Tijd om na de feestdagen de balans op te maken. Heb je ongezond gegeten en zijn er wat kilootjes blijven hangen? Richt je eens op je ontbijt want een gezonde start van de dag zorgt er meestal ook voor dat je de rest van de dag makkelijker gezonde dingen kiest.

Valt dementie te voorkomen? Tien jaar geleden luidde het antwoord nog onomwonden neen. Vandaag zijn wetenschappers een stuk optimistischer gestemd. Een recente overzichtsstudie in The Lancet toonde aan dat het risico op de ziekte met 35 % kan worden verkleind als alle beïnvloedbare factoren worden aangepakt.

Uit het magazine

Eén op de zeven volwassenen krijgt ooit te maken met chronische jeuk. Van niet-aflatende kriebels tot een wekenlang gevoel van quasi pijn. Vandaag is er aandacht voor dit probleem.

Uit het magazine

Voortdurend moe? Doodop, futloos, neerslachtig? Ga je zoeken op het internet, dan kom je algauw bij bijnieruitputting uit. Je bijnieren die door te veel stress niet goed meer functioneren. Nochtans zijn specialisten formeel: deze ziekte bestaat niet!

Iedereen heeft zo zijn gewoontes net voor het slapengaan. Sociale media maken op dat vlak een flinke opmars. 1 Vlaming op 3 swipet of scrolt élke avond, en 70 procent zit minstens wekelijks op Instagram, Facebook of WhatsApp vlak voor het naar bed gaan. Resultaat: de slaappatronen gaan erop achteruit.

De verplichte aanvullende ziekenfondsverzekering wordt dit jaar gemiddeld 3,1 procent duurder, blijkt donderdag uit een navraag van De Standaard. Veel nieuwe voordelen komen daarvoor niet in de plaats.

De volgende dagen schuiven we weer massaal de voeten onder tafel voor uitgebreide en vaak exquise diners met familie en vrienden. Hoe kan je je spijsvertering een handje helpen en voorkomen dat al die overdaad zijn tol eist? Diëtiste Christine Tobback serveert haalbare tips voor feesten zonder maaglast of buikpijn.

Copieuze diners die je bloedsuikerspiegel door het plafond jagen, partysnacks die maagzuur en oprispingen veroorzaken, katers van te veel verkeerde wijn... Feestjes zijn voor het lichaam doorgaans geen pretje. Met deze tips beperk je de schade.