© iStock

Bio vooral iets voor welgestelden en alleenstaanden

De verkoop van biologische producten in België groeit sterk, maar blijft toch vooral populair bij alleenstaanden of gezinnen met een dikkere portemonnee. Dat blijkt uit het Biorapport 2015 van de Vlaamse overheid.

De Belgische bestedingen aan biologische producten groeiden vorig jaar met liefst 18 procent tot 514 miljoen euro. Dat is de sterkste stijging in jaren, terwijl de totale voedingsbestedingen met maar 1,1 procent stegen. De stijging bij bio wordt vooral verklaard door een hogere aankoopfrequentie, luidt het in het rapport.

Wie zijn die biokopers dan?

In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen, terwijl ze maar 39 procent van de bevolking uitmaken. De grootste stijging qua bio-aandeel de laatste zeven jaar zien de onderzoekers dan weer bij de welgestelde gezinnen met kinderen en vooral bij de alleenstaanden ouder dan 40 jaar.

Oudere alleenstaanden zijn belangrijkste bioverbruikers

Die oudere alleenstaanden hebben momenteel ook het hoogste bio-aandeel. Ruim 4 procent van hun bestedingen aan verse voeding gaat naar bioproducten. Ook de jonge alleenstaanden zijn intensieve biokopers, maar tonen de laatste jaren een wisselende interesse.

Huishoudens met kinderen en een beperkt inkomen hebben dan weer het laagste bio-aandeel, namelijk 1 procent.

Verse bioproducten zijn dan ook gemiddeld een derde duurder dan de gangbare alternatieven. Dat prijsverschil is over de jaren heen stabiel gebleven, al zijn er wel grote verschillen per product. Het grootste verschil zit bij eieren: een bio-eitje is dubbel zo duur als een standaard scharreleitje. Het kleinste verschil is er bij de vleesvervangers, waarvan de biovariant 13 procent duurder is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content