Het grote 'moeten'

Volgens psychologe Annemiek Godefrooy zit daar de meeste spanning: "Mensen denken voor de ander en voelen zich overgeleverd aan de verplichtingen en tradities die bij Kerst horen. Ze denken dat ze Kerst op een bepaalde manier moeten vieren en dat levert stress op."

Hoe perfecter het plaatje in uw hoofd is, hoe meer het u stoort als iets daar niet aan voldoet. Dus moppert u tegen familieleden over hun kledingkeuze en de kringen in het damasten tafelkleed. Meer dan u normaal zou doen.

Zo 'hoort' het

En dan zijn er nog verplichtingen naar anderen toe. U moet bij bepaalde mensen op bezoek gaan en spendeert lange, saaie uren met obligate gesprekken. "U doet wat u denkt te moeten doen. Met Kerst moeten we bijvoorbeeld altijd kaarten, gezelschapsspellen spelen of naar een kerstuitzending op tv kijken,... Omdat dat helemaal niet is wat u zelf wilt, is er niks aan", legt Godefrooy uit.

Blijf uzelf

Dus: schud die verplichtingen van u af. Laat u niet te veel leiden door wat er van u verwacht wordt. Natuurlijk zult u de verplichte bezoekjes moeten afleggen, maar zorg dat u ook aan uzelf denkt. Doe ook dingen die u zelf leuk vindt. Godefrooy benadrukt dat u kunt kiezen. Als u geen stress wilt, dan kiest u daar gewoon voor. "Doen wat hoort, wat van u verwacht wordt, levert zoveel stress op. Dus moet u uw eigen keuzes maken."

Praktische adviezen

Dat klinkt prachtig, uw eigen keuzes maken. Maar wat betekent dit concreet voor de komende feestdagen? Enkele praktische adviezen:

  • Kom vooral niet te vroeg.
  • Ga langs voor een glaasje, niet voor een maaltijd. Dan hoeft u niet de hele dag met uw (schoon)familie door te brengen als u dat moeilijk vindt.
  • Houd de middag lekker voor uzelf. Of knijp er even tussenuit voor een ommetje, maar wees op tijd terug voor het diner.
  • Ga voor een succesrecept als u zelf kookt. Een ingewikkeld recept levert veel extra spanning op en is gedoemd te mislukken. Het vertrouwde recept lukt zeker en iedereen vindt het lekker. Voeg eventueel iets extra's toe voor de feestelijkheid.
  • Doe een verrassend voorstel. Natuurlijk kunt u zoals elk jaar gaan Mens-erger-je-nieten, maar waarom maakt u geen frisse boswandeling? Verzin andere dingen om te doen, gewoon waar u op dat moment zin in hebt. Anderen zullen u er dankbaar voor zijn.
  • Laat het komen zoals het komt. U kunt heel hard proberen te voorkomen dat er wrijvingen ontstaan tussen familieleden. Maar hoe harder u het probeert, hoe meer spanning er in de lucht hangt. Dus accepteer hoe het gaat, het hoort er gewoon bij, of het kerstmis is of niet.
Volgens psychologe Annemiek Godefrooy zit daar de meeste spanning: "Mensen denken voor de ander en voelen zich overgeleverd aan de verplichtingen en tradities die bij Kerst horen. Ze denken dat ze Kerst op een bepaalde manier moeten vieren en dat levert stress op." Hoe perfecter het plaatje in uw hoofd is, hoe meer het u stoort als iets daar niet aan voldoet. Dus moppert u tegen familieleden over hun kledingkeuze en de kringen in het damasten tafelkleed. Meer dan u normaal zou doen. En dan zijn er nog verplichtingen naar anderen toe. U moet bij bepaalde mensen op bezoek gaan en spendeert lange, saaie uren met obligate gesprekken. "U doet wat u denkt te moeten doen. Met Kerst moeten we bijvoorbeeld altijd kaarten, gezelschapsspellen spelen of naar een kerstuitzending op tv kijken,... Omdat dat helemaal niet is wat u zelf wilt, is er niks aan", legt Godefrooy uit. Dus: schud die verplichtingen van u af. Laat u niet te veel leiden door wat er van u verwacht wordt. Natuurlijk zult u de verplichte bezoekjes moeten afleggen, maar zorg dat u ook aan uzelf denkt. Doe ook dingen die u zelf leuk vindt. Godefrooy benadrukt dat u kunt kiezen. Als u geen stress wilt, dan kiest u daar gewoon voor. "Doen wat hoort, wat van u verwacht wordt, levert zoveel stress op. Dus moet u uw eigen keuzes maken."Dat klinkt prachtig, uw eigen keuzes maken. Maar wat betekent dit concreet voor de komende feestdagen? Enkele praktische adviezen: