Microgreens, kiem- en microgroenten dus, kan je al na een paar dagen oogsten. Deze zeer jonge scheuten zijn heuse smaakbommetjes, boordevol nutriënten.

Naast het traditionele meel van tarwe, rogge, enz. is het assortiment bloemsoorten de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Zo vind je tegenwoordig ook heel wat veel glutenvrije melen. Dit zijn hun kenmerken.

Heerlijk de zomer, de warmte en de zon. Maar wordt het echt heel warm, zoals nu het geval is, dan is het belangrijk om het hoofd - en lichaam - koel te houden.

Het lijkt voor sommigen bijna een ritueel: een biertje na het wielrennen, hardlopen of voetballen. Of twee. Of drie. De ultieme beloning voor je inspanning, maar draagt het werkelijk bij aan een goed herstel van je lichaam? Helaas... alcohol drinken na het sporten heeft wat nadelen.

Geen ingrediënt zo basic als bloem. Maar dat is schijn, want het ene meel is absoluut het andere niet. Tal van factoren beïnvloeden het voedingsprofiel.

We eten dagelijks gemiddeld 110 gram suiker, het equivalent van 28 suikerklontjes, en dat is te veel. Met als gevolg allerlei gezondheidsrisico's. Diëtiste Kim Brouwers geeft tips om minder suiker te verbruiken.

Een paar jaar al wordt suiker voorgesteld als een product dat je beter kan schrappen. Natuurlijk kan je zonder als het écht moet. Toch kies je beter voor een verstandig en matig gebruik.

Kurkuma, gember, kruidnagel... Van tal van kruiden wordt gezegd dat ze geneeskrachtig zijn en een hoge voedingswaarde hebben. Maar dat imago hebben ze vooral aan hun exotische afkomst en sterke smaak te danken.

Ga jij tijdens deze lockdownperiode ook minder vaak naar de winkel? En beperk je daarom de aankoop van verse groenten en fruit? Nochtans is dat helemaal niet nodig. Enkele tips.

Bij ons wordt lam traditioneel met Pasen geserveerd. Lamsvlees heeft de reputatie vet vlees te zijn, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

De roos, Oost-Indische kers, bernagie, sering, sleutelbloem, lavendel... Heel wat bloemen zijn eetbaar en qua voedingswaarde best interessant. Maar let wel op waar je ze haalt!

De indrukwekkende daling van het aantal coronaire hartziekten de afgelopen decennia in ons land is voor een belangrijk deel het gevolg van de veranderde voedingsgewoonten en in mindere mate van medicatiegebruik en betere leefgewoonten zoals minder tabaksgebruik. Dat stellen acht onderzoekers van de universiteiten van Leuven en Gent in het Tijdschrift voor Geneeskunde.

Bijna 1 op de 2 Vlamingen zou het makkelijker vinden om gezond te eten als hij hierin ondersteuning kreeg: een receptenwebsite, -app of kookboek. Daarop heeft het Vlaams Instituut Gezond Leven ingespeeld met 'Zeker Gezond', een gloednieuw receptenplatform in de vorm van een website en app, met meer dan 1000 recepten.

Sorteren, ontgiften, verwerken: je lever is je eigen afvalverwerker. Maar te vette voeding, te veel alcohol, zelfs voedingssupplementen kunnen dit orgaan serieus onder druk zetten. Bij de eerste symptomen is het vaak al te laat. Start dus vandaag nog met een ik-spaar-mijn-leveroffensief.

Tijd om na de feestdagen de balans op te maken. Heb je ongezond gegeten en zijn er wat kilootjes blijven hangen? Richt je eens op je ontbijt want een gezonde start van de dag zorgt er meestal ook voor dat je de rest van de dag makkelijker gezonde dingen kiest.

De volgende dagen schuiven we weer massaal de voeten onder tafel voor uitgebreide en vaak exquise diners met familie en vrienden. Hoe kan je je spijsvertering een handje helpen en voorkomen dat al die overdaad zijn tol eist? Diëtiste Christine Tobback serveert haalbare tips voor feesten zonder maaglast of buikpijn.

Dof haar, een slap gevoel, een hardnekkige verkoudheid die maar niet overgaat. Als je fanatiek aan het afvallen bent, bestaat de kans dat je de balans in je voeding uit het oog verliest. Het resultaat: weinig energie en sneller vatbaar voor ziektes.