Anne Vanderdonckt

Neen Jef, je bent niet alleen!

Anne Vanderdonckt
Anne Vanderdonckt Redactiedirecteur van Plus Magazine

Anne Vanderdonckt observeert de maatschappij, haar evoluties, haar vooruitgang, haar inconsistenties. Ze deelt met u haar twijfels, haar vragen, haar enthousiasme. En als ze ergens de draak mee steekt, dan is het met zichzelf.

Zou ik hier durven bekennen dat ik nog nooit een Uber-taxi heb genomen? Dat ik geen virtualrealitybril bezit? En dat ik niet van plan ben een drone te kopen (om de hond van de buren te fotograferen vanuit de lucht)? Maar daar hebben ze het nu net elke dag over op tv en in de krant! Dat betekent dus dat ik niet meer mee ben, wat moest bewezen worden.

Ho maar, wacht eens even! Weet jij hoeveel landgenoten al in een Uber-taxi zijn gestapt? 9%. Een drone bezitten? 6%. Een virtualrealitybril opzetten? 4%. Alles is relatief, toch?

Een interessante peiling van reclamefolderverdeler BD my-Shopi, die met deze cijfers uitpakt, toont dat de kloof tussen de leefwereld die marketeers ons voorschotelen (en een afspiegeling is van hun eigen manier van leven) en die van de doorsnee Belg, nog groter is dan gedacht. In die eerste leefwereld is onze hand vergroeid met onze smartphone en wijkt het slimme horloge niet van onze pols, hebben we onze tv buitengegooid, lezen we enkel nog online, gaan we sporten na het werk en voor we uit eten gaan, boeken we een vakantie aan het andere eind van de wereld, waar de muggen – die brave beestjes – lijdzaam toekijken hoe toeristen zich tegoed doen aan kleurrijke cocktails. Maar in de dagdagelijkse realiteit van de gemiddelde Belg, leest zeven op de tien minstens één keer per week de krant en de helft doet dat liever op papier. De tv doet ons nog 3.15 uur per dag in de zetel neerploffen, rechtstreeks of uitgesteld. En een kwart van de Belgen ging vorig jaar niet op vakantie.

Geef je toe dat je niet op een trend wil surfen die iedereen afdoet als alledaagse moderniteit, dan loop je stante pede het risico voor een kluns te worden versleten. Voor iemand die niet om kan met vernieuwing, een slachtoffer van de digitale kloof. Voor iemand die elke vooruitgang weigert, een has-been. Zeker als je een leeftijd hebt bereikt waarop je nog in franken hebt gerekend, dus geen millennial bent.

Gelukkig dat deze peiling de klok weer gelijk zet en ons aanspoort meer dan ooit kritisch te blijven. Zodat we niet moeten leven met een wereldbeeld, dat niet het beeld is dat de meerderheid van de wereld heeft. Een wereld waarvan we geheel onterecht zouden gaan denken dat we ons aan de rand ervan bevinden. Een mooi en gelukkig 2019!

Partner Content