Kennis over gezondheid bevorderen

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

14 partners uit de gezondheidssector in België organiseren de derde edtitie van de Well Done – MSD Health Literacy Awards. Inschrijven kan nog tot 15 mei.

De Belgische huisartsenverenigingen (SSMG, Domus Medica), de Algemene Pharmaceutische Bond (APB), De Belgische Cardiologische Liga, de Stichting tegen Kanker, de Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen (MLOZ), het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten, de Christelijk Mutualiteit, de Algemene Unie van Verpleegkundigen van België, Zorgnet, de Vereniging der Coöperatieve apotheken van België Ophaco, RMN, de Belgische Vereniging van Artsen Syndicaten (AbSym/BVAS) en MSD Belgiumzetten hun schouders onder dit project dat de kennis over gezondheid bij het grote publiek wil bevorderen door projecten die daartoe bijdragen te bekronen.
Volgens een onderzoek van de UCL in samenwerking met CM dat gevoerd werd in 2014, hebben drie Belgen op de tien een beperkte kennis over gezondheid en heeft een op de tien zelfs te weinig vaardigheden om gezonde keuzes te maken. Kortgeschoolden hebben het het moeilijkst. Een ander onderzoek toont daarnaast aan dat 47,6 % van de Europeanen een te zwak niveau van gezondheidswijsheid heeft.
Gezondheidswijsheid (‘Health Literacy’) is een term die verwijst naar de capaciteit van mensen om gezondheidsinformatie op te zoeken, te begrijpen en te gebruiken. Medische vragen hebben en ze niet durven te stellen. Een diagnose niet begrijpen. Niet-wetenschappelijke informatiebronnen als enige bron van kennis over gezondheid hanteren. Dit alles komt vaker en dichter bij huis voor dan men zou denken.
Gelukkig zijn er mensen en organisaties die zich inzetten om deze problemen aan te pakken. De Well Done – MSD Health Literacy awards hebben als doel de beste initiatieven ter bevordering van de gezondheidswijsheid in België aan te moedigen, te belonen en meer bekendheid te geven.
Inschrijven kan nog tot 15 mei 2015 op www.welldoneawards.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content