Expo: bevrijd uit het zandlopersilhouet

18/03/16 om 13:37 - Bijgewerkt op 19/03/16 om 14:16

Vernieuwende ontwerpers die de vrouw hebben bevrijd uit het zandlopersilhouet. Die kan je dit voorjaar ontdekken in het MoMu in Antwerpen. Centraal daarin staat de Spaanse ontwerper Cristobal Balenciaga (1895-1972).

Expo: bevrijd uit het zandlopersilhouet

© Game Changers

Neem alvast een sneak peak!

Honderd unieke couture en prêt-à-portersilhouetten van onder meer Chanel, Vionnet, Issey Miyake, McQueen en nog veel meer grote namen tonen hoe stukje bij beetje de ontwerpprincipes doorheen de 20ste eeuw veranderden. Het lichaam kreeg meer vrijheid en werd minder bekneld.

Nieuw schoonheidsideaal

Neem nu het principe van de rechte lijn. Er waren de voorlopers van de jaren '20. Zo snoerde Coco Chanel de taille niet langer in maar ontwierp ze volgens een rechte lijn. In 1947 betoverde Christian Dior de wereld echter met de korsetten van de New Look.

Balenciaga brak in diezelfde periode opnieuw met alle conventies en introduceerde een nieuw silhouet. Zo vormde zijn tuniek in 1955 een herinterpretatie van de rechte lijn van Chanel. In 1958 ging hij nog verder met de trapezevormige babydoll-jurk, die in de jaren'60 navolging kreeg door Paco Rabanne. De rechte lijn van Chanel legde vrouwen evenwel een nieuw slank en sportief schoonheidsideaal op, dat tot op vandaag doorleeft...

Oosterse inspiratie

Welke vernieuwingen hebben we nog aan Balenciaga te danken? Grote volumes (oversized kledingstukken) die we in de jaren negentig bijvoorbeeld weerzien bij Ann Demeulemeester. De nadruk op de schouders en de kraag in plaats van op de taille, zodat je het effect krijgt van het gelaat dat ontluikt uit een bloem. Een idee dat Margiela verder ontwikkelt. En tenslotte de rugdecolletés -en drapages, wat terugkeert bij Yamamoto.

Expo: bevrijd uit het zandlopersilhouet

© Game Changers

De meeste van die vernieuwingen waren geïnspireerd op oosterse kleding, waarin het lichaam meer vrijheid had. Vooral dan de kimono vormde een belangrijk voorbeeld. "Balenciaga had altijd al een heel divers clientèle, zoals ook wat oudere vrouwen of dames met minder perfecte vormen die hij er op hun best moest laten uitzien", legt curator Karen Van Godtsenhoven uit. "Het verleggen van de aandacht naar de hals , de schouders of de rug is dan erg dankbaar."

De grootmoeder van Fabiola

Leuk om weten is dat de moeder van Balenciaga als naaister werkte voor de Marquesa de Torres, de grootmoeder van wijlen koningin Fabiola. De markiezin was een échte fashionista, ze stond bekend om haar geraffineerde stijl en de kleine Cristobal keek enorm naar haar op. Op latere leeftijd kreeg hij toestemming in haar garderobe te kijken. En het was de marquesa die hem uiteindelijk financieel steunde om zijn eigen modehuis op te richten.

Toen kleindochter Fabiola met de koning der Belgen trouwde, droeg ze uiteraard een ontwerp van Balenciaga. Die jurk konden we jammer genoeg niet in bruikleen krijgen, zegt Van Godtsenhoven. "Ze vormt het pronkstuk van het Balenciaga-museum in Bilbao." Maar vele andere topstukken zijn er dus wel.

Teaser HUMAN SANCTUARY - MoMu X Daniel Sannwald from MoMu Fashion Museum Antwerp on Vimeo.

Game Changers. 18/3 tot 18/8 in het MoMu, Antwerpen. Di-zo, 10-18u, €8. www.momu.be

(Ann Heylens )

Onze partners