Mijns inziens is het grootste nadeel van zwemmen dat het sociaal contact beperkt is", zegt dr. Hans Cooman van het team Medisch Verantwoord Sporten van de Vlaamse Gemeenschap. "Mensen gaan niet naar een zwembad om eens lekker bij te praten. Maar als dat u niet stoort of u wilt het zwemmen enkel als instapnaar een andere sport gebruiken, dan is dat uiteraard geen bezwaar."

Wat is zwemmen?

Beginnende zwemmers die in een openbaar zwembad baantjes trekken, zullen meestal kiezen voor een rustige schoolslag en dat is maar logisch ook. Rugslag is immers wat onhandig met zoveel andere zwemmers in de buurt tegen wie je kunt opbotsen. Vlinderslag en crawl zijn dan weer de snellere varianten en zij vergen meer energie van de beoefenaar.

Is het gezond?

Het belangrijkste voordeel van zwemmen is dat er geen impact is en dus ook haast nooit blessures ontstaan. De gewrichten en pezen worden niet overbelast. Mensen zonder conditie die iets aan hun overgewicht willen doen, kunnen daarom beter met zwemmen - of fietsen - starten, dan met lopen. Ook voor wie last heeft van osteoporose kan zwemmen een goede vorm van bewegen zijn. Het traint immers het uithoudingsvermogen en verbrandt calorieën.

Wat zijn de nadelen?

Wie last heeft van ademhalingsproblemen of allergie, kan problemen krijgen door de chloor. Een ander nadeel is dat vaak een goede techniek ontbreekt, zodat mensen niet efficiënt genoeg zwemmen, snel buiten adem geraken en dus niet gelijkmatig trainen. Maar dat kan opgelost worden door een beetje begeleiding om de goede technieken aan te leren. Zwemmen is ook niet botverstevigend.

Hoe duur is het?

Om te zwemmen hebt u enkel een zwembroek (opgelet, vaak zijn zwemshorts verboden!) of een badpak nodig. Een uurtje zwemmen in een gemeentelijk zwembad kost voor de inwoners 2 à 3 euro maar is goedkoper met een beurtenkaart.

Waar kunt u het beoefenen?

In Vlaanderen heeft zowat elke stad een zwembad. Wie conditie wil opbouwen, kan gebruik maken van de Start to Swim-methode. Die vindt u op (http://www.isbvzw.be/nl/242/ content/636/trainingsschema-start-to-swim.html) of in het gelijknamige boek van Evy Gruyaert:
Start to Swim. Fit & Gezond in 10 weken - Uitg. Lannoo - ? 17,95 - isbn 978 90 209 7784 4.

Mijns inziens is het grootste nadeel van zwemmen dat het sociaal contact beperkt is", zegt dr. Hans Cooman van het team Medisch Verantwoord Sporten van de Vlaamse Gemeenschap. "Mensen gaan niet naar een zwembad om eens lekker bij te praten. Maar als dat u niet stoort of u wilt het zwemmen enkel als instapnaar een andere sport gebruiken, dan is dat uiteraard geen bezwaar."Beginnende zwemmers die in een openbaar zwembad baantjes trekken, zullen meestal kiezen voor een rustige schoolslag en dat is maar logisch ook. Rugslag is immers wat onhandig met zoveel andere zwemmers in de buurt tegen wie je kunt opbotsen. Vlinderslag en crawl zijn dan weer de snellere varianten en zij vergen meer energie van de beoefenaar.Het belangrijkste voordeel van zwemmen is dat er geen impact is en dus ook haast nooit blessures ontstaan. De gewrichten en pezen worden niet overbelast. Mensen zonder conditie die iets aan hun overgewicht willen doen, kunnen daarom beter met zwemmen - of fietsen - starten, dan met lopen. Ook voor wie last heeft van osteoporose kan zwemmen een goede vorm van bewegen zijn. Het traint immers het uithoudingsvermogen en verbrandt calorieën.Wie last heeft van ademhalingsproblemen of allergie, kan problemen krijgen door de chloor. Een ander nadeel is dat vaak een goede techniek ontbreekt, zodat mensen niet efficiënt genoeg zwemmen, snel buiten adem geraken en dus niet gelijkmatig trainen. Maar dat kan opgelost worden door een beetje begeleiding om de goede technieken aan te leren. Zwemmen is ook niet botverstevigend. Om te zwemmen hebt u enkel een zwembroek (opgelet, vaak zijn zwemshorts verboden!) of een badpak nodig. Een uurtje zwemmen in een gemeentelijk zwembad kost voor de inwoners 2 à 3 euro maar is goedkoper met een beurtenkaart.In Vlaanderen heeft zowat elke stad een zwembad. Wie conditie wil opbouwen, kan gebruik maken van de Start to Swim-methode. Die vindt u op (http://www.isbvzw.be/nl/242/ content/636/trainingsschema-start-to-swim.html) of in het gelijknamige boek van Evy Gruyaert: Start to Swim. Fit & Gezond in 10 weken - Uitg. Lannoo - ? 17,95 - isbn 978 90 209 7784 4.