Patiënten onvoldoende geïnformeerd over risico’s borstvergroting

Vrouwen die een borstcorrectie willen ondergaan, worden door hun plastische chirurg vaak slecht ingelicht over de consequenties van zo’n ingreep. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Test-Aankoop stuurde voor dit onderzoek een vrouw van 37 jaar op pad om zich te laten informeren over een borstcorrectie (vergroting en borstlift). Ze ging langs bij negentien plastische chirurgen, zowel in openbare als in privéziekenhuizen.

Volgens de consumentenorganisatie zijn de resultaten teleurstellend. Slechts twee van de negentien bezochte artsen kregen geen enkele negatieve beoordeling op de tien gehanteerde criteria. Acht artsen kregen vijf of zelfs meer negatieve beoordelingen.

De artsen schieten vooral tekort in het verstrekken van informatie. Ze gaven volgens Test-Aankoop onvoldoende uitleg over de risico’s, complicaties en gevolgen van een borstvergroting. Bij vier artsen kwamen de nadelen zelfs helemaal niet aan bod.

Maar omgekeerd blijken de artsen zich ook onvoldoende te informeren over de patiënt. Bijna een derde van de bezochte artsen vroeg niets over de inname van geneesmiddelen en stelde geen vragen over ziekten of klachten zoals diabetes of wondheelstoornissen. Ook stelden acht artsen geen vragen over eerdere ingrepen.

Tot slot stelt de consumentenorganisatie vast dat de prijzen voor een borstvergroting wel zeer sterk variëren. De goedkoopste behandeling kost 3.200 euro, de duurste dubbel zoveel (6.500 euro).

Test-Aankoop eist nu een specifieke wetgeving die vastlegt over welke competenties een plastisch chirurg moet beschikken en welke opleiding hij moet hebben genoten. Ook moeten privéklinieken en -praktijken, net als publieke ziekenhuizen, onderworpen worpen aan minimumnormen voor kwaliteit en veiligheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content