Hinkelpaden kennen we vooral van de speelplaats van de lagere school, maar de voorbije dagen doken ze ook op straat op. Op verschillende pleinen, in parken en winkelstraten in Vlaanderen kon je kinderen en volwassenen lustig zien hinkelen. De publieke hinkelpaden zijn een initiatief van Make Belgium Great Again en gezondheidsfonds CM. Mensen meer doen bewegen is de missie van de uitzending van Make Belgium Great Again zondagavond.

'En dat is meer dan ooit nodig', zegt CM-gezondheidsexperte Elke Ghyllebert. 'Meer bepaald op het werk is ons zitgedrag problematisch. We zetten ons neer en staan enkel nog recht om koffie te halen of naar het toilet te gaan. Dat is veel te weinig. Door zo lang te zitten valt ons metabolisme stil, waardoor ook onze vetverbranding vertraagt.'

70% van de tijd zitten we

Bedienden en kaderleden brengen zeventig procent van hun werktijd door op hun bureaustoel. Gemiddeld onderbreken ze die werkdag slechts vier keer om de benen te strekken. Nochtans is het aangeraden om elke dertig minuten eens recht te staan. Te veel zitten kan ernstige gevolgen hebben. 'Je hebt meer kans op rugklachten, nekklachten en een verhoogd gewicht', gaat Elke Ghyllebert verder. 'Op langere termijn bestaat er kans op bepaalde kankers, diabetes of hart- en vaatziekten. De effecten zie je niet meteen, waardoor je je gedrag ook niet gaat aanpassen. Nochtans kan je met kleine acties erger voorkomen.'

En dat is net het opzet van Make Belgium Great Again. Zondagavond reikt het programma tips aan om meer te bewegen op het werk. En een hinkelpad op de werkvloer mag dan niet altijd evident zijn, misschien kan de 'buzzword beweeg bingo' soelaas brengen. Waarom geen rondje rond het bureau lopen, telkens er tijdens een vergadering een dooddoener de revue passeert? Dan zorgen uitspraken als 'We nemen het mee' of 'out of the box denken' toch nog voor fun op het werk.

Make Belgium Great Again, op zondag 3 november om 19.55 uur op VTM.

Tips om van je bureau een actieve werkplek te maken

Zet een timer op je smartphone of installeer pauze-software op je computer. Probeer zeker om het halfuur eens recht te staan en wat rond te lopen, om een glas water te halen of te bellen. Sommige stappentellers geven na 30 minuten aan dat het tijd is om te bewegen.

? Water is de beste dorstlesser. Probeer elke dag 1,5 liter water te drinken. Beperk de hoeveelheid frisdrank, want die zit vol suikers. Plaats een glas water in plaats van een grote fles op je bureau. Zo moet je geregeld gaan bijvullen én naar het toilet ...

? Plaats de printer en de vuilnisbak een eindje verderop. Je moet even wachten aan de printer? Een ideaal moment voor wat stretchoefeningen.

? Ga voor een frisse neus tijdens de lunchpauze. Nodig enkele collega's uit om onder de middag te gaan wandelen. Misschien is er wel een mooi park in de buurt.

? Wil je iets vragen aan een collega? Geef zelf het goede voorbeeld en ga langs in plaats van te bellen of te e-mailen. In deze digitale tijd vergeten we vaak dat persoonlijk contact nog altijd de meeste efficiënte manier is om te communiceren.

? Een belangrijk item te bespreken? Organiseer dan een wandelmeeting. Tijdens zo'n wandelvergadering ben je letterlijk in beweging en ook productiever. Natuurlijk is de setting veel informeler, wat kan leiden tot meer openheid en creativiteit.

? Een zit/sta-bureau is dé nieuwe trend. Het is algemeen bekend dat je met een bureaujob last kan krijgen van rugklachten. Daarom is het belangrijk dat je een verstelbaar bureau hebt waaraan je zowel kunt zitten als staan. Sta recht tijdens het uitvoeren van specifieke taken zoals bellen en e-mails beantwoorden.

? Niets is beter voor je conditie dan de trap nemen. Skip de lift en kies voor de trap als je een verdieping hoger of lager moet. Ga naar het toilet op een andere verdieping.