Cijfers van de vorige editie van de Week van het Zien leren dat 1 op de 3 pas voor de eerste keer ooit de ogen liet testen. Meer dan de helft ging de laatste vijf jaar niet op controle. Op hetzelfde moment lopen de klachten - vaak gelinkt aan blauw licht van schermen - hoog op. We zien onscherp en hebben last van pijnlijke, branderige, gevoelige of rode ogen. Dat was vorig jaar het geval bij bijna de helft van de screenings (42%). Een kwart van alle geteste personen werd doorverwezen naar de oogarts.

Bijna de helft kreeg het advies om de sterkte van zijn brillenglazen of contactlenzen na te kijken. Slechts 30% had een perfect zicht, al dan niet met bril of contactlenzen.

Groeiende oogbol doet slecht zien

Een zekere nonchalance bij Belgen op het vlak van oogmetingen, maar ook de ommezwaai in de manier waarop we letterlijk naar het leven kijken doen de nood aan brillen en contactlenzen zienderogen stijgen. We kijken meer dan ooit op korte afstand doordat ons leven zich afspeelt op smartphones en beeldschermen of doordat we te veel lezen in slecht verlichte kamers.

Serge Bruninx, opticien-optometrist en Vlaams-voorzitter van A.P.O.O.B., de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België: 'Ons moderne, dagelijkse leven stimuleert onze ogen om bijziend te worden. Daarbij groeit je oogbol langer dan normaal is [1]. Je zicht is het eerste dat wordt aangetast en op langere termijn kan het ook de gezondheid van de ogen schaden. Maatregelen zijn dan nodig, maar het is gemakkelijker om te voorkomen dan te genezen. De Week van het Zien hoopt dat Belgen wat meer aandacht schenken aan hun zicht, zodat ze problemen en klachten voor zijn.'

Hoe onderhoud je je zicht?

Minstens de helft van al het verlies van gezichtsvermogen kan worden voorkomen indien dit in een vroeg stadium wordt gedetecteerd en behandeld. Een goede zorg is dus echt niet te veel gevraagd. Serge Bruninx: "Veel mensen beseffen pas bij een oogmeting hoeveel hun ogen zijn verslechterd. Wanneer ze dan eindelijk een bril opzetten of contactlenzen gebruiken, zien ze niet alleen beter, maar voelen ze zich ook beter. Zo worden ze zelfzekerder in de auto, op de fiets of wanneer ze hun job uitoefenen zonder hoofdpijn."

Enkele tips

1. Het ledlicht - en in het bijzonder het blauwe licht - van computerschermen, smartphones, televisies en tablets is bijzonder vermoeiend voor onze ogen. Volg daarom de 20-20-regel: kijk elke 20 minuten minstens 20 seconden van je beeldscherm weg, liefst naar een object op een afstand van meer dan 20 voet - oftewel verder dan 6 meter. Zo is je oog uitgerust en kan je zonder consequenties verder werken.

2. Ga zo uitgerust mogelijk naar de oogmeting en drink goed. Door vermoeidheid en een tekort aan vocht krijg je ook droge ogen, wat de oogmeting kan beïnvloeden.

3. Het is verstandig om eens in de 2 à 3 jaar de ogen te laten checken indien een bril gedragen wordt. Bij het dragen van contactlenzen moeten de ogen minimaal eens per jaar gecontroleerd worden.

4. Komen er (erfelijke) ziektes in je familie voor zoals glaucoom, maculadegeneratie of suikerziekte? Dan is het opportuun om regelmatig een bezoek aan de oogarts te plannen.

5. Ben je ouder dan 40 jaar? Laat dan op regelmatige basis je oogdruk controleren.

6. Groene bladgroenten en koolsoorten zoals spinazie, boerenkool en broccoli zijn zeer rijk aan luteïne en kunnen helpen om je zicht op peil te houden. Ook caroteen-rijke voeding, zoals wortels, mango, blauwe bessen, melk en eieren dragen daar toe bij.