Checklist voor de aankoop van een fiets

Een fiets kopen. Het lijkt zo gemakkelijk, maar toch is er een aantal zaken waarmee u rekening moet houden zodat u een fiets koopt waar u lang plezier van heeft. Wij zetten de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rijtje in een handige checklist.

Inhoud:

Bij de aanschaf van een fiets krijgt u te maken met vragen als: wil ik een nieuwe of een tweedehands fiets? Neem ik een mountainbike of een stadsfiets? Wil ik ermee naar het werk rijden, wil ik aan wedstrijden deelnemen of is de fiets voornamelijk voor recreatieve doeleinden? Hoe zit dat ook al weer met de framehoogte en de verschillende zadels? En wat is het voordeel van een E-bike? Allemaal vragen waar u best vooraf het antwoord op kent.

Soorten fietsen

De stadsfiets: een stadsfiets heeft een wat langere wielbasis en meestal grote 28 inch wielen. Dit soort fietsen is meestal standaard uitgerust met een kettingkast, een jasbeschermer, de nodige lichten en reflectoren en een stevige bagagedrager. Er bestaan modellen met of zonder versnellingen. Doordat bij deze fietsen het accent vooral op degelijkheid ligt, zijn ze meestal eerder zwaar.

De hybridefiets: is bijzonder geschikt voor recreatief gebruik. Hij heeft versnellingen en een rechte voorvork met vering en kan dus al een stuk makkelijker een oneffen wegdek aan.

De mountainbike: is ontworpen voor onverharde wegen. Een mountainbike heeft brede banden met een groot profiel. Mountainbikes hebben 26 inch wielen en meestal een flink aantal schakelmogelijkheden. Een echte mountainbike heeft meestal geen spatborden, verlichting of bagagedrager.

De racefiets: is door zijn constructie en materiaalkeuze erg licht. Racefietsen beschikken tegenwoordig gemakkelijk over 30 versnellingen. Ze hebben smalle banden en alles staat in functie van snelheid. Racefietsen behoren tot de hogere prijsklasse.

De ligfiets: is duidelijk nog minder populair. Hij heeft het nadeel een minder goed overzicht te bieden over het verkeer en ook door autobestuurders minder goed gezien te worden. Vandaar dat hij eerder geschikt is voor recreatief gebruik. Bij het fietsen met een ligfiets is de luchtweerstand kleiner dan met een klassieke fiets, zodat vrij hoge snelheden kunnen worden gehaald.

De vouwfiets: zijn vooral bedoeld voor kleine afstanden, bijvoorbeeld voor de combinatie fiets + trein of wagen om naar het werk te gaan. Door de kleinere wielen en het geringere comfort is rijden met een vouwfiets een vrij vermoeiende ervaring.

Nieuw of tweedehands?

Of u voor een nieuwe of een tweedehands fiets kiest, is afhankelijk van een aantal factoren. Behalve het budget zijn dat zaken als: gebruikt u de fiets dagelijks, intensief en/of voor lange afstanden? Welke service wenst u?

Een nieuwe fiets
In een echte fietswinkel hebt u de meeste keuze en krijgt u de beste service. De specialisten leveren uw fiets volledig gemonteerd en afgesteld af (denk aan stuur, zadel, trappers, versnellingen en remmen). Bij een niet-vakhandel of een webwinkel zult u dit vaak zelf moeten doen. Bovendien kunt u in die gevallen vooraf geen proefrit maken, wat in een fietswinkel meestal wel kan.

Een tweedehands fiets
Ook daarbij is het van belang te bepalen wat voor fiets u zoekt en waarvoor u deze wilt gebruiken. Aan een ‘stationsfiets’ of een ‘studentenfiets’ stelt u immers veel minder eisen dan aan een fiets waarmee u elk weekend redelijk wat kilometertjes wilt malen.

Kijk bij de aanschaf van een tweedehands fiets ook of:

? verlichting en remmen goed werken;
? de fiets voorzien is van de nodige reflectoren.

Tweedehands fietsen vindt u bij de fietshandelaar (waar u hierop vaak nog garantie geniet) of via particuliere advertenties in kranten, winkels en op internet.

Een fiets op maat of een standaardmodel?

Bent u werkelijk een fietsfanaat, dan is een op maat gemaakte fiets misschien een optie. Dat geldt ook voor mensen langer dan twee meter, personen die erg zwaar zijn of bij wie een standaardfiets niet voldoet.

Wat is de juiste framemaat?
De framemaat is de lengte van de zitbuis op een fiets. Om fysieke klachten te voorkomen is het van belang om te letten op de goede framemaat. De framematen van damesfietsen lopen meestal van 51 tot 61, herenfietsen gaan van 54 tot 66. Om u goed te laten adviseren in een fietshandel, meet u best vooraf uw armlengte, uw binnenbeenlengte en uw totale lichaamslengte.

Bij sportfietsen worden soms de maten S tot en met XL gebruikt.

Er is een handige formule om zelf de juiste framemaat te bepalen:
Sta op blote voeten of sokken, de voeten ongeveer vijftien centimeter uit elkaar. Meet de lengte van uw binnenbeen vanaf uw lies tot aan de grond.
Voor een tourfiets geldt: binnenbeenlengte x 0,66/0,67 = juiste framemaat. Rond af naar een heel getal.
Voor een sportfiets geldt: binnenbeenlengte x 0,65/0,66 = framemaat. Rond af naar een heel getal.

Met zadelhoogte wordt bedoeld de afstand van de naaf van het voorste tandwiel via de buis tot aan de bovenkant van het zadel. Hoe hoog het zadel moet staan is eenvoudig te berekenen: de binnenbeenlengte x 0,885. Bij een juiste hoogte rust het midden van de voet op de trappers en met één trapper naar beneden is het been bijna gestrekt. Wanneer u op het zadel zit, moeten uw voeten net de grond raken.

