Elk jaar in de maand november vraagt Movember aan mannen over de hele wereld om hun snor te laten groeien met als doel geld in te zamelen voor de gezondheid van de man en prostaatkanker in het bijzonder.
De snorren van Movember verschenen voor het eerst in 2003 in Australië en vanaf dat moment verspreidde 'Movember' zich over de hele aardbol. Movember heeft momenteel campagnes lopen in Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Finland, Nederland, Denemarken, Noorwegen, België, de Tsjechische Republiek, Spanje, Hongkong, Singapore, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Zwitserland en Oostenrijk.

Mo Bros en Mo Sistas

Movember kent dus over de hele wereld Mo Bros en Mo Sistas. Na registratie op movember.com, starten de mannen op de 1ste november met een gladgeschoren gezicht om vervolgens de rest van de maand een knappe snor te laten groeien. Geruggesteund door de vrouwen in hun leven, de Mo Sistas, zamelen de Mo Bros van Movember geld in door sponsors te zoeken voor de groeiprestaties van hun snor (Mo). Aan het eind van de maand vieren de Mo Bros en Mo Sistas traditioneel hun inzamelingsacties met een Movember party waarop de felbegeerde titels van Miss en Mister Movember worden uitgereikt.

Aandacht voor prostaatkanker

Mannen die aan de actie deelnemen zijn 30 dagen lang wandelende en sprekende uithangborden voor Movember. Door de gesprekken die ze voeren en de acties die ze ondernemen trachten ze het bewustzijn over prostaatkanker te vergroten.

Bewustzijn creëren en fondsen inzamelen is belangrijk als men de Belgische statistieken omtrent prostaatkanker bekijkt:

  • Elke 6 uur sterft in België een man aan prostaatkanker
  • In België is prostaatkanker de meest voorkomende kanker bij mannen
  • In België krijgen jaarlijks 8810 mannen te horen dat ze prostaatkanker hebben, dat komt overeen met 24 nieuwe gevallen per dag
  • In België sterven elk jaar 1410 mannen aan prostaatkanker

Globaal Actieplan

Movember wil een blijvende impact hebben op de gezondheid van de man. Daarom werd het Globaal Actieplan (GAP) opgesteld, een wereldwijd onderzoeksplatform dat de beste onderzoekers ter wereld op vlak van prostaatkanker wil verenigen en het behalen van onderzoeksresultaten wil versnellen.

Het GAP onderzoeksteam wordt geleid door het Movember Global Scientific Committee (GSC), bestaande uit internationaal erkende prostaatkankerexperten.

Het GAP bevat twee elementen:


1. Een jaarlijks globaal samenwerkingsproject op vlak van onderzoek De algemene doelstelling van dit samenwerkingsproject bestaat erin de resultaten van prostaatkankeronderzoek te versnellen via samenwerking rond jaarlijks bepaalde wetenschappelijke kwesties. Het eerste GAP-project (GAP1) is een internationale prostaatkanker biomarker initiatief. GAP1 wil nieuwe testen ontwikkelen die agressieve prostaatkanker sneller detecteren, metastase (uitgezaaide kanker) en resistentie ten opzichte van behandelingen typeren, zodat patiënten en hun behandelende arts uiteindelijk worden geholpen in het maken van de juiste beslissingen op vlak van behandeling.

Movember heeft 70.000 EUR toegekend aan de toonaangevende Belgische prostaatkankeronderzoeker professor Johan Swinnen, voorzitter van de afdeling Medische Oncologie aan de Universiteit van Leuven. Zijn onderzoek wil nieuwe veelbelovende tests valideren die unieke prostaatkankersignalen, zogenaamde "exosomen", kunnen traceren en detecteren in het bloed of de urine van de patiënt. Het is aangetoond dat deze exosomen informatie bevatten over de progressiestatus van de prostaatkanker.


2. Promoveo - een uitwisselingsforum rond de kennis van prostaatkanker Movember creëert wereldwijd een online forum voor onderzoekers, klinische medici en organisaties die zich inzetten voor prostaatkankeronderzoek. Dit forum heet Promoveo. Het is een beetje te vergelijken met LinkedIn, maar dan specifiek gemaakt voor de onderzoeksgemeenschap rond prostaatkanker. Op dit forum kunnen leden van Promoveo ideeën uitwisselen, uitzoeken welke belangrijke onderzoeksbronnen er in andere landen te vinden zijn, informatie posten om debat aan te moedigen en in contact komen met andere onderzoekers uit de vier uithoeken van de wereld om tot effectieve resultaten te komen.

