Kwalitatieve informatie op mensenmaat over borstkanker is voor lotgenoten te vaak moeilijk te vinden. Daarom start de nationale borstkankercampagne Think-Pink een grootschalig informatieproject op: elke lotgenoot in België krijgt via de borstkliniek een Think-Pinkboek.
De eerste Nederlands- en Franstalige exemplaren overhandigden voorzitter Heidi Vansevenant en ambassadrices Tia Hellebaut en Jo Lemaire vanmiddag aan minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Tegelijk speldden ze haar het eerste roze lintje op, als start van de bewustmakingsmaand oktober.
België is wereldkampioen borstkanker
Wereldkampioen borstkanker: het is geen record om mee uit te pakken. Relatief gezien krijgen mensen nergens meer borstkanker dan in België: 10.778 mensen in 2013. Maar liefst één vrouw op negen krijgt borstkanker. Toch laat één op drie zich nooit screenen.
De informatie die borstkankerpatiëntes tot op vandaag mee naar huis krijgen, is te vaak fragmentarisch en te algemeen. Vaak gaat het om brochures vanuit farmaceutische bedrijven, die vertaald werden en niet op maat zijn van de situatie in België.
Met het boek "Think-Pink. Alles over strijden tegen, leven met en leven na borstkanker" biedt de vzw volledige en begrijpelijke informatie.
Een schat aan informatie
Om het boek voor alle borstkankerpatiëntes toegankelijk te maken, schenkt Think-Pink het voortaan via de Belgische borstklinieken aan iedereen die de diagnose borstkanker krijgt. "Als lotgenote weet ik dat op dat moment heel veel op je af komt", vertelt Think-Pinkvoorzitter Heidi Vansevenant. "Te veel informatie om in een keer te verwerken, en om allemaal te onthouden."
"Daarom schenken we aan elke patiënte dit Think-Pinkboek. Het bevat antwoorden op de vele vragen die ze hebben. Over borstkanker zelf, behandelingsopties, screening en kosten, maar ook over reconstructie, gevolgen van behandelingen en verzorging tijdens en na de behandeling. Het is een instrument voor patiëntes om tijdens consultaties naar de essentie te gaan, omdat ze er dié informatie in vinden die voor hen relevant is. De eerste reacties uit het proefproject, onder meer in UZ Gent, zijn alvast erg positief."
Informatie vormt een sterke basis om keuzes te maken
Een goedgeïnformeerde patiënte is ook voor artsen positief. "Ik zie meer en meer nieuwe patiënten die het boek als handleiding gebruiken", vertelt professor dr. De Neve van UZ Gent. "Ze komen met een goede basiskennis naar de consultatie. Dikwijls ook met relevante vragen, specifiek voor hun stadium en type borstkanker. Dat betekent dat het boek vlot leesbaar is. De patiëntes die het raadplegen hebben een goede basis om hun therapie met ons, de 'medische wereld', te bespreken."
"Goede kennis vormt een sterke basis om keuzes te maken en onderzoeken en behandelingen te kunnen kaderen", benadrukt professor De Neve. "En voor ons wordt de communicatie gemakkelijker, omdat wij de rationele kant van de behandeling op wetenschappelijk niveau met hen kunnen bespreken. Het is zelfs al een paar keer gebeurd dat wij dachten dat de patiënt een medisch beroep had, wat niet zo bleek te zijn. Ik hoop dat deze evolutie zich verderzet door het boek via de borstklinieken aan alle lotgenoten te schenken.
Oktober = borstkankermaand
Tijdens oktober = borstkankermaand zet de nationale borstkankercampagne zich extra in voor meer sensibilisering en bewustwording rond borstkanker. Daarom verspreidt Think-Pink in oktober 250.000 roze lintjes over het hele land. De boodschap die achter elk lintje schuilt: laat je tijdig controleren en neem deel aan het bevolkingsonderzoek voor borstkanker.
De eerste Nederlands- en Franstalige exemplaren overhandigden voorzitter Heidi Vansevenant en ambassadrices Tia Hellebaut en Jo Lemaire vanmiddag aan minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Tegelijk speldden ze haar het eerste roze lintje op, als start van de bewustmakingsmaand oktober.Wereldkampioen borstkanker: het is geen record om mee uit te pakken. Relatief gezien krijgen mensen nergens meer borstkanker dan in België: 10.778 mensen in 2013. Maar liefst één vrouw op negen krijgt borstkanker. Toch laat één op drie zich nooit screenen.De informatie die borstkankerpatiëntes tot op vandaag mee naar huis krijgen, is te vaak fragmentarisch en te algemeen. Vaak gaat het om brochures vanuit farmaceutische bedrijven, die vertaald werden en niet op maat zijn van de situatie in België. Met het boek "Think-Pink. Alles over strijden tegen, leven met en leven na borstkanker" biedt de vzw volledige en begrijpelijke informatie.Om het boek voor alle borstkankerpatiëntes toegankelijk te maken, schenkt Think-Pink het voortaan via de Belgische borstklinieken aan iedereen die de diagnose borstkanker krijgt. "Als lotgenote weet ik dat op dat moment heel veel op je af komt", vertelt Think-Pinkvoorzitter Heidi Vansevenant. "Te veel informatie om in een keer te verwerken, en om allemaal te onthouden.""Daarom schenken we aan elke patiënte dit Think-Pinkboek. Het bevat antwoorden op de vele vragen die ze hebben. Over borstkanker zelf, behandelingsopties, screening en kosten, maar ook over reconstructie, gevolgen van behandelingen en verzorging tijdens en na de behandeling. Het is een instrument voor patiëntes om tijdens consultaties naar de essentie te gaan, omdat ze er dié informatie in vinden die voor hen relevant is. De eerste reacties uit het proefproject, onder meer in UZ Gent, zijn alvast erg positief."Een goedgeïnformeerde patiënte is ook voor artsen positief. "Ik zie meer en meer nieuwe patiënten die het boek als handleiding gebruiken", vertelt professor dr. De Neve van UZ Gent. "Ze komen met een goede basiskennis naar de consultatie. Dikwijls ook met relevante vragen, specifiek voor hun stadium en type borstkanker. Dat betekent dat het boek vlot leesbaar is. De patiëntes die het raadplegen hebben een goede basis om hun therapie met ons, de 'medische wereld', te bespreken.""Goede kennis vormt een sterke basis om keuzes te maken en onderzoeken en behandelingen te kunnen kaderen", benadrukt professor De Neve. "En voor ons wordt de communicatie gemakkelijker, omdat wij de rationele kant van de behandeling op wetenschappelijk niveau met hen kunnen bespreken. Het is zelfs al een paar keer gebeurd dat wij dachten dat de patiënt een medisch beroep had, wat niet zo bleek te zijn. Ik hoop dat deze evolutie zich verderzet door het boek via de borstklinieken aan alle lotgenoten te schenken.Tijdens oktober = borstkankermaand zet de nationale borstkankercampagne zich extra in voor meer sensibilisering en bewustwording rond borstkanker. Daarom verspreidt Think-Pink in oktober 250.000 roze lintjes over het hele land. De boodschap die achter elk lintje schuilt: laat je tijdig controleren en neem deel aan het bevolkingsonderzoek voor borstkanker.