Futloos, op je tandvlees, uitgeput: vermoeidheid is een veelvoorkomende klacht na een ernstige ziekte of bij een chronische aandoening. Er anders tegenaan kijken helpt je ermee te leven.

Tijdens de menopauze verandert ook de vagina. Een op de twee vrouwen ervaart vaginale droogte. Een klacht die kan worden aangepakt met behandelingen op maat.

Een park of bos in de omgeving van waar je woont, is een opsteker voor je fysieke en mentale welzijn. Maar ook in en om je huis kan elke extra plant of boom je gezondheid boosten.

Ervoor zorgen dat je je gelukkig voelt? Het kan op tal van eenvoudige manieren. Daarover zijn ook wetenschappers het volmondig eens. Als dat geen goed nieuws is.

Slechter horen is vervelend voor jezelf en voor je omgeving. Toch zien veel mensen er tegenop om hun gehoorverlies aan te pakken; gemiddeld wachten ze er zeven jaar mee. Niet verstandig, want onbehandeld gehoorverlies kan serieuze gevolgen hebben.

Drilboren, opstijgende vliegtuigen, luidruchtige buren. De gevolgen van geluidsoverlast voor de gezondheid worden vaak onderschat en reiken verder dan louter gehoorverlies.

Om je conditie op te krikken hoef je je echt niet kletsnat in het zweet te werken, hele rondjes af te haspelen of urenlang op de trappers te zwoegen. Ook door je dagelijkse activiteiten slim aan te passen en hier en daar uit te breiden, kan je je fitheid verbeteren. Zo blijf of raak je in vorm zonder (al te veel) moeite.

Wat je graag doet, ontspant je. Maar sommige hobby's leveren net dat tikje extra op. Zoals breien. Een repetitief samenspel tussen je hersenen, ogen en handen, dat je (mentale) gezondheid boost.

Een jaar na het begin van de coronapandemie is deze bij veel mensen nog steeds een bron van angst, piekeren en onzekerheid. Factoren die onze slaap niet ten goede komen. Studies tonen aan dat zelfs goede slapers vaker wakker liggen en dat slapeloosheid driemaal meer voorkomt dan voor de crisis.

Om het mentale welzijn van de bevolking te verbeteren in deze coronatijden, is er nood aan een globale strategie. Dat zegt de Hoge Gezondheidsraad (HGR) dinsdag, die een eerder advies bijstelde op basis van de beschikbare nationale gegevens, de internationale literatuur en de resultaten van een Delphi-studie.

Wanneer pijn zelf een ziekte wordt, bestaat er doorgaans niet één kant-en-klare oplossing. Die pijn bestrijden doe je best op verschillende fronten. En daarbij speelt de kracht van je brein een cruciale rol.

Onder de douche, achter het stuur, tijdens het koken. Zingen kan je altijd en overal en het geeft een instant boost aan je humeur. En ook al ben je geen nachtegaal, met de juiste basistechnieken kan je je vocale talent ontwikkelen.

Geen sport is meer toegankelijk dan wandelen. Het ontspant, geeft energie, is goed voor je brein en je kan het volledig corona-poof doen. En nergens is de lucht zo zuiver en de natuur zo mooi als in een natuurgebied. Natuurpunt werkte in al haar natuurgebieden diverse wandelroutes uit die een echte aanrader zijn. En het kaartje? Dat download je gratis!

Je somber en prikkelbaar voelen zonder te weten waarom. Heel wat vrouwen ervaren die gevoelens rond de menopauze maar linken het niet meteen aan die levensfase. De oorzaak ligt nochtans bij de follikels.

Massages en lichte aanrakingen kunnen op korte termijn stress bestrijden en het parasympathische zenuwstelsel activeren. Wondermiddelen zijn het niet, maar ze openen wel weer mogelijkheden voor de behandeling van stressgerelateerde aandoeningen.

De covid-19-crisis heeft een pak zekerheden op losse schroeven gezet. Logisch dat angstgevoelens toenemen. Door anders te ademen kan je die innerlijke rust herstellen.

De coronacrisis heeft impact op iedereen. We piekeren meer, maken ons zorgen en hebben stress door het thuiswerken... Dat zorgt er ook voor dat veel mensen hierdoor moeite hebben met slapen en intenser dromen. Drie tips van slaapexpert Floris Wouterson, auteur van het boek 'Superslapen'.