Van beschermen tegen hart- en vaatziekten tot ontstekingsreacties afremmen: de lijst met gunstige effecten van omega 3-vetzuren is ellenlang. Maar hoe belangrijk zijn ze, in welke voeding vind je ze en zijn supplementen zinvol?

De huidige generatie 65-plussers houdt van een stevige slok. Ruim 8 op de 10 gebruikte het afgelopen jaar alcohol en meer dan een kwart borrelt meer dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid per week. Vrouwen benen mannen bij qua alcoholgebruik maar hun motieven zijn wel verschillend, zo stelde klinisch psychologe Yannic van Gils vast in haar doctoraatsonderzoek.

Een trouwring die losser rond je vinger zit, je broeksriem die een gaatje strakker moet, kleren die plots oversized lijken. Ondervoeding sluipt vaak subtiel binnen, maar kan verstrekkende gevolgen hebben voor de gezondheid.

Een internationale groep onderzoekers, waaronder het team van Prof. Jeroen Raes (VIB-KU Leuven Centrum voor Microbiologie), heeft aangetoond dat levensstijl langdurige effecten kan hebben op de samenstelling van het darmmicrobioom.

Huis-tuin-en keukenmiddeltjes zijn van alle tijden en culturen. Vaak worden ze afgedaan als onzin maar toch is dat misprijzen lang niet altijd terecht. Heel wat volkswijsheden blijven vandaag overeind omdat ze effectief helpen. In Plus Magazine van deze maand belichten wetenschappers enkele opvallende remedies. Wij voegen er nog enkele nuttige aan toe.

Zwarte of groenige vlekken op confituur, kaas of groenten verraden schimmelgroei. Dat oplossen door even dat aangetaste plekje weg te snijden en de rest nog te verorberen blijkt geen gezonde strategie. Schimmels kunnen giftige stoffen produceren die zich niet licht laten uitroeien.

Op het werk kan je vaak niet anders dan iets uit het vuistje eten. En ook thuis heb je niet altijd tijd en zin. Hoe hou je die snel bereide en inderhaast verorberde lunch toch zo gezond mogelijk?

Ook al zijn ze niet echt verslaafd, feit is dat minstens één miljoen landgenoten wel degelijk een drankprobleem heeft: ze drinken te veel, te snel, om de foute redenen of op het verkeerde moment.

Haar sociale leven zette ze jarenlang op een laag pitje. Onvoorspelbare darmen hadden te vaak roet in het eten gegooid. "Vandaag weet ik vrij goed hoe mijn lichaam op voeding reageert, maar ik ga nooit zonder mijn noodtas de deur uit", getuigt Nelly Penneman.

Gefermenteerde voeding is aan een stille comeback bezig. Deze aloude bewaartechniek helpt om het zo belangrijke darmmicrobioom te optimaliseren, wat een grote impact heeft op tal van gezondheidsklachten. Tweelingzussen en diëtistes Marta en Joanna Klejman willen als artisanale fermentista's zoveel mogelijk mensen laten proeven van deze effecten.

Misschien eet je niet te veel suiker of zetmeelhoudende producten, maar eet je die simpelweg verkeerd. Biochemicus Jessie Inchauspé legt uit hoe je deegwaren en zoetigheid op het menu zet, zonder de nadelen.

Om niet te veel, maar ook niet te weinig te eten, raden diëtisten vandaag aan om te eten tot je verzadigd bent. Maar hoe leer je dat signaal herkennen?

Worden je eetgewoonten, je smaak, je voorkeur bepaald door je onderbewustzijn? Dat is waar de gastrofysica op aanstuurt, de wetenschap die factoren bestudeert die je eetgedrag beïnvloeden.

Denk je bij metabolisme automatisch aan je gewicht? Daarmee doe je dit ingenieuze systeem tekort. Het metabolisme heeft invloed op een scala aan lichaamsprocessen, van je slaap tot je concentratie. Wanneer dat uit balans raakt, kunnen tal van klachten opduiken. "Door te focussen op je spierkracht, een regelmatig voedingspatroon en een stabiele bloedsuikerspiegel kan je je metabolisme herstellen", vertelt voedingscoach Anntje Peeters.

Sommige houden ervan te joggen, wandelen of fietsen vóór het ontbijt en hopen zo meer vet te verbranden. Slim gezien?

Gezonde voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Hierbij is het vooral van belang dat je verzadigd vet vervangt door onverzadigd vet, weinig zout eet en zorgt voor veel groenten, fruit en voldoende vezels. Zeven goede ideetjes voor je hart.

Als je evenwichtig wil eten, moet je van elke voedingsgroep een welbepaalde hoeveelheid consumeren. En die kan je heel makkelijk berekenen, zonder precisieweegschaal of maatbeker.

Daslook smaakt als klassieke look, maar dan minder sterk, heilzamer en breed inzetbaar: als groente, als smaakmaker, als versiering en als geneeskrachtig kruid.