Theebuiltje in de tas, kokendheet water erop en klaar is kees. Zet jij ook op die manier je dagelijkse bakje troost? Je bent niet de enige maar het kan anders en vooral lekkerder en gezonder. Wie de simpele regels van de kunst volgt, ziet zich beloond met een veel goddelijker kopje.

We laten meer maaltijden aan huis bezorgen sinds we thuiswerken en de horeca beperkt open is. Dat is natuurlijk niet zo gek. Een afhaalmaaltijd is snel en gemakkelijk, maar niet altijd erg gezond. Wat kun je het beste bestellen als je toch graag gezond wilt eten?

Chlorella, spirulina... Microalgen krijgen het etiket superfood opgekleeft en veroveren de winkelrekken met voedingssupplementen. Maar wat doen microalgen?

Vasten wordt vandaag minder met religie dan wel met nieuwe eetpatronen geassocieerd. Steeds meer mensen zweren bij een vorm van periodiek vasten om gewicht te verliezen en gezonder te gaan leven. Maar is langdurig op je honger blijven wel zo'n slim idee? Voedingsdeskundige Michaël Sels, hoofddiëtist UZ Antwerpen zet de voordelen en valkuilen op een rijtje.

Zweer jij ook bij je dagelijkse kop koffie of thee? En betekent dat dan dat je écht niet meer zonder kan?

Als je evenwichtig wil eten, moet je van elke voedingsgroep een welbepaalde hoeveelheid consumeren. En die kan je heel makkelijk berekenen, zonder precisieweegschaal of reageerbuis.

Als je slecht hebt geslapen, stel je die kop sterke, zwarte koffie toch maar beter uit tot na het ontbijt. Uit Brits onderzoek blijkt immers dat koffie het metabolisme en de suikerspiegel kan verstoren.

Ons immuunsysteem is momenteel het voornaamste wapen tegen een mogelijke besmetting met Covid 19. De voorbije maanden werden we overspoeld met strategieën om dat afweersysteem beter te wapenen. "De rol van voeding bleef daarbij vaak onderbelicht terwijl die wel degelijk de broodnodige bouwstenen levert. Door de juiste keuzes, kan je een verschil maken ", vertelt diëtiste Christine Tobback.

Yoghurt is erg voedzaam en laat zich makkelijk zelf bereiden! Een gezonde, ecologische en spaarzame reflex.

Een natuurlijk product dat sterker zoet dan sacharose en een lage glykemische index heeft: agavesiroop wordt soms voorgesteld als het perfecte alternatief voor suiker. Maar klopt dat ook?

Microgreens, kiem- en microgroenten dus, kan je al na een paar dagen oogsten. Deze zeer jonge scheuten zijn heuse smaakbommetjes, boordevol nutriënten.

Naast het traditionele meel van tarwe, rogge, enz. is het assortiment bloemsoorten de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Zo vind je tegenwoordig ook heel wat veel glutenvrije melen. Dit zijn hun kenmerken.

Heerlijk de zomer, de warmte en de zon. Maar wordt het echt heel warm, zoals nu het geval is, dan is het belangrijk om het hoofd - en lichaam - koel te houden.

Het lijkt voor sommigen bijna een ritueel: een biertje na het wielrennen, hardlopen of voetballen. Of twee. Of drie. De ultieme beloning voor je inspanning, maar draagt het werkelijk bij aan een goed herstel van je lichaam? Helaas... alcohol drinken na het sporten heeft wat nadelen.

Geen ingrediënt zo basic als bloem. Maar dat is schijn, want het ene meel is absoluut het andere niet. Tal van factoren beïnvloeden het voedingsprofiel.

We eten dagelijks gemiddeld 110 gram suiker, het equivalent van 28 suikerklontjes, en dat is te veel. Met als gevolg allerlei gezondheidsrisico's. Diëtiste Kim Brouwers geeft tips om minder suiker te verbruiken.

Een paar jaar al wordt suiker voorgesteld als een product dat je beter kan schrappen. Natuurlijk kan je zonder als het écht moet. Toch kies je beter voor een verstandig en matig gebruik.

Kurkuma, gember, kruidnagel... Van tal van kruiden wordt gezegd dat ze geneeskrachtig zijn en een hoge voedingswaarde hebben. Maar dat imago hebben ze vooral aan hun exotische afkomst en sterke smaak te danken.

Ga jij tijdens deze lockdownperiode ook minder vaak naar de winkel? En beperk je daarom de aankoop van verse groenten en fruit? Nochtans is dat helemaal niet nodig. Enkele tips.