Lente: 11 voedingsmiddelen boordevol vitaminen

© Getty Images/iStockphoto

Aardbeien © Getty Images/iStockphoto

Deze verfrissende fruitsoort bestaat voor 90% uit water en levert slechts 28 kcal/100 g.

Troeven: door zijn sterk antioxiderend vermogen en zijn hoog vitaminegehalte vormen aardbeien een ideaal kankerwerend voedingsmiddel. Geeft ook onze afweer een flinke boost.

Asperges © Getty Images/iStockphoto

Zeer voedzaam (rijk aan vitaminen C, E, K, B9, provitamine A, magnesium, ijzer) en caloriearm. Zelfs geringe hoeveelheden bevorderen de nierexcretie.

Troeven: rijk aan vezels die de darmtransit bevorderen.

Lente-ui © Getty Images/iStockphoto

Dankzij haar diuretische eigenschappen bevordert lente-ui de vochtuitscheiding en beperkt urinaire infecties.

Bovendien zou deze groente van het geslacht Allium (knoflook, sjalot) beschermende eigenschappen bezitten tegen kanker dankzij haar organozwavelverbindingen.

Erwten © Getty Images/iStockphoto

Leveren meer calorieën dan de meeste groenten (70 kcal/100g), maar zitten boordevol koolhydraten, eiwitten en vezels.

Troeven: hun hoog vezelgehalte voorkomt constipatie.

Zwarte bessen © Getty Images/iStockphoto

Zwarte bessen bevatten vier maal meer vitamine C dan een sinaasappel. Daardoor bestrijden ze op natuurlijke wijze vermoeidheid en helpen tegen diarree. Dankzij de anthocyanen die ze bevatten, zijn ze tevens uitstekend voor de huid.

Troeven: een infuus van de bladeren werkt ontstekingsremmend.

Radijzen © Getty Images/iStockphoto

Mogen onbeperkt gegeten worden vermits ze slechts 16 kcal/100 g leveren... maar dan niet op een boterham met boter! Een goede hongerstiller die voor 95% uit water bestaat.

Troeven: lage glycemische index, zorgt voor het behoud van een stabiele bloedsuikerwaarden.

Sugarsnaps © Getty Images/iStockphoto

De familie van de Fabaceae (peulvruchten) vormt een goede bron van plantaardige eiwitten, vitamine C en vitamine K, die belangrijk zijn voor gezonde botten. Ze zijn ook rijk aan antioxidanten.

Troeven: bevatten heel wat vezels die de darmtransit bevorderen.

Aardappelen © Getty Images/iStockphoto

Laag in calorieën (85 kcal / 100 g) voor een zetmeelrijk voedingsmiddel, bezit een hoge glycemische index (meer dan 70).

Troeven: een hoog kaliumgehalte voorkomt vochtretentie en heeft een gunstige invloed op arteriële hypertensie.

Jonge wortelen © Getty Images/iStockphoto

Rijk aan betacaroteen dat in het lichaam wordt omgezet tot vitamine A, een vitamine dat belangrijk is voor het zicht, de huid en de slijmvliezen.

Troeven: zou het risico op borst- en longkanker verminderen.

Bieslook © Getty Images/iStockphoto

Deze aromatische plant bevat vitamine C, carotenoïden en avonoïden. Deze antioxidanten bestrijden de vrije radicalen en werken op die manier beschermend tegen kanker en hart- en vaatziekten.

Troeven: het vitamine B2 speelt een rol bij het herstel van de spieren.

Spinazie © Getty Images/iStockphoto

Spinazie zit boordevol mineralen (calcium, magnesium, ijzer,...) en vitaminen (C, B9, K,...).

Troeven: laat u niet misleiden door de groene kleur, spinazie bevat carotenoïden, die de huid beschermen tegen de zon.