Je hoort en leest het vaak: honing is gezond en de beste optie om gebak en drankjes te zoeten. Maar klopt dat ook?

Dat bepaalde voedingsmiddelen zoals oude kaas, chocolade of rode wijn migraine-aanvallen kunnen uitlokken is bekend. Maar de relatie tussen voeding en dit type hoofdpijn is complexer dan dat.

De rol van voeding bij chronische aandoeningen zoals diabetes, hartaandoeningen of kanker is al uitgebreid onderzocht. De veelvoorkomende longziekte COPD hinkt op dit terrein achterop. Toch zou voeding ook bij respiratoire klachten een positieve invloed kunnen hebben op bepaalde klachten.

Hennep is aan een geslaagde comeback bezig in onze voeding. Maar is deze plant echt zo interessant als vaak wordt beweerd?

Met een kopje (kruiden)thee trakteer je jezelf niet enkel op wat warmte, maar ook op interessante werkzame stoffen. Als je hem zet volgens de regels van de kunst!

Kruidenthee is een uitstekende drank, gezond en rustgevend. Maar om er het beste uit te halen, moet je de thee bereiden zoals het hoort en je planten goed uitkiezen...

Na anti-, pre- en probiotica, is er met psychobiotica een veelbelovende nieuwe speler naar voor getreden. Deze term verwijst naar 'goede' darmbacteriën die een gunstig effect hebben op hersenfuncties. Dat maakt ze potentieel bijzonder interessant als behandeling bij psychische klachten zoals depressies.

Gezond eten en voldoende bewegen, we weten allemaal hoe het moet. Waarom gaapt er dan zo'n kloof tussen droom en daad? Het zit tussen je oren. Maar als je weet hoe je brein je eetgedrag stuurt, kan je slagen!

Gezond eten begint bij de juiste voedingsmiddelen. Als je zorgt voor een goede basis in je keukenkastjes en koelkast, dan is de stap naar een gezond eetpatroon een stuk gemakkelijker te maken. Deze acht voedingsmiddelen mogen niet ontbreken.

Gezond leven is heel belangrijk en kan ziektes helpen voorkomen. Leefstijl is daarom actueler dan ooit. Iedere arts, diëtist en leefstijlcoach zal je vertellen dat een gezonde leefstijl de inspanning waard is. Maar kun je ook té gezond leven, en hoe kun je dat herkennen?

Iedereen krijgt wel eens af te rekenen met brandend maagzuur. Na een zware maaltijd of teveel alcohol maar bij sommigen groeit dit uit tot een chronisch probleem. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen het probleem triggeren maar anderen helpen net om de klachten te voorkomen.

Blauwe bessen zijn lekker en zitten vol vitamine A, vezels en antioxidanten, wat ze ontzettend gezond maakt. Toch kun je beter oppassen wanneer je ze zo uit het bakje zou willen snacken. Het is belangrijk om de blauwe bessen eerst even te wassen. Dit is waarom.

Bijna alle mannen boven de 45 jaar krijgen er mee te maken: prostaatklachten. Een prostaatvergroting komt heel vaak voor en jaarlijks krijgen ook heel wat mannen de diagnose prostaatkanker. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan de conditie van je prostaat.

Naar aanleiding van Wereldmelkdag op 1 juni publiceert VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft. Opvallend: de covid-19-pandemie versnelde enkele trends waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen.

Om te achterhalen of je gezond eet, volstaat de Nutri-Score niet. Die zegt namelijk niets over de mate waarin voedsel werd bewerkt. Gelukkig is er ook zoiets als de Nova-classificatie.