Weinig bewegingsvormen hebben zo'n lage instapdrempel als het populaire pilates, terwijl het wel degelijk je kracht, evenwicht en conditie naar een hoger niveau tilt.

Je kunt je voeten eindelijk weer in slippers en sandalen steken. In de winter heb je misschien minder aandacht aan je voeten besteed, waardoor ze droger en ruwer aan kunnen voelen. Met deze tips heb je weer mooie, verzorgde voeten en ben je klaar voor de warmere dagen!

Wie met voetproblemen kampt, kan door de lockdown-maatregelen voorlopig niet meer terecht bij een gespecialiseerde voetverzorger. De paramedische erkenning van deze groep raakte immers nog niet afgerond. Alleen podologen mochten tijdens de lockdown de dringende zorgen toedienen en zijn sinds 4 mei terug volledig aan het werk. Dat leidt tot heel wat verwarring.

Blijven bewegen is meer dan ooit een must voor wie gezond wil blijven of het opnieuw wil worden na een infectie. Fysieke activiteit stimuleert onder meer het immuunsysteem. Dat is momenteel ons belangrijkste wapen tegen SARS-CoV-2-besmetting. Verder versterkt het de spieren en maakt het je ook mentaal veerkrachtiger. Onze specialisten serveren oefeningen die je perfect in een kleine ruimte kan uitvoeren.

6Wolves, een Belgische start-up die ondersteund wordt door Start it @KBC, verlegde enkele dagen terug haar focus volledig naar een "pro bono" project om mensen aan het bewegen te houden tijdens de huidige COVID-19 crisis.

Ademhalingsoefeningen en meditatie zijn zeer actueel dezer dagen. Maar hoe voer je deze precies goed uit? Om zowel de beginner als de meer ervaren mediteerder te motiveren om in deze moeilijke periode aandacht te hebben voor het mentaal welzijn, zet de Belgische start-up moonbird gratis live webinars op vanaf deze week.

Wie aan onze Noordzeekust woont schat zijn gezondheid een stuk beter in dan landgenoten die het zonder zicht op zee stellen. Vier mogelijke verklaringen worden door de onderzoekers naar voren geschoven voor dit opvallende fenomeen.

Dat bewegen goed voor je is, weet je intussen al wel. Maar welk effect heeft wandelen, fitness, yoga & co zoal op je lichaam en brein? Welke activiteiten scoren het best en wat als het niet (meer) zo vlot loopt?

De menopauze verandert het lichaam. Er wordt iets meer vet opgeslagen op de buik, de spiermassa wordt minder en alles gaat wat meer hangen. Waarom is het juist nu zo belangrijk in beweging te blijven?

Een ziekenhuisverblijf is vaak een stresserend en pijnlijk gebeuren hoe professioneel je ook verzorgd wordt. Bezoek van een geliefde of goede vriend kan wel een groot verschil maken bij de bestrijding van pijn en om wonden vlotter te laten helen. Nieuwe studies tonen aan dat vooral huidcontact een ommezwaai kan teweegbrengen.

Ons prilste leven begon ooit in (vrucht)water. Geen wonder dat we ons instinctief relaxed voelen in warm water. Maar de therapeutische mogelijkheden reiken veel verder: van pijnbestrijding, over revalidatie en rugschool tot hippe sportvormen.

Vaginale droogheid, infecties, urineverlies: de menopauze gaat gepaard met hormonale veranderingen, die repercussies kunnen hebben op je intieme zone. Met een correcte hygiëne kan je al veel problemen voorkomen, soms is een specifieke behandeling nodig.

De winter heeft je handen en voeten zwaar op de proef gesteld. En nu komt er nog eens het vele handen wassen bij uit noodzaak om het coronavirus tegen te gaan! Geregeld hydrateren is dan ook een must om je huid perfect gezond te houden en kloven geen kans te geven.

Ruim 4 op de 10 Vlamingen is nooit fysiek actief. Dat aantal loopt nog op met de leeftijd. Om die trend te keren lanceerde de Vlaamse overheid twee jaar terug een project waarbij huisartsen mensen doorverwijzen naar een zogeheten beweegcoach. 'Voor mij betekende dat zowel mentaal als fysiek een nieuwe start', getuigt Ann Neetens (63).

Van een avontuurlijke trekking over nordic walking tot een ommetje in het park. Op elk traject kunnen deze extra 'benen' het verschil maken.

Rolletjes, love handles, zwembandjes: we zijn doorgaans niet blij met ons buikje. Toch heeft vet veel nut voor ons lichaam. Dr. Mariëtte Boon* schept duidelijkheid.