De nieuwe eettrend: alles rauw!

27/07/11 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Wellicht eet u graag biefstuk tartaar, carpaccio of sushi, maar wat zou u ervan denken als elke maaltijd per dag zou bestaan uit rauwe ingrediënten? Raw food is namelijk de nieuwste eettrend!

In mei ging in Antwerpen Dank U open, het eerste Belgische restaurant dat uitsluitend gerechten op basis van rauwe (en in dit geval alleen plantaardige en biologische) ingrediënten serveert. Ook op de voorbije Gentse Feesten zagen we kraampjes met allerlei vers gemaakte sapjes, koude soepen en hapjes van gemarineerde rauwe vis.

Zo veel is duidelijk: ook ons land ontsnapt niet aan de trend van de raw food. Die kwam drie jaar geleden al op gang in Amerika en vond er bekende aanhangers als Demi Moore en Beyoncé.

Raw food betekent dat we uitsluitend gerechten eten op basis van rauwe ingrediënten. Al is "rauw" voor interpretatie vatbaar. Voor de niet-fundamentalisten onder de aanhangers van deze trend kan opwarmen tot 40° perfect omdat tot deze temperatuur de vitamines en mineralen nog zeer goed bewaard blijven. Ook bewerkingen als drogen, marineren, pekelen of laten kiemen zijn mogelijk.

Wat eten rawfooders?

  • In de eerste plaats veel vers geperst sap van groenten en vruchten. In allerlei combinaties. Van wortel+mango+avocado over selderij+komkommer+sinaasappel tot tomaten+paprika+appel bijvoorbeeld. Om al die sapjes te persen hebben we natuurlijk een sapcentrifuge nodig - een voor rawfooders onmisbaar apparaat.
  • Deze sapjes zijn even zeer bedoeld om zo te drinken als om verder te verwerken tot sauzen, vinaigrettes en marinades.
  • Smoothies in alle smaken en kleuren.
  • Koude soepen naar het voorbeeld van gazpacho.
  • Op lage temperatuur (40°) gebakken groentetaarten en pizza's. Al is het woord "gebakken" hier wat overdreven. Het deeg en de vulling worden eerder gedroogd dan gebakken.
  • Rauwe "pasta": het gaat dan niet om de klassieke deegwaren, maar groenten zoals courgettes, wortelen of koolsoorten die in lange, flinterdunne slierten worden versneden en opgediend met een koude saus en geraspte kaas. Om ze verbeterbaarder te maken worden deze groentepasta's vaak eerst 48 uur gepekeld in een marinade van water, azijn en suiker.
  • Rauwkostsalades, dat spreekt vanzelf, zeer vaak in combinatie met noten, kikkererwten en gekiemde zaden.
  • Veel rawfooders zijn veganisten, maar dat hoeft helemaal niet. Rauw vlees, rauwe vis en rauwe schaaldieren kunnen perfect passen in deze eettrend. Denk aan gemalen rauw vlees (type "tartaar"), aan sushi van rauwe vis of aan carpaccio's van rundvlees, sint-jakobsschelpen of eendenborst. Of nog aan gemarineerde gerechten op basis van rauwe vis zoals gravlax van rauwe zalm of een Spaanse ceviche. Ook op lage temperatuur gedroogd vlees of vis is mogelijk.

Hoe gezond kan dat zijn?

De grote voorstanders wijzen in de eerste plaats op de hoge voedingswaarde en de gezondheidsaspecten van rauwe voeding. Vitamines, mineralen, voedingsvezels, enzymen en antioxidanten worden maximaal behouden, zeggen ze. Raw food is een terugkeer naar onze oervoeding zonder bewaarmiddelen, smaakversterkers en geraffineerde bestanddelen. Dat kan niet anders dan een positieve invloed hebben op onze gezondheid, ons gewicht, onze levenslust en zelfs onze uitstraling.

  • In die argumenten zit veel waarheid: voor ons immuunsysteem zou het een goede zaak zijn dat we vaker rauwkost eten en minder gerechten die lang hebben gekookt of gestoofd.
  • Toch zijn er risico's aan het eten van alleen raw food verbonden. Ons maagdarmsysteem is gewoon niet meer afgestemd op de aanvoer van zoveel voedingsvezels. Resultaat: veel gisting in de darmen, ongewenste zuren en een opgeblazen gevoel. Zeker als we ineens naar een uitsluitend rauw dieet zouden overschakelen.
  • We moeten ook denken aan de voedingsveiligheid (de besmettingsgolf met de ehec-bacterie ligt nog maar net achter ons!). Vlees, vis en schaaldieren moeten onberispelijk vers zijn en zo snel mogelijk worden verbruikt, als we ze rauw willen eten. Rauwe groenten en fruit moeten we beslist goed spoelen. Sommige producten kunnen van nature mild giftige bestanddelen bevatten (aardappelen en boontjes bijvoorbeeld) en worden daarom beter eerst gekookt.
  • En dan is er ook nog zo iets als smaakbeleving en eetcultuur. Eten moet een plezier blijven. De periode van de oermens die alles rauw at, ligt toch al lang achter ons. En wat kan op een koude dag beter smaken dan een warme soep of een stevig stoofgerecht?

Conclusie?

Ook voor deze trend geldt dat trop te veel is.

Het valt aan te bevelen om over te schakelen op méér rauwkost. Het zou al een goede gewoonte zijn als we

  1. elke dag minstens één smoothie (ontbijt), een glas vers geperst groentesap (als tussendoortje) en een rauwkostsalade of koude soep (als lunch) zouden eten.
  2. bovendien zouden kiezen voor één of twee rauwe hoofdmaaltijden per week.

Maar verder mogen we vooral niet overdrijven: we hebben ook warme maaltijden nodig. Al was het maar voor ons humeur en onze geestelijke gezondheid...

Onze partners