Wandelen is je ene voet voor je andere zetten. Maar je kan dit eenvoudige principe op verschillende manieren en met een andere snelheid invullen, waardoor je een heel ander effect bereikt.

Zon en hitte hebben een grote impact op hoe je je voelt. Waarop moet je letten als je actief wil blijven? En welke nieuwe inzichten zijn er over zonnebescherming. Onze experts weten raad.

Overdag vinden we zo'n warm zomerweer best leuk - alhoewel trop is te veel natuurlijk -, maar die hitte is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust. Elf tips om bij warm weer de nacht goed door te komen.

Hypnose associëren we nog vaak met show en spektakel. Toch wordt de techniek al jaren met succes toegepast bij medische behandelingen, van psychische problemen tot chirurgie. Hoe werkt medische hypnose en welke klachten hebben er baat bij?

Sporten of gewoon bewegen heeft bij de meeste mensen een positief effect op hun nachtrust. Wie kampt met in- of doorslaapproblemen, besteedt best wat extra aandacht aan de timing. Ondanks individuele verschillen is er toch één tijdsblok dat eruit springt voor een vlotte trip richting dromenland.

Seksueel actief blijven verstevigt niet enkel je relatie, het is ook een zegen voor je mentale en fysieke gezondheid. Ook als je single bent of wanneer het niet meer vonkt zoals vroeger.

De menopauze en de ongemakken die ermee gepaard kunnen gaan, stoppen niet op het werk. Maar weten ook je collega's, en vooral je baas, wat dat betekent: vrouwen in de overgang?

Je zou het niet zeggen wanneer je naar buiten kijkt, maar het is lente! Voordat we met volle teugen gaan genieten op een terrasje, is een kleine voorbereiding nodig. Maak je klaar voor de lente in vijf stappen.

Hyperventilatie ontstaat vaak onbewust, omdat we door aanhoudende stress te snel of oppervlakkig gaan ademen. Op termijn kan dat klachten geven zoals hartkloppingen, duizeligheid of angstige gedachten. Tien tips bij hyperventilatie.

Met deze stretchposes loods je jezelf elke dag richting meer souplesse.

Het is de gezelligste tijd van het jaar. Buiten is het donker, binnen branden kaarsjes en klinken kerstliederen. Hoe zing je ontspannen mee? Logopedist Hanneke Bax geeft aanwijzingen en tips: zo gebruik je je stem op een gezonde manier.

In de winter is onze huid vaak droger. De verwarming die hoog staat, de droge buitenlucht en heet douchen; het helpt allemaal niet. Dermatoloog Bing Thio geeft adviezen om de huid goed gevoed en soepel te houden.

De zorg voor iemand opnemen kan verrijkend zijn, maar is vaak ook erg zwaar. Hoe vermijd je compassiemoeheid, hoe zorg je ervoor dat je zelf niet onderuit gaat?

Na een kankerdiagnose is het meteen alle hens aan dek om de tumor medisch te bestrijden. Maar de ziekte kan er ook emotioneel zwaar op inhakken. Voor die 'mentale revalidatie' kunnen kankerpatiënten terecht bij Het Majin Huis dat op een verfrissende manier ondersteuning biedt.

Als een blok in slaap vallen en na enkele uren weer klaarwakker zijn. En blijven. Een kwart van de Belgen kampt met behoorlijk slopende doorslaapproblemen. Met deze strategieën wordt dat verleden tijd.

Nogal wat hartpatiënten zijn bang om te sporten. Nochtans doet lichaamsbeweging het cardiovasculaire risico op lange termijn drastisch dalen. En dat geldt zeker voor wie al een keer een hartprobleem had.

Vergeet die strakke outfits of al te ingewikkelde poses. Neem gewoon een stoel en start met stoelyoga. Toegankelijk voor iedereen en met dezelfde gezondheidsvoordelen als de originele variant.

We staan er zelden bij stil maar hoe we ademen wordt sterk beïnvloed door onze emoties en wat we meemaken. Verdriet heeft een ander patroon dan pakweg stress, woede of angst. "Omgekeerd kan een bepaalde ademhaling deze gevoelens ook oproepen", weet Jessica Braun, auteur van 'Ademen'.

Iedereen heeft de afgelopen maand ongetwijfeld al heel wat gezweet. Transpireren is een natuurlijk proces. Maar hoe kunt u onaangename geurtjes vermijden?