© BELGA

Nieuwe trend: Fruit en groentesnacks in plaats van snoep aan de kassa’s

Supermarktketen Lidl pakt uit met de gezonde kassa. Een supermarktkassa waar ongezonde zoetigheden vervangen worden door mini-versies van tomaten, komkommers, peren enz. Ook warenhuizen van Okay (Colruytgroep) verrassen de kinderen sinds kort op een stuk fruit in plaats van een snoepje aan de kassa. Een nieuwe trend lijkt in de maak

Wie ooit boodschappen heeft gedaan in gezelschap van kind(eren), kan er van meespreken. Het aanschuiven aan de kassa’s is niet zelden een beproeving. Koekjes, snoepjes, chocolade repen en ander gesuikerd lekkers lijkt er de kinderen toe te roepen ‘koop mij’. Supermarkten weten waar om ze dit doen. Enquêtes geven immers aan dat een groot deel van de kinderen hierop reageert en dat heel wat ouders (66%) ook overstag gaan en deze snoepjes aankopen. Dit soort impulsaankopen druist al een tijdje in tegen alle campagnes om kinderen en volwassenen aan te sporen tot een gezonder menu. Ongeveer de helft van de ouders vindt het immers lastig om hun kinderen te overtuigen van gezonde voeding, als ze overal geconfronteerd worden met fastfood en snacks.

Lidl is nu de eerste supermarktketen die kiest voor ‘gezonde’ impulsaankopen langs de kassa. In plaats van de gesuikerde repen, schuif je hier aan langsheen een assortiment van mini-komkommers, paprika’s, kerstomaten, noten, rijstwafels en gezonde snacks en drankjes zoals smoothies.

Eerder zette ook de Colruytgroep al stappen richting een ‘gezonder’ kassabeleid. Kinderen die er na het boodschappen doen langs de kassa passeren, worden niet langer op snoep maar op een stuk seizoensfruit getrakteerd.

Partner Content