© Getty Images/iStockphoto

97% van 45-plussers heeft last van oogklachten

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Een grote studie naar de kwaliteit van onze ogen wijst erop dat 97% van 45-plussers last heeft van oogklachten. Toch verhelpen niet alle mensen deze klachten!

Producent van brillenglazen Essilor bestelde in mei dit jaar een groots marktonderzoek bij TNS Dimarso naar de kwaliteit van onze ogen. Oogklachten of vermindering van de kwaliteit van het zicht worden helaas nog niet door iedereen aanzien als een medisch probleem dat verholpen of gecorrigeerd kan en/of moet worden. Vele mensen denken dat het een normaal ouderdomsverschijnsel is en doen er helemaal niets aan terwijl het hoogst noodzakelijk is om onze ogen te beschermen en tijdig te corrigeren.
Omdat de nood naar een oogcorrectie meestal optreedt rond 45 jaar, voerde TNS Dimarso een onderzoek uit bij een steekproef van zo’n 1000 Belgische 45-plussers. Deze steekproef is representatief voor de Belgische bevolking van 45 jaar en ouder. Uit het onderzoek blijkt dat binnen deze leeftijdscategorie maar liefst 97% last heeft van één of andere oogklacht. De meest voorkomende klachten zijn minder scherp zien (68%), vermoeide ogen (67%) en gevoelige ogen bij fel licht (66%).

Afgedaan als ouderdomsverschijnsel

15% van alle ondervraagde 45-plussers zegt een minder goed zicht te hebben, maar draagt toch nog geen bril. Meer dan de helft onder hen geeft aan geen bril te dragen omdat ze niet zoveel last ervaren. Deze zichtvermindering wordt eerder als een ouderdomsverschijnsel gepercipieerd. Ongeveer 40% van de mensen die minder goed zien en nog geen bril dragen is zich echter wel bewust binnen het jaar een bril nodig te hebben.
97% van Belgische 45-plussers heeft last van één of andere oogklacht, toch gaat maar 1 op 2 mensen binnen deze categorie jaarlijks naar de oogarts voor een check-up. Bijna de helft is echter in het afgelopen jaar niet naar de oogarts geweest.
45-plussers met een bril ervaren sommige situaties als echt storend en hiervoor zoeken zij naar de juiste oplossing. Beslagen glazen en fel (zon)licht zijn de meest voorkomende storende situaties.

Beslagen glazen

9 op 10 brillendragers heeft last van beslagen of bewasemde glazen; 85% onder hen ervaart dit als vervelend. Vooral de verandering van een koude naar een warme omgeving (67%) of tijdens het koken (48%) zijn situaties waarin brillendragers hier hinder van ondervinden. De onmiddellijke belemmering van het zicht is het grootste ongemak. Meer dan de helft van de 45-plussers wil graag een oplossing voor dit probleem en staat open voor speciaal bewerkte glazen die condens tegengaan.

Fel (zon)licht

Slechts 7 op 10 mensen hebben een zonnebril. Toch is bijna iedereen (84%) zich er van bewust dat UV stralen belangrijke schade kunnen aanbrengen aan de ogen. Ondanks het hoge bewustzijn voor de gevaren, draagt ook maar slechts 4 op 10 van de zonnebrilbezitters daadwerkelijk een zonnebril om de ogen te beschermen tegen UV stralen.
15% van de mensen weet niet dat een gewone bril met heldere glazen geen bescherming biedt tegen UV. 1 op 10 is er zelfs van overtuigd dat een standaard bril ook bescherming biedt tegen mogelijke schade. 14% weet niet dat ook bij bewolkt weer, er toch schadelijke UV-straling voor de ogen kan doorkomen. Zoals blijkt uit de enquête dragen mensen vooral een zonnebril tijdens het autorijden en bij felle zon.
Terwijl slechts 30% van alle 45-plussers een zonnebril draagt om zich te beschermen tegen UV stralen, smeert driekwart onder hen wel de huid in met zonnecrème.
Bijna de helft heeft wel bewust een zonnebril gekozen die bescherming kan bieden tegen deze UV stralen. Toch geeft 7 op 10 onder hen expliciet aan er geen idee van te hebben welke specifieke bescherming tegen UV hun zonnebril heeft. Bij zonnecrème weten de meesten wel welke beschermingsfactor ze gebruiken (84%). Bijna 8 op 10 is dan ook voorstander om een indicatie van de UV beschermingsfactor op zowel gewone als op zonnebrilglazen te vermelden zoals bij zonnecrème.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content