Elk jaar in de maand november vraagt Movember aan mannen over de hele wereld om hun snor te laten groeien met als doel geld in te zamelen voor de gezondheid van de man en prostaatkanker in het bijzonder. De snorren van Movember verschenen voor het eerst in 2003 in Australië en vanaf dat moment verspreidde 'Movember' zich over de hele aardbol. Movember heeft momenteel campagnes lopen in Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Finland, Nederland, Denemarken, Noorwegen, België, de Tsjechische Republiek, Spanje, Hongkong, Singapore, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Zwitserland en Oostenrijk.Movember kent dus over de hele wereld Mo Bros en Mo Sistas. Na registratie op movember.com, starten de mannen op de 1ste november met een gladgeschoren gezicht om vervolgens de rest van de maand een knappe snor te laten groeien. Geruggesteund door de vrouwen in hun leven, de Mo Sistas, zamelen de Mo Bros van Movember geld in door sponsors te zoeken voor de groeiprestaties van hun snor (Mo). Aan het eind van de maand vieren de Mo Bros en Mo Sistas traditioneel hun inzamelingsacties met een Movember party waarop de felbegeerde titels van Miss en Mister Movember worden uitgereikt.Mannen die aan de actie deelnemen zijn 30 dagen lang wandelende en sprekende uithangborden voor Movember. Door de gesprekken die ze voeren en de acties die ze ondernemen trachten ze het bewustzijn over prostaatkanker te vergroten.Bewustzijn creëren en fondsen inzamelen is belangrijk als men de Belgische statistieken omtrent prostaatkanker bekijkt: Movember wil een blijvende impact hebben op de gezondheid van de man. Daarom werd het Globaal Actieplan (GAP) opgesteld, een wereldwijd onderzoeksplatform dat de beste onderzoekers ter wereld op vlak van prostaatkanker wil verenigen en het behalen van onderzoeksresultaten wil versnellen.Het GAP onderzoeksteam wordt geleid door het Movember Global Scientific Committee (GSC), bestaande uit internationaal erkende prostaatkankerexperten. Het GAP bevat twee elementen:1. Een jaarlijks globaal samenwerkingsproject op vlak van onderzoek De algemene doelstelling van dit samenwerkingsproject bestaat erin de resultaten van prostaatkankeronderzoek te versnellen via samenwerking rond jaarlijks bepaalde wetenschappelijke kwesties. Het eerste GAP-project (GAP1) is een internationale prostaatkanker biomarker initiatief. GAP1 wil nieuwe testen ontwikkelen die agressieve prostaatkanker sneller detecteren, metastase (uitgezaaide kanker) en resistentie ten opzichte van behandelingen typeren, zodat patiënten en hun behandelende arts uiteindelijk worden geholpen in het maken van de juiste beslissingen op vlak van behandeling.Movember heeft 70.000 EUR toegekend aan de toonaangevende Belgische prostaatkankeronderzoeker professor Johan Swinnen, voorzitter van de afdeling Medische Oncologie aan de Universiteit van Leuven. Zijn onderzoek wil nieuwe veelbelovende tests valideren die unieke prostaatkankersignalen, zogenaamde "exosomen", kunnen traceren en detecteren in het bloed of de urine van de patiënt. Het is aangetoond dat deze exosomen informatie bevatten over de progressiestatus van de prostaatkanker.2. Promoveo - een uitwisselingsforum rond de kennis van prostaatkanker Movember creëert wereldwijd een online forum voor onderzoekers, klinische medici en organisaties die zich inzetten voor prostaatkankeronderzoek. Dit forum heet Promoveo. Het is een beetje te vergelijken met LinkedIn, maar dan specifiek gemaakt voor de onderzoeksgemeenschap rond prostaatkanker. Op dit forum kunnen leden van Promoveo ideeën uitwisselen, uitzoeken welke belangrijke onderzoeksbronnen er in andere landen te vinden zijn, informatie posten om debat aan te moedigen en in contact komen met andere onderzoekers uit de vier uithoeken van de wereld om tot effectieve resultaten te komen.