Thee

en zeker groene thee, levert veel antioxidanten. Al te vaak vergeten we echter dat theeblaadjes ook veel fluoride bevatten, vooral dan thee in builtjes, van minder goede kwaliteit. Een geringe dosis fluoride mag dan al goed zijn voor de tanden, bij overmatige consumptie is het effect nefast: vlekjes op de tanden en tandglazuurbeschadiging (fluorose). Beperk je dus tot enkele kopjes thee - minder dan één liter - per dag.
...

en zeker groene thee, levert veel antioxidanten. Al te vaak vergeten we echter dat theeblaadjes ook veel fluoride bevatten, vooral dan thee in builtjes, van minder goede kwaliteit. Een geringe dosis fluoride mag dan al goed zijn voor de tanden, bij overmatige consumptie is het effect nefast: vlekjes op de tanden en tandglazuurbeschadiging (fluorose). Beperk je dus tot enkele kopjes thee - minder dan één liter - per dag.Niets beter dan water om de dorst te lessen, al is een kruideninfusie ongetwijfeld een van de beste warme alternatieven. Aangezien elk aftreksel zijn eigen specifieke eigenschappen heeft, vraag je de herborist maar beter naar jouw ideale kruidenmengsel (tegen slapeloosheid, voor een vlottere spijsvertering, enz.). Ook hier is het uitkijken voor de suiker die je aan je kopje toevoegt.krijgt zoveel kwaliteiten en gebreken toegedicht, dat het moeilijk is om door de bomen het bos te zien. Over het opwekkende effect bestaat een consensus, alle andere claims zijn met een korrel zout te nemen. Doe je graag suiker in je koffie weet dan dat een klontje per kopje weinig lijkt, maar veel kopjes per dag al snel voor meer suiker zorgen dan raadzaam is. Zeker wanneer je er ook een koekje bij lust.Cacao bevat veel magnesium en polyfenolen, onder meer epicatechine. Die molecule zou het spierherstel bevorderen na een fysieke inspanning, zoals een winterse wandeling of skiën. Maar opgelet, het ene cacaopoeder is het andere niet: de populairste merken bevatten tot wel 75% suiker! Lees dus aandachtig het etiket en opteer voor écht cacaopoeder, bitter en suikervrij. Desnoods voeg je zelf wat suiker toe.en oplosbare vleesbouillon - eigenlijk gewoon water met wat kleur en een smaakje - drink je beter niet. Ze hebben geen enkele voedingswaarde en bevatten (veel) te veel zout. Heb je trek in een hartige warme drank, kies dan voor echte soep. Anders dan vaak gedacht is die gemakkelijk én snel te bereiden.