Soep als opkikker

22/10/09 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Na een lange wandeling door het bos of aan zee gaat er niets boven een lekkere kom soep om het weer warm te krijgen. Voeg er wat kaas aan toe en je krijgt zelfs een echte maaltijdsoep!

Tips en trucs

Om te vermijden dat de vitamines en mineralen verloren gaan, wast en/of schilt u de groenten beter op het laatste moment en beperkt u de kooktijd van de soep.

Gebruik geen snelkookpannen. De soep zal inderdaad sneller gaar zijn maar een groot deel van de vitamines wordt vernietigd.

Bereid een grote hoeveelheid soep en vries een deel in.

Bestrooi de soep helemaal op het einde met tarwekiemen voor een supplementaire dosis vitamines (B, E, magnesium, ijzer).

Soep met cheddar, broccoli en maïs

(4 personen) 1 teentje knoflook, 1 ui, 150 g Maredsouskaas, 2 eetlepels boter, 125 ml droge witte wijn, 500 ml melk, 200 g vloeibare room, 250 g geraspte cheddar, 1 blikje maïs, 300 g broccoli, peper en zout.

1. Schil het teentje knoflook en snijd het in schijfjes. Maak de ui schoon en snijd hem in blokjes. Verwijder de korst van de Maredsous en snijd de kaas in blokjes.

2. Verhit de boter in een pan en fruit er de look en de ui in tot ze glazig zijn. Giet de wijn erbij en breng aan de kook. Laat de wijn vervolgens verdampen. Voeg de melk, de vloeibare room, de kaasblokjes en 200 g geraspte cheddar toe. Laat het geheel smelten en roer daarbij voortdurend. Laat de maïs intussen uitlekken en blancheer de broccoliroosjes gedurende 3 tot 4 minuten in gezouten kokend water.

3. Mix de soep tot ze romig wordt en breng eventueel op smaak met peper en zout. Voeg de maïs en broccoli toe. Serveer de kaassoep in kommen en strooi er geraspte cheddar over. Dien warm op.

CHEDDAR
Gemiddelde voedingswaarde per 100 gram: eiwitten 26 g, koolhydraten 0 g, vetten 33,5 g, energiewaarde 405,5 kcal.

Koolsoep met geitenkaas

(4 personen) 1 groene kool, 2 teentjes knoflook, 200 g gerookt spek, 30 g boter, 1 laurierblaadje, peper van de molen, 1 liter kippenbouillon, 2 verse geitenkaasjes, 4 sneetjes stokbrood.

1. Haal de blaadjes van de kool en spoel ze. Snijd de blaadjes in repen.

2. Blancheer de kool gedurende 3 minuten in kokend water. Giet af en leg opzij.

3. Schil de teentjes knoflook en hak ze in grove stukken.

4. Snijd het gerookt spek in fijne plakjes.

5. Laat de boter smelten in een grote pan. Voeg de kool en de plakjes gerookt spek toe. Meng en laat gedurende 20 minuten koken op een zacht vuurtje door regelmatig te roeren.

6. Voeg de look en het laurierblaadje toe. Kruid met peper en giet de bouillon erbij. Laat het geheel gedurende 45 minuten koken.

7. Verwarm de oven voor (grill-stand). Halveer de geitenkaasjes, leg een half geitenkaasje op elk sneetje brood en laat gratineren.

8. Serveer in vier kommen. Leg een sneetje stokbrood met gegratineerde kaas in elke kom en dien warm op.

VERSE GEITENKAAS
Gemiddelde voedingswaarde per 100 gram: eiwitten 11,1 g, koolhydraten 1,2 g, vetten 17,5 g, energiewaarde 206,7 kcal.

Mosselroomsoep met munster

(4 personen) 2 kg mosselen, 3 sjalotten, 1 ui, 30 g boter, 75 cl witte wijn, peper van de molen, 10 cl room, 1 kleine munsterkaas, 12 salieblaadjes.

1. Maak de mosselen schoon, schil de sjalotten en de ui, snijd ze in plakjes.

2. Fruit de sjalot en de ui in een pan,

voeg de mosselen en de witte wijn toe en kruid met peper.

3. Roer, plaats een deksel op de pan en laat de mosselen gedurende 5 tot 6 minuten op een hoog vuur opengaan. Schud geregeld de pan.

4. Haal de mosselen uit de schelp, zeef het kooknat en giet het in de kom van een mixer met 2/3de van de mosselen en de room. Kruid met peper en mix.

5. Verwijder de korst van de munster en snijd de kaas in plakjes.

6. Giet in de stoofpan en voeg de resterende mosselen toe. Plaats op het vuur zonder te koken. Voeg de munster toe, werk af met salie.

MUNSTER
Gemiddelde voedingswaarde per 100 gram: eiwitten 19,1 g, koolhydraten 0 g, vetten 28,5 g, energiewaarde 332,9 kcal.

Soep met cantal

(4 personen) 2 uien, 30 g boter, 1,5 liter groentebouillon, peper van de molen, 150 g cantal, 8 sneetjes notenbrood.

1. Schil de uien en snijd ze in plakjes.

Fruit ze in een stoofpan samen met de boter zonder dat ze verkleuren.

2. Voeg de groentebouillon toe, kruid met peper en laat het geheel 20 minuten koken.

3. Verwarm de oven voor (grillstand), verwijder de korst van de cantal en snijd de kaas in plakjes.

4. Schik de kaas op de sneetjes brood en laat gratineren in de oven.

5. Giet de soep in een terrine en schik er de gegratineerde sneetjes brood in. Kruid ze met peper. Doordrenk het brood met de bouillon en dien onmiddellijk op.

CANTAL
Gemiddelde voedingswaarde per 100 gram: eiwitten 23 g, koolhydraten 0 g, vetten 30,5 g, energiewaarde 366,5 kcal.

Onze partners