1. Een betere cardiovasculaire conditie

"Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig zwemmen of een aquasport beoefenen minder snel cardiovacsulaire problemen ontwikkelen dan wie dat niet doet."

De Amerikaanse waterbewegings-specialist dr. Bruce Becker schat de gezondheidsvoordelen van watersporten minstens even hoog zo niet hoger in dan gewone oefeningen zoals wandelen of lopen.

"Onderzoek bij 40.000 mannen bracht aan het licht dat de kans op voortijdig overlijden bij regelmatige watersporters minder dan de helft bedraagt in vergelijking met mannen die niet aan lichaamsbeweging doen. En nog opmerkelijker: zwemmers lopen ook de helft minder risico op voortijdig overlijden dan leeftijdsgenoten die regelmatig joggen of wandelen."

2. Pijn temperen

"Bewegen in warm water van minstens 29°C helpt pijn bij reuma of artrose te verzachten. Dit heeft natuurlijk maar een tijdelijk effect omdat het de oorzaak van de pijn niet weg-neemt. In warm water kan je langdurig bewegen en de spieren ontspannen, wat ervoor zorgt dat je polsslag stijgt. Dat proces kan heel wat vormen van pijn temperen. Ook voor mensen die minder mobiel zijn of afhankelijk van een rolstoel, kan water een verademing betekenen."

3. Metabolisme beter geactiveerd

Bij mensen die alleen sofasport beoefenen heeft water nog een extra gunstig effect. "Als inactieve mensen tot hun nek in het (zwembad)water gaan zal het tempo van hun metabolisme, dat zorgt voor de verbranding, met zo'n 10% stijgen en dus sneller gaan werken. Dat komt onder meer omdat je lichaam hard moet werken om op temperatuur te blijven. Het is dus een soort gratis fitness voor niet-sporters".

4. Beweeglijkheid vergroot

"Watersport maakt je lichaam weer soepel. Mensen die op het droge met kleine passen lopen - soms uit angst om te vallen - riskeren dat hun bekken na een tijdje geblokkeerd raakt. In het water durven en kunnen ze weer grote stappen nemen en komt het bekken weer los".

"De kans op blessures is klein maar je kunt wel oververmoeid raken door watersport. Als je merkt dat je na het zwemmen bijvoorbeeld niet goed kan inslapen door een te hoge hart-slag, dan heb je je wellicht geforceerd."

5. Langer in vorm, minder snel oud

"Zwemmen en watersport vertragen het verouderingsproces. Je kan je lichaam hiermee natuurlijk geen tien jaar jonger maken maar regelmatige watersporters blijven effectief langer in vorm en gaan minder snel achteruit dan leeftijdsgenoten die niet actief zijn of die andere sporten beoefenen."

Opgelet: niet aangewezen na een hartinfarct!

"Watersporten zijn niet geschikt voor iedereen," waarschuwt professor Daly.

"Mensen die een hartaanval achter de rug hebben of die door het leven gaan met een bypass, moeten extra opletten. Zij moeten een cardioloog raadplegen voor ze weer beginnen sporten. En dat moet gebeuren onder begeleiding van mensen die daarvoor opgeleid zijn".

"Watersport is niet zo aangewezen. De druk van het zwembadwater doet het hart immers extra hard werken om de bloedstroom rond te pompen naar benen en armen. Voor een verzwakt hart is dat een erg zware belasting".

Ook een plotse duik in het water is geen goed idee. De overlevingsreflex zorgt er bij zo'n sprong voor dat de polsslag daalt. Hartpatiënten die te water gaan, doen dat best heel geleidelijk via een trapje. Eerst tot de knieën, een minuutje later tot de heupen enz. om hun hart te sparen."

"Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig zwemmen of een aquasport beoefenen minder snel cardiovacsulaire problemen ontwikkelen dan wie dat niet doet." De Amerikaanse waterbewegings-specialist dr. Bruce Becker schat de gezondheidsvoordelen van watersporten minstens even hoog zo niet hoger in dan gewone oefeningen zoals wandelen of lopen. "Onderzoek bij 40.000 mannen bracht aan het licht dat de kans op voortijdig overlijden bij regelmatige watersporters minder dan de helft bedraagt in vergelijking met mannen die niet aan lichaamsbeweging doen. En nog opmerkelijker: zwemmers lopen ook de helft minder risico op voortijdig overlijden dan leeftijdsgenoten die regelmatig joggen of wandelen." "Bewegen in warm water van minstens 29°C helpt pijn bij reuma of artrose te verzachten. Dit heeft natuurlijk maar een tijdelijk effect omdat het de oorzaak van de pijn niet weg-neemt. In warm water kan je langdurig bewegen en de spieren ontspannen, wat ervoor zorgt dat je polsslag stijgt. Dat proces kan heel wat vormen van pijn temperen. Ook voor mensen die minder mobiel zijn of afhankelijk van een rolstoel, kan water een verademing betekenen." Bij mensen die alleen sofasport beoefenen heeft water nog een extra gunstig effect. "Als inactieve mensen tot hun nek in het (zwembad)water gaan zal het tempo van hun metabolisme, dat zorgt voor de verbranding, met zo'n 10% stijgen en dus sneller gaan werken. Dat komt onder meer omdat je lichaam hard moet werken om op temperatuur te blijven. Het is dus een soort gratis fitness voor niet-sporters". "Watersport maakt je lichaam weer soepel. Mensen die op het droge met kleine passen lopen - soms uit angst om te vallen - riskeren dat hun bekken na een tijdje geblokkeerd raakt. In het water durven en kunnen ze weer grote stappen nemen en komt het bekken weer los". "De kans op blessures is klein maar je kunt wel oververmoeid raken door watersport. Als je merkt dat je na het zwemmen bijvoorbeeld niet goed kan inslapen door een te hoge hart-slag, dan heb je je wellicht geforceerd." "Zwemmen en watersport vertragen het verouderingsproces. Je kan je lichaam hiermee natuurlijk geen tien jaar jonger maken maar regelmatige watersporters blijven effectief langer in vorm en gaan minder snel achteruit dan leeftijdsgenoten die niet actief zijn of die andere sporten beoefenen." "Watersporten zijn niet geschikt voor iedereen," waarschuwt professor Daly. "Mensen die een hartaanval achter de rug hebben of die door het leven gaan met een bypass, moeten extra opletten. Zij moeten een cardioloog raadplegen voor ze weer beginnen sporten. En dat moet gebeuren onder begeleiding van mensen die daarvoor opgeleid zijn". "Watersport is niet zo aangewezen. De druk van het zwembadwater doet het hart immers extra hard werken om de bloedstroom rond te pompen naar benen en armen. Voor een verzwakt hart is dat een erg zware belasting". Ook een plotse duik in het water is geen goed idee. De overlevingsreflex zorgt er bij zo'n sprong voor dat de polsslag daalt. Hartpatiënten die te water gaan, doen dat best heel geleidelijk via een trapje. Eerst tot de knieën, een minuutje later tot de heupen enz. om hun hart te sparen."