Geen sport is meer toegankelijk dan wandelen. Het ontspant, geeft energie, is goed voor je brein en je kan het volledig corona-poof doen. En nergens is de lucht zo zuiver en de natuur zo mooi als in een natuurgebied. Natuurpunt werkte in al haar natuurgebieden diverse wandelroutes uit die een echte aanrader zijn. En het kaartje? Dat download je gratis!

Je somber en prikkelbaar voelen zonder te weten waarom. Heel wat vrouwen ervaren die gevoelens rond de menopauze maar linken het niet meteen aan die levensfase. De oorzaak ligt nochtans bij de follikels.

Massages en lichte aanrakingen kunnen op korte termijn stress bestrijden en het parasympathische zenuwstelsel activeren. Wondermiddelen zijn het niet, maar ze openen wel weer mogelijkheden voor de behandeling van stressgerelateerde aandoeningen.

De covid-19-crisis heeft een pak zekerheden op losse schroeven gezet. Logisch dat angstgevoelens toenemen. Door anders te ademen kan je die innerlijke rust herstellen.

Slechter horen is vervelend voor jezelf en voor je omgeving. Toch zien veel mensen er tegenop om hun gehoorverlies aan te pakken; gemiddeld wachten ze er zeven jaar mee. Niet verstandig, want onbehandeld gehoorverlies kan serieuze gevolgen hebben.

De coronacrisis heeft impact op iedereen. We piekeren meer, maken ons zorgen en hebben stress door het thuiswerken... Dat zorgt er ook voor dat veel mensen hierdoor moeite hebben met slapen en intenser dromen. Drie tips van slaapexpert Floris Wouterson, auteur van het boek 'Superslapen'.

Weinig bewegingsvormen hebben zo'n lage instapdrempel als het populaire pilates, terwijl het wel degelijk je kracht, evenwicht en conditie naar een hoger niveau tilt.

Je kunt je voeten eindelijk weer in slippers en sandalen steken. In de winter heb je misschien minder aandacht aan je voeten besteed, waardoor ze droger en ruwer aan kunnen voelen. Met deze tips heb je weer mooie, verzorgde voeten en ben je klaar voor de warmere dagen!

Wie met voetproblemen kampt, kan door de lockdown-maatregelen voorlopig niet meer terecht bij een gespecialiseerde voetverzorger. De paramedische erkenning van deze groep raakte immers nog niet afgerond. Alleen podologen mochten tijdens de lockdown de dringende zorgen toedienen en zijn sinds 4 mei terug volledig aan het werk. Dat leidt tot heel wat verwarring.

Blijven bewegen is meer dan ooit een must voor wie gezond wil blijven of het opnieuw wil worden na een infectie. Fysieke activiteit stimuleert onder meer het immuunsysteem. Dat is momenteel ons belangrijkste wapen tegen SARS-CoV-2-besmetting. Verder versterkt het de spieren en maakt het je ook mentaal veerkrachtiger. Onze specialisten serveren oefeningen die je perfect in een kleine ruimte kan uitvoeren.

6Wolves, een Belgische start-up die ondersteund wordt door Start it @KBC, verlegde enkele dagen terug haar focus volledig naar een "pro bono" project om mensen aan het bewegen te houden tijdens de huidige COVID-19 crisis.

Ademhalingsoefeningen en meditatie zijn zeer actueel dezer dagen. Maar hoe voer je deze precies goed uit? Om zowel de beginner als de meer ervaren mediteerder te motiveren om in deze moeilijke periode aandacht te hebben voor het mentaal welzijn, zet de Belgische start-up moonbird gratis live webinars op vanaf deze week.

Wie aan onze Noordzeekust woont schat zijn gezondheid een stuk beter in dan landgenoten die het zonder zicht op zee stellen. Vier mogelijke verklaringen worden door de onderzoekers naar voren geschoven voor dit opvallende fenomeen.

Dat bewegen goed voor je is, weet je intussen al wel. Maar welk effect heeft wandelen, fitness, yoga & co zoal op je lichaam en brein? Welke activiteiten scoren het best en wat als het niet (meer) zo vlot loopt?

De menopauze verandert het lichaam. Er wordt iets meer vet opgeslagen op de buik, de spiermassa wordt minder en alles gaat wat meer hangen. Waarom is het juist nu zo belangrijk in beweging te blijven?

Een ziekenhuisverblijf is vaak een stresserend en pijnlijk gebeuren hoe professioneel je ook verzorgd wordt. Bezoek van een geliefde of goede vriend kan wel een groot verschil maken bij de bestrijding van pijn en om wonden vlotter te laten helen. Nieuwe studies tonen aan dat vooral huidcontact een ommezwaai kan teweegbrengen.