De nieuwe app van apotheek.be maakt het mogelijk om overal in België de dichtstbijzijnde apotheken van wacht te vinden op basis van uw GPS-locatie. De apotheken van wacht in de buurt worden op een kaart of in een lijst aangeduid. De afstand vanaf uw locatie, het adres, het telefoonnummer en de website worden hierbij gedetailleerd weergegeven.

U kunt direct de apotheek van wacht bellen of de navigatiefunctie via de app starten om erheen te gaan.

Deze tool speelt in op het toenemende gebruik van mobiel internet. De app is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels en kan gedownload worden op iTunes App Store en Windows Phone.

Informatieportaal

De app is echter niet de enige nieuwigheid waarmee de vereniging van zelfstandige apothekers APB uitpakte. Er is ook de nieuwe website apotheek.be, een gloednieuwe informatiesite voor het grote publiek. De website wil inspelen op de nieuwe behoeften van patiënten, die steeds proactiever op zoek gaan naar gezondheidsinformatie.

Het resultaat is een vlot toegankelijk platform met degelijke informatie. Verschillende partners werkten mee aan de inhoud van de site, zoals het Belgische Rode Kruis, pharma.be en het FAGG (federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten).

De site biedt heel wat bijkomende praktische informatie over geneesmiddelen en gezondheid in het algemeen. Ze is opgebouwd rond vier hoofdthema's waardoor patiënten in slechts enkele klikken toegang krijgen tot:

-gezondheidsnieuws;

- nuttige informatie over geneesmiddelen (bv. hoe moeten vervallen geneesmiddelen gesorteerd worden?), met onder andere een zoekmachine die toegang geeft tot alle geneesmiddelenbijsluiters voor het geval die zoek zijn geraakt of moeilijk leesbaar zijn;

- een lijst met telefoonnummers van de belangrijkste nooddiensten om voorbereid te zijn op noodgevallen. Wie de lijst bij de hand wil hebben, kan deze afdrukken;

- specifieke informatie over hetberoep van apotheker in België.

Nieuwe campagne

Op de site wordt ook het filmpje vertoond waarrond de allereerste nationale imagocampagne voor officina-apothekers is opgebouwd. Deze campagne, die op initiatief van de APB is ontwikkeld, moet het beeld van de apotheker bij het grote publiek versterken.

De campagne heet 'Superheld? Apotheker' en vertelt het verhaal van vijf kinderen van vier tot negen jaar, wiens vader of moeder apotheker is. Net als andere kinderen van die leeftijd begrijpen ze niet altijd wat het beroep van hun vader of moeder inhoudt. In hun eigen woorden ("mijn papa bereidt toverdrankjes zoals in Asterix en Obelix" of "mijn mama helpt mensen en redt soms zelfs iemands leven") nemen ze de kijker mee in een spotje van ongeveer dertig seconden, dat eindigt met de vraag: "Zeg, is jouw mama of papa een superheld?" Het ontwapenende antwoord van het kind luidt dan: "Welnee, apotheker!"

De nieuwe app van apotheek.be maakt het mogelijk om overal in België de dichtstbijzijnde apotheken van wacht te vinden op basis van uw GPS-locatie. De apotheken van wacht in de buurt worden op een kaart of in een lijst aangeduid. De afstand vanaf uw locatie, het adres, het telefoonnummer en de website worden hierbij gedetailleerd weergegeven. U kunt direct de apotheek van wacht bellen of de navigatiefunctie via de app starten om erheen te gaan. Deze tool speelt in op het toenemende gebruik van mobiel internet. De app is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels en kan gedownload worden op iTunes App Store en Windows Phone.De app is echter niet de enige nieuwigheid waarmee de vereniging van zelfstandige apothekers APB uitpakte. Er is ook de nieuwe website apotheek.be, een gloednieuwe informatiesite voor het grote publiek. De website wil inspelen op de nieuwe behoeften van patiënten, die steeds proactiever op zoek gaan naar gezondheidsinformatie. Het resultaat is een vlot toegankelijk platform met degelijke informatie. Verschillende partners werkten mee aan de inhoud van de site, zoals het Belgische Rode Kruis, pharma.be en het FAGG (federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten).De site biedt heel wat bijkomende praktische informatie over geneesmiddelen en gezondheid in het algemeen. Ze is opgebouwd rond vier hoofdthema's waardoor patiënten in slechts enkele klikken toegang krijgen tot:-gezondheidsnieuws;- nuttige informatie over geneesmiddelen (bv. hoe moeten vervallen geneesmiddelen gesorteerd worden?), met onder andere een zoekmachine die toegang geeft tot alle geneesmiddelenbijsluiters voor het geval die zoek zijn geraakt of moeilijk leesbaar zijn;- een lijst met telefoonnummers van de belangrijkste nooddiensten om voorbereid te zijn op noodgevallen. Wie de lijst bij de hand wil hebben, kan deze afdrukken;- specifieke informatie over hetberoep van apotheker in België.Op de site wordt ook het filmpje vertoond waarrond de allereerste nationale imagocampagne voor officina-apothekers is opgebouwd. Deze campagne, die op initiatief van de APB is ontwikkeld, moet het beeld van de apotheker bij het grote publiek versterken. De campagne heet 'Superheld? Apotheker' en vertelt het verhaal van vijf kinderen van vier tot negen jaar, wiens vader of moeder apotheker is. Net als andere kinderen van die leeftijd begrijpen ze niet altijd wat het beroep van hun vader of moeder inhoudt. In hun eigen woorden ("mijn papa bereidt toverdrankjes zoals in Asterix en Obelix" of "mijn mama helpt mensen en redt soms zelfs iemands leven") nemen ze de kijker mee in een spotje van ongeveer dertig seconden, dat eindigt met de vraag: "Zeg, is jouw mama of papa een superheld?" Het ontwapenende antwoord van het kind luidt dan: "Welnee, apotheker!"