© Getty Images/iStockphoto

Begeleidingsgesprek voor astmapatiënten in de apotheek

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Astma kan vandaag de dag goed onder controle gehouden worden... op voorwaarde dat de patiënten hun ziekte begrijpen en hun medicatie correct gebruiken. Om hen hierbij te helpen, bieden de apothekers vanaf 1 oktober een nieuwe dienst aan voor patiënten die met een astmabehandeling starten.

Via twee individuele begeleidingsgesprekken kan de apotheker hen helpen om meteen ‘goeie gewoontes’ aan te nemen. Dit moet ertoe bijdragen dat de medicatie die door de arts werd voorgeschreven zo doeltreffend mogelijk werkt.

Deze nieuwe farmaceutische dienst voor de patiënt wordt volledig vergoed door het RIZIV. Voor de apothekers is het nieuwe initiatief een mijlpaal voor de ontwikkeling van hun beroep, waarbij de nadruk ligt op hun rol bij de begeleiding van de patiënt. Op termijn zouden hiervan ook andere categorieën van chronische patiënten kunnen genieten.

Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie

Als geneesmiddelenexpert en eerstelijnsgezondheidswerker kan de apotheker een zeer belangrijke rol spelen in de begeleiding van de patiënt bij zijn medicatiegebruik. Zoals de naam al aangeeft, zijn de ‘Begeleidingsgesprekken Nieuwe Medicatie’ (BNM) enkel bedoeld voor patiënten die starten met een behandeling voor een chronische aandoening. Vanaf 1 oktober kan de apotheker deze begeleidingsgesprekken aanbieden aan astmapatiënten die inhalatiecorticoïden krijgen toegediend. Deze aandoening werd niet toevallig gekozen, want een betere behandeling van astma kan een aanzienlijke impact hebben op de levenskwaliteit van de patiënt en op de uitgaven voor de gezondheidszorg.

Farmaceutische zorg erkend

Hoewel in een eerste fase slechts een beperkte groep patiënten in aanmerking komt voor deze nieuwe dienst, is de invoering ervan een belangrijke stap in de evolutie van het apothekersberoep. Het is immers de eerste keer dat er voor de Belgische apothekers een honorarium (20 euro per gesprek) wordt voorzien, dat niet gelinkt is aan de aflevering van een geneesmiddel, maar dat de effectief geleverde farmaceutische zorg voor de patiënt vergoedt. De apothekersvereniging APB, die al jaren werkt aan de nieuwe rol van de apotheker in de gezondheidszorg, is blij met deze erkenning en hoopt dat in de nabije toekomst ook andere groepen chronische patiënten zullen kunnen genieten van een individuele begeleiding die de doeltreffendheid van hun behandeling zal ten goede komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content