Bijna alle mannen boven de 45 jaar krijgen er mee te maken: prostaatklachten. Een prostaatvergroting komt heel vaak voor en jaarlijks krijgen ook heel wat mannen de diagnose prostaatkanker. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan de conditie van je prostaat.

Naar aanleiding van Wereldmelkdag op 1 juni publiceert VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, een trendrapport dat de voornaamste bewegingen in consumentenvoorkeuren voor zuivel aangeeft. Opvallend: de covid-19-pandemie versnelde enkele trends waardoor pure en lokale voeding aan belang wonnen.

Om te achterhalen of je gezond eet, volstaat de Nutri-Score niet. Die zegt namelijk niets over de mate waarin voedsel werd bewerkt. Gelukkig is er ook zoiets als de Nova-classificatie.

Gezond en gevarieerd eten is belangrijk om vitaal ouder te worden, omdat essentiële vitamines en mineralen een belangrijke rol spelen in onze energiestofwisseling. Ook het afweersysteem blijft sterk bij een goede voeding.

Over koffie en gezondheid zijn al wat artikels de revue gepasseerd. De ene keer wordt het bakje troost de hemel in geprezen, terwijl een volgend onderzoek het bijna verkettert. Die onzekere relatie is geen toeval, zo blijkt uit een - jawel - nieuwe studie. Die keerde de band tussen koffiegebruik en de gezondheidstoestand helemaal om.

Wat goed is voor onze gezondheid is het vaak ook voor onze planeet. Vandaar dat de nieuwe voedingsdriehoek een prima uitvalsbasis vormt voor wie ook milieuvriendelijker wil tafelen. Maar toch is dit geen match made in heaven. Er zijn ook enkele uitzonderingen waarbij groen en gezond botsen.

Covid-19 associëren we vooral met symptomen zoals hoesten, kortademigheid en geurverlies, maar ook maag en darmen kunnen aangetast worden met klachten als misselijkheid en diarree. Die hebben een effect op de darmflora. Vandaar dat ook voeding een rol kan spelen bij het herstel na een covid-19-infectie.

De gefermenteerde melkdrank met roots in de Kaukasus, is prima verteerbaar en een heuse probioticabom. Zelfs wie lactose niet of moeilijk verdraagt, mag kefir drinken.

Enkele kilo's afvallen? Check. Maar dat veroverde maatje minder vasthouden en toch genieten van lekker eten, is een veel grotere uitdaging. Auteur Hilde Deweer weet uit ervaring waar de valkuilen zich situeren. In haar nieuwe boek 'Een blijvend maatje minder' serveert ze verrassende dagelijkse kost, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en afgewerkt met praktische nieuwe tips die je gewicht (en je humeur) op peil houden.

Als je last hebt van een droge mond voelt dat sowieso vervelend aan, maar het kan ook problemen geven met eten en tandbederf veroorzaken. Praktische tips om ermee om te gaan.

Zoetstoffen... Daarover doen heel wat verhalen de ronde. Zo wordt er wel eens gezegd dat je van light dranken alleen maar dikker wordt en dat zoetstoffen kanker veroorzaken. Klopt dat wel? Vijf veelgestelde vragen met hun antwoorden.

Een corona-infectie, een chemokuur of gewoon ouder worden. Het kan er allemaal toe leiden dat eten anders of nergens meer naar smaakt. Hoe maak je gerechten dan toch aantrekkelijk?

Voor veel consumenten zijn de gegevens op de verpakking van bepaalde producten verwarrend. Zeker bij bederfelijke producten die vaak meerdere houdbaarheidsdata hebben. Hierdoor wordt veel voedsel dat nog perfect eetbaar is, weggegooid, wat leidt tot aanzienlijke voedselverspilling. Hoe zit dat juist met die vervaldata?

Koolzaadolie, olijfolie, sesamolie, zonnebloemolie... Het aanbod aan plantaardige olie is enorm. En ze zijn bijna allemaal goed, al kan hun toepassing verschillen.

Van 15 tot 21 maart organiseert de Vlaamse beroepsvereniging van diëtisten naar jaarlijkse traditie de Week van de Diëtist. Dit jaar werd 'ondervoeding' als thema gekozen. Uit cijfers van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg blijkt immers dat 33% van de gehospitaliseerde patiënten, 16% van de bewoners van woonzorgcentra en bijna 13% van de thuiswonende ouderen ondervoed is. Alarmerende cijfers!

Theebuiltje in de tas, kokendheet water erop en klaar is kees. Zet jij ook op die manier je dagelijkse bakje troost? Je bent niet de enige maar het kan anders en vooral lekkerder en gezonder. Wie de simpele regels van de kunst volgt, ziet zich beloond met een veel goddelijker kopje.

We laten meer maaltijden aan huis bezorgen sinds we thuiswerken en de horeca beperkt open is. Dat is natuurlijk niet zo gek. Een afhaalmaaltijd is snel en gemakkelijk, maar niet altijd erg gezond. Wat kun je het beste bestellen als je toch graag gezond wilt eten?

Chlorella, spirulina... Microalgen krijgen het etiket superfood opgekleeft en veroveren de winkelrekken met voedingssupplementen. Maar wat doen microalgen?

Vasten wordt vandaag minder met religie dan wel met nieuwe eetpatronen geassocieerd. Steeds meer mensen zweren bij een vorm van periodiek vasten om gewicht te verliezen en gezonder te gaan leven. Maar is langdurig op je honger blijven wel zo'n slim idee? Voedingsdeskundige Michaël Sels, hoofddiëtist UZ Antwerpen zet de voordelen en valkuilen op een rijtje.