Een jaar na het begin van de coronapandemie is deze bij veel mensen nog steeds een bron van angst, piekeren en onzekerheid. Factoren die onze slaap niet ten goede komen. Studies tonen aan dat zelfs goede slapers vaker wakker liggen en dat slapeloosheid driemaal meer voorkomt dan voor de crisis.

Om het mentale welzijn van de bevolking te verbeteren in deze coronatijden, is er nood aan een globale strategie. Dat zegt de Hoge Gezondheidsraad (HGR) dinsdag, die een eerder advies bijstelde op basis van de beschikbare nationale gegevens, de internationale literatuur en de resultaten van een Delphi-studie.

Wanneer pijn zelf een ziekte wordt, bestaat er doorgaans niet één kant-en-klare oplossing. Die pijn bestrijden doe je best op verschillende fronten. En daarbij speelt de kracht van je brein een cruciale rol.

Onder de douche, achter het stuur, tijdens het koken. Zingen kan je altijd en overal en het geeft een instant boost aan je humeur. En ook al ben je geen nachtegaal, met de juiste basistechnieken kan je je vocale talent ontwikkelen.

Geen sport is meer toegankelijk dan wandelen. Het ontspant, geeft energie, is goed voor je brein en je kan het volledig corona-poof doen. En nergens is de lucht zo zuiver en de natuur zo mooi als in een natuurgebied. Natuurpunt werkte in al haar natuurgebieden diverse wandelroutes uit die een echte aanrader zijn. En het kaartje? Dat download je gratis!

Je somber en prikkelbaar voelen zonder te weten waarom. Heel wat vrouwen ervaren die gevoelens rond de menopauze maar linken het niet meteen aan die levensfase. De oorzaak ligt nochtans bij de follikels.

Massages en lichte aanrakingen kunnen op korte termijn stress bestrijden en het parasympathische zenuwstelsel activeren. Wondermiddelen zijn het niet, maar ze openen wel weer mogelijkheden voor de behandeling van stressgerelateerde aandoeningen.

De covid-19-crisis heeft een pak zekerheden op losse schroeven gezet. Logisch dat angstgevoelens toenemen. Door anders te ademen kan je die innerlijke rust herstellen.

Slechter horen is vervelend voor jezelf en voor je omgeving. Toch zien veel mensen er tegenop om hun gehoorverlies aan te pakken; gemiddeld wachten ze er zeven jaar mee. Niet verstandig, want onbehandeld gehoorverlies kan serieuze gevolgen hebben.

De coronacrisis heeft impact op iedereen. We piekeren meer, maken ons zorgen en hebben stress door het thuiswerken... Dat zorgt er ook voor dat veel mensen hierdoor moeite hebben met slapen en intenser dromen. Drie tips van slaapexpert Floris Wouterson, auteur van het boek 'Superslapen'.

Weinig bewegingsvormen hebben zo'n lage instapdrempel als het populaire pilates, terwijl het wel degelijk je kracht, evenwicht en conditie naar een hoger niveau tilt.

Je kunt je voeten eindelijk weer in slippers en sandalen steken. In de winter heb je misschien minder aandacht aan je voeten besteed, waardoor ze droger en ruwer aan kunnen voelen. Met deze tips heb je weer mooie, verzorgde voeten en ben je klaar voor de warmere dagen!

Wie met voetproblemen kampt, kan door de lockdown-maatregelen voorlopig niet meer terecht bij een gespecialiseerde voetverzorger. De paramedische erkenning van deze groep raakte immers nog niet afgerond. Alleen podologen mochten tijdens de lockdown de dringende zorgen toedienen en zijn sinds 4 mei terug volledig aan het werk. Dat leidt tot heel wat verwarring.

Blijven bewegen is meer dan ooit een must voor wie gezond wil blijven of het opnieuw wil worden na een infectie. Fysieke activiteit stimuleert onder meer het immuunsysteem. Dat is momenteel ons belangrijkste wapen tegen SARS-CoV-2-besmetting. Verder versterkt het de spieren en maakt het je ook mentaal veerkrachtiger. Onze specialisten serveren oefeningen die je perfect in een kleine ruimte kan uitvoeren.

6Wolves, een Belgische start-up die ondersteund wordt door Start it @KBC, verlegde enkele dagen terug haar focus volledig naar een "pro bono" project om mensen aan het bewegen te houden tijdens de huidige COVID-19 crisis.