Welk frame past bij mij?

Het type frame en het materiaal waarvan dit is gemaakt zijn bepalend voor de zithouding en het comfort van de fiets. Voor materiaal heeft u keuze uit stalen frames (betere demping, voordelig in prijs, maar zwaar) of aluminium (lichter van gewicht, het nadeel van aluminium is dat het gemakkelijker breekt dan staal). Voor duurdere, ultralichte fietsen wordt ook gebruik gemaakt van titanium en carbonvezel. Titanium heeft een bijzonder goede verhouding tussen gewicht en sterkte, maar kost ongeveer 15 keer meer dan staal.

Een fiets met een herenframe is sterker dan een damesframe. Goed om weten als u vaak met veel bagage fietst.

Wat moet ik weten over het zadel?

Omdat bij vrouwen de zitknobbels meestal verder uit elkaar staan dan bij mannen, zijn vrouwenfietszadels vaak breder dan mannenfietszadels. Als het gaat om comfort is het zadel een van de belangrijkere onderdelen van een fiets. Behalve de vorm, speelt ook het materiaal daarbij een rol: een gelzadel is comfortabel en duurzaam maar warm, een leren zadel gaat lang mee en vormt zich na een tijdje naar uw lichaam.

Probeer verschillende zadels tijdens een voldoende lange proefrit zodat u de specifieke eigenschappen van de zadels goed kunt voelen.

Andere aandachtspunten voor het zadel:

? Een breed zadel geeft meer rijcomfort, met een smal zadel kan u meer kracht uitoefenen en dus sneller rijden.
? Bij een fietszadel met een te smalle achterkant rust uw hele lichaamsgewicht op de voorkant van uw onderlichaam. Dit kan pijn veroorzaken.
? Voel of uw zitbeenderen voldoende ondersteund worden.
? Zachtere zadels veroorzaken minder wrijving en zijn geschikter voor langere fietstochten.
? Heeft het zadel een uitsparing dan rust er minder gewicht op de genitale zones.

Hoe zit het met het stuur?

Het stuur bepaalt mee de zithouding. Staat het stuur té ver weg, dan kunt u schouder-, nek- of rugklachten krijgen. Vuistregel voor een goede stuurafstand: zet uw elleboog tegen de punt van het zadel en zorg dat uw vuist net het stuur raakt.

Het model van het stuur is afhankelijk van de functie van de fiets. Met een racestuur zit u dieper en kunt u gemakkelijker tempo maken. Voor lange afstanden is een hoger stuur geschikter.

Waar let ik op bij de wielen?

Er is veel keuze in bandbreedte, bandensoort en bandenformaat. Het wiel van een mountainbike is over het algemeen 26 inch, een stadsfiets meestal 28 inch.

Afhankelijk van het type fiets, heeft deze dikke of dunne banden. Een wedstrijdfiets heeft zeer dunne banden, de meeste stads- en tourfietsen hebben vrij smalle banden, terwijl mountainbikes brede banden hebben. Elk type band is aangepast aan het soort weg waarop wordt gereden.

Hard opgepompte banden zijn geschikt voor asfalt, zachtere banden zijn beter op een slecht wegdek. Hoe sterker een band opgepompt is, hoe minder de wrijving met het wegdek en hoe groter de snelheid. Zachte banden rijden sneller lek en slijten harder.

Met of zonder motor?

De elektrische fiets wordt allang niet meer alleen gebruikt door mensen die vanwege gezondheidsklachten moeilijk kunnen fietsen. Met een elektrische fiets moet u nog wel zelf trappen, maar krijgt u via een elektrische hulpmotor een extra zetje. De elektrische fiets is bijzonder stil. E-bikes zijn er in verschillende uitvoeringen. De aankopprijs varieert van 800 en 3000 euro.

Waar moet u op letten bij de aanschaf van een e-bike?
Alle punten voor het kopen van een gewone fiets zijn ook van toepassing op de e-bike. Omdat de fiets op een oplaadbare accu werkt, is het belangrijk om te bepalen waarvoor u de fiets gaat gebruiken. In de stad heeft u bijvoorbeeld minder ondersteuning nodig dan in een heuvelrijk gebied. In dit verband moet u rekening houden met de actieradius van de accu en de vraag hoe de accu opgeladen kan worden. Kan deze eraf gehaald worden of moet u met de hele fiets naar een stopcontact? Wilt u de e-bike achterop een wagen meenemen dan speelt ook het gewicht een rol.

Aan welke wettelijke eisen moet een fiets voldoen?

Wettelijk moet een fiets voorzien zijn van:

? een bel (hoorbaar op 20 meter)
? twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel) Uitzondering voor kinderfietsen: de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm mogen evenwel voorzien zijn van slechts één enkele doelmatige rem.
? Voor verlichting: de verplichting om permanent verlichting op de fiets te hebben is opgeheven sinds 18 mei 2006. Fietslichten moeten alleen aanwezig zijn én in werking zijn tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien op een afstand van ongeveer 200 meter. In dat geval gaat het om een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan. Deze lichten mogen niet verblindend zijn. De verlichting, die ook sinds 18 mei 2006 in knipperstand mag werken, moet niet meer op het rijwiel zelf aangebracht worden. Ze mag op de bagage, de kleding, het lichaam, het rijwiel zelf,... aangebracht worden.
? Reflectoren
o vooraan 1 witte reflector
o achteraan 1 rode reflector (het weerkaatsende deel mag niet samenvallen met het achterlicht)
o aan weerszijden van de pedalen gele of oranje reflectoren
o op de spaken van elk wiel minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content