Nogal wat hartpatiënten zijn bang om te sporten. Nochtans doet lichaamsbeweging het cardiovasculaire risico op lange termijn drastisch dalen. En dat geldt zeker voor wie al een keer een hartprobleem had.

We staan er zelden bij stil maar hoe we ademen wordt sterk beïnvloed door onze emoties en wat we meemaken. Verdriet heeft een ander patroon dan pakweg stress, woede of angst. "Omgekeerd kan een bepaalde ademhaling deze gevoelens ook oproepen", weet Jessica Braun, auteur van 'Ademen'.

Iedereen heeft de afgelopen maand ongetwijfeld al heel wat gezweet. Transpireren is een natuurlijk proces. Maar hoe kunt u onaangename geurtjes vermijden?

Wie revalideert van een blessure of na een ingreep, krijgt doorgaans vooral fysieke oefeningen voorgeschoteld. De psychologische kant bij herstel wordt daarbij vaak over het hoofd gezien. Maar door vanuit je zetel bewegingen actief te visualiseren, help je je spieren en je revalidatie ook vooruit.

Zomerse dagen zijn heerlijk, maar een broeierige warmte die 's avonds binnen blijft hangen, komt onze slaap niet bepaald ten goede. Enkele tips voor een gezonde nachtrust.

Doordeweeks op vijf uur slaap de week doorvliegen en in het weekend uitslapen om de verloren slaapuren in te halen. Klinkt dat bekend? Uitslapen is heerlijk, maar is het ook goed voor uw gezondheid?

Je somber en prikkelbaar voelen zonder te weten waarom. Heel wat vrouwen ervaren die gevoelens rond de menopauze maar linken het niet meteen aan die levensfase. De oorzaak ligt nochtans bij de follikels.

Overdag vinden we zo'n warm zomerweer best leuk - alhoewel trop is te veel natuurlijk -, maar die hitte is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. Elf tips om bij warm weer de nacht goed door te komen.

Padel schopte het in geen tijd tot populairste sport - of is het een spel - van het land en dat is geen toevalstreffer. Iedereen kan starten met deze ideale work-out voor zowel je spieren als je brein. Of is vooral de hoge amusementswaarde de grootste troef?

Er worden de jongste jaren meer potten gedraaid dan gebroken. De workshops van keramiekateliers kampen met ellenlange wachtlijsten. Met je handen in de klei word je helemaal zen, maar het leert je ook omgaan met je mislukkingen.

Voor goede genen en een niet te hobbelig levensparcours heb je een dosis geluk nodig. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt steeds meer dat ook je levensstijl bepaalt of je fit en gezond een hoge leeftijd bereikt.

Futloos, op je tandvlees, uitgeput: vermoeidheid is een veelvoorkomende klacht na een ernstige ziekte of bij een chronische aandoening. Er anders tegenaan kijken helpt je ermee te leven.

Tijdens de menopauze verandert ook de vagina. Een op de twee vrouwen ervaart vaginale droogte. Een klacht die kan worden aangepakt met behandelingen op maat.

Ervoor zorgen dat je je gelukkig voelt? Het kan op tal van eenvoudige manieren. Daarover zijn ook wetenschappers het volmondig eens. Als dat geen goed nieuws is.

Een park of bos in de omgeving van waar je woont, is een opsteker voor je fysieke en mentale welzijn. Maar ook in en om je huis kan elke extra plant of boom je gezondheid boosten.

Slechter horen is vervelend voor jezelf en voor je omgeving. Toch zien veel mensen er tegenop om hun gehoorverlies aan te pakken; gemiddeld wachten ze er zeven jaar mee. Niet verstandig, want onbehandeld gehoorverlies kan serieuze gevolgen hebben.

Drilboren, opstijgende vliegtuigen, luidruchtige buren. De gevolgen van geluidsoverlast voor de gezondheid worden vaak onderschat en reiken verder dan louter gehoorverlies.

Om je conditie op te krikken hoef je je echt niet kletsnat in het zweet te werken, hele rondjes af te haspelen of urenlang op de trappers te zwoegen. Ook door je dagelijkse activiteiten slim aan te passen en hier en daar uit te breiden, kan je je fitheid verbeteren. Zo blijf of raak je in vorm zonder (al te veel) moeite.

Wat je graag doet, ontspant je. Maar sommige hobby's leveren net dat tikje extra op. Zoals breien. Een repetitief samenspel tussen je hersenen, ogen en handen, dat je (mentale) gezondheid boost.

Een jaar na het begin van de coronapandemie is deze bij veel mensen nog steeds een bron van angst, piekeren en onzekerheid. Factoren die onze slaap niet ten goede komen. Studies tonen aan dat zelfs goede slapers vaker wakker liggen en dat slapeloosheid driemaal meer voorkomt dan voor de crisis.