1733: één nummer voor zorgverleners met wachtdienst

Via het nummer 1733 moeten binnenkort in heel België niet alleen artsen, maar ook apothekers-, tandarts- en verpleegwachtdiensten bereikbaar zijn.

De basis van dit initiatief ligt bij Europa. Een Europese richtlijn heeft immers voorzien dat niet alleen dringende medische hulp, maar ook niet-dringende medische hulp via een uniform en gratis nummer bereikbaar moet zijn. Voor de medische hulp is het nummer 112 al vrij goed ingeburgerd. Voor de niet-dringende medische hulp wordt dat het nummer 1733.

Op zoek

Nu moet je nog altijd, wanneer je niet-dringende medische hulp nodig hebt, zelf op zoek gaan naar de huisarts van wacht. In sommige regio’s helpt de politie je daarbij, in andere regio’s is er een centraal nummer dat door de huisartsenposten zelf wordt georganiseerd en in nog andere regio’s is het een kwestie van geluk vooraleer je de arts van wacht vindt. Door de Europese richtlijn zijn de landen zelf in actie moeten schieten. Zo ook België. Op dit moment lopen er proefprojecten in Luxemburg, Henegouwen en Brugge. Patiënten die niet-dringende hulp nodig hebben, draaien het nummer 1733 en komen rechtstreeks bij de arts van wacht terecht.

Opgeleide operator

In de nabije toekomst zal de organisatie van dat nummer nog doeltreffender gebeuren. Het is immers de bedoeling dat zowel de 112-oproepen als de 1733-oproepen bij de dichtstbijzijnde 112-hulpcentrale toekomen. Het is dan aan de speciaal opgeleide operator om op basis van het gesprek dat hij met de oproeper heeft om de situatie in schatten en ofwel een ziekenwagen te sturen, ofwel te verwijzen naar de huisarts. Daarbij kan hij ervoor kiezen om de huisarts van wacht zelf onmiddellijk naar de patiënt te sturen, de patiënt te vragen naar de huisartsenpost te komen of de patiënt voor te stellen af te wachten tot zijn eigen huisarts consultatie houdt.

In een nog verdere toekomst zouden alle zorgverleners op wie in dringende gevallen een beroep kan worden gedaan, via dat ene centrale nummer bereikbaar moeten zijn.

Dovenorganisaties niet tevreden

De dovenorganisaties zijn bang dat bij het organiseren van dit 1733-nummer dezelfde fouten worden gemaakt als bij het opstarten van het internationale 112-nummer. De Federatie van Vlaamse Dovenorganisaties (Fevlado) heeft dan ook onmiddellijk gereageerd.
“Jarenlang waren de nooddiensten niet toegankelijk voor dove personen. In 2007 hadden slechts zeven EU lidstaten toegankelijke nooddiensten. De gewijzigde Universele Dienstrichtlijn van 2009 vroeg aan de lidstaten om gelijkwaardige toegang tot 112 voor alle burgers te garanderen. De EU-landen zoeken nu naar efficiënte oplossingen om deze richtlijnen toe te passen. De richtlijnen bevelen het gebruik aan van ‘Total Conversation’, dat audio, video en tekst combineert, omdat dit tot een gelijkwaardige toegankelijkheid van de 112 leidt”, zegt Fevlado..
Om goede communicatie via video tussen dove persoon en nooddienstoperator mogelijk te maken, zouden afstandstolken gebruikt worden. Zo kan de dove persoon via een beeldtelefoon de hulpdienst oproepen met de bemiddeling van een tolk Gebarentaal.
“Ook de invoering van het nummer 1733 voor niet-dringende medische hulpverlening in de nabije toekomst moet rekening houden met de toegankelijkheid voor dove personen”, stelt Fevlado. “Voor dove personen is het nu nog onmogelijk om zelf de dokter, apotheker of tandarts van wacht te bereiken omdat dit meestal enkel telefonisch kan. Een algemeen nummer dat ook toegankelijk is voor dove personen, via tekst, video en met bemiddeling van een tolk Vlaamse Gebarentaal, kan er eindelijk voor zorgen dat ook dove personen gelijkwaardige toegang hebben tot de wachtdiensten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content