Terug van weggeweest

Om vroeger aardperen, rammenas of pastinaak te vinden, moesten we naar gespecialiseerde winkels of deze groenten zelf kweken in onze moestuin. Vandaag liggen ze gewoon in de groenterayon van de supermarkt. Door de revival van de zogenaamde vergeten groenten worden die opnieuw geteeld door professionele tuinbouwers en dat verklaart het grotere aanbod.
Behalve de drie genoemde soorten kunnen we nu, al naargelang van het seizoen, ook gemakkelijker koolrabi, boterbonen, ijskegels, patissons, warmoes en suikermaïs vinden.

Uit andere continenten

Aan de wereldkeuken hebben we dan weer een groeiend aanbod aan "exotische" groenten te danken. Het gaat dan bijvoorbeeld om zoete aardappelen, bakbananen, pundu (een Congolese bladgroente) en citroengras.

Uit de natuur

Chef-kok René Redzepi van het Kopenhaagse restaurant Noma begon met een trend die in ons land gretig is overgenomen door culinaire kleppers als Kobe Desramault en Gerd De Mangeleer: eetbaars plukken uit de natuur. Paardenbloemen, bramen, bospaddestoelen, wilde asperges, lamsoren... In april kunnen we bijvoorbeeld jonge brandneteltoppen zoeken en er soep van maken.

Groenten roosteren

Wellicht dé trend van de jongste tijd: groenten niet meer gaar koken of stoven, maar ze knapperig roosteren. Deze bereidingswijze geeft meer smaak en biedt het voordeel dat de groenten ook koud nog lekker zijn (meenemen als tussendoortje!). Hardere groenten zoals wortelen, asperges of schorseneren moet u wel eerst even kort koken, eer u ze in dikke plakken snijdt, kruidt en laat roosteren (op een tafelgrill of onder de ovengrill).

Elke dag een superfood

Vooral diëtisten goochelen tegenwoordig graag met de term superfoods. Daarmee bedoelen ze voedingswaren waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze een beschermende of preventieve rol spelen voor onze gezondheid. Vooral wegens hun gehalte aan antioxidanten. Volgens hen zouden we elke dag zulk een superfood moeten eten. Tot de meest beschermende superfoods horen:

  • Blauwe bessen
  • Granaatappels
  • Broccoli en bloemkool
  • Spruitjes
  • Groene bladgroenten (sla, andijvie, spinazie, waterkers...)
  • Tomaten (de antoxidanten in deze groente neemt ons lichaam het best op in warme bereidingen zoals saus van verse, rijpe tomaten).
  • De alliumfamilie: knofloof, uien, prei, bieslook...

Groene smoothies

De trend van de groene smoothies is een onderdeel van de zogenaamde rauwe revolutie - mensen die alles rauw eten. Het principe is altijd hetzelfde: een groene smoothie is een mengsel van 60 % vers fruit, 40 % bladgroenten en 2 glazen water. Alle gespoelde en/of geschilde ingrediënten gaan in een blender met het water en worden dan gemixt tot een vrij dikke, groene drank. Uiteraard een geweldige bron van vitamines en mineralen.

Groenten op de boterham

Hier gaat het over de trend van de groentespreads. Die zijn lekker als boterhambeleg, alleen of in combinatie met vast beleg (kaas, vlees, plakjes groente...). Zo'n spread vervangt boter of margarine en is ook heel smakelijk in warme broodjes (panini). Verder kunt u ze gebruiken als een alternatief voor mayonaise bij koude of warme gerechten. Bekende voorbeelden zijn auberginespread (zie het recept verder) en tomatenspread. Ook kant-en-klaar te koop, maar minstens zo lekker als u ze zelf maakt van verse groenten. In de koelkast blijft de spread zeker vier dagen goed.

Vegetarische carpaccio's

Na de carpaccio's van rauw vlees, rauwe vis en rauwe sint-jakobsvruchten rukken de carpaccio's van rauwe groenten op. Hiervoor gebruiken we stevige groenten die we normaal niet rauw kunnen eten, zoals schorseneren, asperges of spruitjes. Maar door ze flinterdun te snijden (u moet bijna door de plakjes kunnen kijken) worden ze wel eet- en verteerbaar, nadat we ze eerst hebben besprenkeld met een lekker sausje en even hebben laten trekken. Altijd goed voor een knapperig en licht voorgerecht!

Vier trendy recepten

Geroosterde groene asperges: schil de asperges en kook ze niet langer dan 4 minuten in gezouten water. Laat ze uitlekken en snijd de asperges dan in de lengte doormidden. Meng 2 eetlepels olijfolie met 1 koffielepel vloeibare honing, peper, zout en een mespunt chilipoeder. Strijk de asperges hiermee in en rooster ze op een tafelgrill tot ze een mooi kleurtje hebben gekregen.

Auberginespread: snijd 2 aubergines doormidden en leg de helften met het vruchtvlees naar boven op een ovenschaal. Laat de groenten 40 minuten garen in een overn van 220° C. Laat ze dan afkoelen. Lepel het vruchtvlees uit de schil en mix het samen met 2 geperste teentjes knoflook, 2 eetlepels kikkererwten, 2 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel citroensap, peper, zout en wat chilipoeder tot een smeuïg mengsel. Bewaren in de koelkast.

Groene smoothie: neem voor 2 glazen 5 grote bladeren kropsla (de buitenste bladeren) en een half handvol muntblaadjes. Spoel alles en zwier droog. Schil 2 rijpe peren, snijd ze in vierwieren en verwijder de pitjes en de stukjes klokhuis. Doe alle ingrediënten in een blaender en mix. Voeg eventueel wat water toe als de drank te dik is. Meteen drinken.

Carpaccio van spruitjes: voor 4 personen hebt u 32 zeer verse spruitjes nodig. Verwijder voorzichtig de buitenste blaadjes en snijd de spruitjes vervolgens in flinterdunne plakjes. Ideaal voor deze versnijding is een mandoline of een broodsnijmachine. Verdeel de plakjes naast elkaar over vier borden. Meng 4 eetlepels olijfolie met 1 eetlepel oestersaus, het sap van 1 limoen, 1 theelepel gemberpoeder, peper en zout. Besprenkel de spruitjes met de saus en laat alles 10 minuten trekken in de koelkast.