Seksueel actief blijven verstevigt niet enkel je relatie, het is ook een zegen voor je mentale en fysieke gezondheid. Ook als je single bent of wanneer het niet meer vonkt zoals vroeger.

De menopauze en de ongemakken die ermee gepaard kunnen gaan, stoppen niet op het werk. Maar weten ook je collega's, en vooral je baas, wat dat betekent: vrouwen in de overgang?

Je zou het niet zeggen wanneer je naar buiten kijkt, maar het is lente! Voordat we met volle teugen gaan genieten op een terrasje, is een kleine voorbereiding nodig. Maak je klaar voor de lente in vijf stappen.

Hyperventilatie ontstaat vaak onbewust, omdat we door aanhoudende stress te snel of oppervlakkig gaan ademen. Op termijn kan dat klachten geven zoals hartkloppingen, duizeligheid of angstige gedachten. Tien tips bij hyperventilatie.

Met deze stretchposes loods je jezelf elke dag richting meer souplesse.

Het is de gezelligste tijd van het jaar. Buiten is het donker, binnen branden kaarsjes en klinken kerstliederen. Hoe zing je ontspannen mee? Logopedist Hanneke Bax geeft aanwijzingen en tips: zo gebruik je je stem op een gezonde manier.

In de winter is onze huid vaak droger. De verwarming die hoog staat, de droge buitenlucht en heet douchen; het helpt allemaal niet. Dermatoloog Bing Thio geeft adviezen om de huid goed gevoed en soepel te houden.

De zorg voor iemand opnemen kan verrijkend zijn, maar is vaak ook erg zwaar. Hoe vermijd je compassiemoeheid, hoe zorg je ervoor dat je zelf niet onderuit gaat?

Na een kankerdiagnose is het meteen alle hens aan dek om de tumor medisch te bestrijden. Maar de ziekte kan er ook emotioneel zwaar op inhakken. Voor die 'mentale revalidatie' kunnen kankerpatiënten terecht bij Het Majin Huis dat op een verfrissende manier ondersteuning biedt.

Als een blok in slaap vallen en na enkele uren weer klaarwakker zijn. En blijven. Een kwart van de Belgen kampt met behoorlijk slopende doorslaapproblemen. Met deze strategieën wordt dat verleden tijd.

Nogal wat hartpatiënten zijn bang om te sporten. Nochtans doet lichaamsbeweging het cardiovasculaire risico op lange termijn drastisch dalen. En dat geldt zeker voor wie al een keer een hartprobleem had.

Vergeet die strakke outfits of al te ingewikkelde poses. Neem gewoon een stoel en start met stoelyoga. Toegankelijk voor iedereen en met dezelfde gezondheidsvoordelen als de originele variant.

We staan er zelden bij stil maar hoe we ademen wordt sterk beïnvloed door onze emoties en wat we meemaken. Verdriet heeft een ander patroon dan pakweg stress, woede of angst. "Omgekeerd kan een bepaalde ademhaling deze gevoelens ook oproepen", weet Jessica Braun, auteur van 'Ademen'.

Iedereen heeft de afgelopen maand ongetwijfeld al heel wat gezweet. Transpireren is een natuurlijk proces. Maar hoe kunt u onaangename geurtjes vermijden?

Wie revalideert van een blessure of na een ingreep, krijgt doorgaans vooral fysieke oefeningen voorgeschoteld. De psychologische kant bij herstel wordt daarbij vaak over het hoofd gezien. Maar door vanuit je zetel bewegingen actief te visualiseren, help je je spieren en je revalidatie ook vooruit.

Zomerse dagen zijn heerlijk, maar een broeierige warmte die 's avonds binnen blijft hangen, komt onze slaap niet bepaald ten goede. Enkele tips voor een gezonde nachtrust.

Doordeweeks op vijf uur slaap de week doorvliegen en in het weekend uitslapen om de verloren slaapuren in te halen. Klinkt dat bekend? Uitslapen is heerlijk, maar is het ook goed voor uw gezondheid?

Je somber en prikkelbaar voelen zonder te weten waarom. Heel wat vrouwen ervaren die gevoelens rond de menopauze maar linken het niet meteen aan die levensfase. De oorzaak ligt nochtans bij de follikels.

Overdag vinden we zo'n warm zomerweer best leuk - alhoewel trop is te veel natuurlijk -, maar die hitte is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. Elf tips om bij warm weer de nacht goed door te komen.