klinkt het bij rendezvous.be, een datingsite waar dagelijks ruim 40.000 singles gebruik van maken. “Achteraf vragen we ons altijd af hoe die mensen daar ingetrapt zijn, maar sommige oplichters zijn erg gewiekst.”

Olivier Bogaert, commissaris bij de Computer Crime Unit, legt uit hoe ze tewerk gaan. “Om er achter te komen of iemand geschikt is, gaan ze recht op hun doel af. Al heel snel laten ze vallen dat ze krap bij kas zitten, er graag een keertje tussenuit willen, een ander leven ambiëren, slecht behuisd zijn of op humanitaire missie zijn. Bijt de vis, dan vragen ze pas geld na talloze gesprekken, soms maanden na het eerste contact. De slachtoffers zijn doorgaans mensen die op zoek zijn naar affectie, weinig of geen sociaal leven hebben en niet echt voeling hebben met de realiteit. Voor een buitenstaander lijkt het evident dat het om oplichterij gaat, iets wat de slachtoffers totaal ontgaat omdat ze een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd.”

De oplichters zijn erg gewiekst en vragen pas geld na talloze gesprekken.

De oplichters pakken het heel subtiel aan en deinzen er niet voor terug documenten te vervalsen. “Ik herinner me een alleenstaande dame die op een datingsite een gesprek was begonnen met een man die tegen de pensioenleeftijd aanliep en naar eigen zeggen ingenieur was bij Total. Hij was heel vaak van huis omdat hij op boorplatforms werkte. De onlinerelatie heeft maanden geduurd. Uiteindelijk vertelde de ingenieur dat hij graag van zijn pensioen wou genieten in de CharenteMaritime, waar hij een charmante cottage op de kop had getikt, een echt buitenkansje. Ze zouden er met z’n beidjes kunnen gaan wonen. Alleen, hij kwam wat geld te kort om het huis te kunnen kopen. Hij toonde de dame foto’s, beschreef het huis tot in de details en slaagde erin haar 60.000 euro – al haar spaargeld – te ontfutselen. Hij stuurde haar zelfs een document van een notaris!” Uiteindelijk besefte een familielid van het slachtoffer dat er bedrog in het spel was. Het document van de notaris? Vervalst, en nog heel goed ook. Ook al is dergelijke oplichterij zeldzaam, toch ben je maar beter op je hoede (lees ook Geef oplichters geen kans!).

Abonnement automatisch verlengd

Een ander verwijt dat we datingsites – althans een aantal ervan – kunnen maken zijn de inschrijvingsvoorwaarden. Het merendeel van de betalende websites werkt met een tijdelijk abonnement. Via een overschrijving of kredietkaart betaal je als gebruiker voor toegang tot de website gedurende één of meerdere maanden. De prijzen schommelen tussen € 10 en €50 per maand. In die periode krijg je onbeperkt toegang tot het platform. Eens die termijn verstreken is, wordt je abonnement automatisch verlengd, tenzij je het opzegt en aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

In 2014 al hekelde Test-Aankoop deze automatische verlenging, die niet altijd conform de wet gebeurde. Volgens de consumentenorganisatie respecteerden tal van websites de regels over de stilzwijgende verlenging van het contract op hun site niet: die moeten worden vermeld in de algemene voorwaarden, in vet en in een apart kadertje. Test-Aankoop betreurde ook dat deze sites de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen niet respecteren, dat is de periode gedurende dewelke de consument het contract kosteloos kan annuleren en zijn geld terugkrijgt.

Ook nu nog lappen een aantal websites die de regels aan hun laars. Lees dus voor je je inschrijft aandachtig de gebruiksvoorwaarden. Zo vermijd je nare verrassingen achteraf. Een voorbeeld: in februari van dit jaar zegde een gebruiker van een datingsite zijn account op. Dat werd hem geweigerd omdat de opzegging niet volgens de procedure beschreven in de abonnementsvoorwaarden gebeurde: hij gebruikte de term ‘opzegging’ in plaats van ‘herroeping’ en deed dat via e-mail en niet per brief of fax!

Eén kans op de vier?

Maar laat dit alles je er vooral niet van weerhouden je kans te wagen op een datingsite, als je daar zin in hebt. Leg gewoon een minimum aan voorzichtigheid aan de dag en je ontmoet zo goed als zeker nieuwe mensen. Wie weet houd je er wel een goede vriend(in) aan over. Of misschien vind je er de ware liefde... Wat ons naadloos bij de vraag brengt of zo’n onlinezoektocht naar een soulmate vaak succesvol is. “Wij krijgen geregeld feedback van onze gebruikers”, antwoordt Sébastien Darte. “Wanneer een gebruiker zich uitschrijft, vragen wij waarom hij of zij niet langer een profiel wil op onze website. In ongeveer een kwart van de gevallen blijkt hij of zij iemand te hebben gevonden. We mogen daar dus uit besluiten dat één op de vier gebruikers via ons uiteindelijk iemand heeft ontmoet met wie het klikt. Maar of die relatie standhoudt dan wel van korte duur is, daar hebben wij uiteraard geen zicht op!”

Partner Content