Belg ergert zich aan verborgen kosten bij huurwagens in het buitenland

06/10/16 om 10:51 - Bijgewerkt om 10:52

Een auto huren in het buitenland: steeds meer Belgen doen het, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Gfk in opdracht van autoverhuurder Sunny Cars. Waar een Belg zich wel aan ergert zijn de weinig transparante huurcontracten en eventuele extra kosten.

Belg ergert zich aan verborgen kosten bij huurwagens in het buitenland

© Getty Images/iStockphoto

39% van de ondevraagden geeft aan in de afgelopen drie jaar wel eens een auto te hebben gehuurd in het buitenland, terwijl 72% zegt dit (opnieuw) te willen doen binnen de komende drie jaren. Voornaamste redenen om een auto te huren zijn vrijheid en flexibiliteit.

Van de 39% autohurende Belgen is de meerderheid tussen de 25 en 34 jaar oud (46,5%). Zoveel te ouder we zijn zoveel te minder vaak we een auto huren in het buitenland. Hoofdredenen om er met een huurauto op uit te trekken in het buitenland zijn vrijheid en flexibiliteit (69%), plaatsen ontdekken waar je anders niet geraakt (51%) en het gemak om van punt A naar punt B te gaan (33%). Rondtoeren op vakantie doen Belgen het liefst in Spanje (39%), Italië (15%) en Griekenland (13%).

Belg gaat voor 'gewone' personenwagen

Als het op het huren van een auto in het buitenland aankomt, mag dat voor de Belg zo 'gewoon' mogelijk zijn. Bijna 80% geeft aan voor een doorsnee personenwagen te kiezen (sedan of hatchback). Met grote afstand volgen een break of stationwagen (6%) en een terreinwagen of SUV (7,2%), waarvan die laatste bijna uitsluitend door de jongste leeftijdscategorie gekozen wordt. In tegenstelling tot wat je misschien verwacht, huurt amper 3% een cabrio op vakantie.

Voorkeur voor all-inclusive

Belgen vinden het belangrijk dat er duidelijk gecommuniceerd wordt door de autoverhuurbedrijven, met name over de contractvoorwaarden en eventuele extra kosten. Maar hierin blijven de meeste aanbieders zwaar in gebreke. Zo geeft maar liefst 75% van de Belgen aan dat autoverhuurders niet transparant genoeg communiceren. Meer dan de helft van de respondenten (57%) geeft aan niet precies te weten wat er in de prijs is inbegrepen en nog eens 53% vindt de huurovereenkomst voor een auto onduidelijk.

Als gevolg kiezen heel wat Belgen (43%) ervoor om een extra verzekering af te sluiten. Al verkiest de meerderheid (57%) een all-inclusive formule als deze beschikbaar is.

Generatiekloof merkbaar

Maar het zijn niet alleen de autoverhuurbedrijven die in de fout gaan. Ook huurders zelf zouden soms wat opmerkzamer mogen zijn, vooral dan de jongere generatie. Wanneer de respondenten gevraagd wordt of ze vooraf checken of er een branddoos en veiligheidsvest in de auto aanwezig is, antwoordt amper 20% uit de jongste leeftijdscategorie (25-34 jaar) dat ze dit doen. Dat staat in schril contrast met de 48 % aan 65-plussers, die voor vertrek wel steevast de veiligheidsmaatregelen nagaan. Ook de auto controleren op schade voor vertrek wordt aanzienlijk meer door de oudere generatie gedaan: 89% van de senioren checkt zijn wagen op schade ten opzichte van 77% van de generatie 25-34.

Daarnaast weet amper 42% van de 25- tot 34-jarigen wat er precies in het huurcontract staat en waar ze dus voor verzekerd zijn. Dit aantal loopt gestaag op tot 55% bij de 65-plussers. Tot slot blijken de senioren ook vaker het contract op voorhand grondig door te nemen in vergelijking met de jongere generatie.

Belg houdt zich aan de verkeersregels in het buitenland

De Belg staat erom bekend om de verkeersregels niet altijd even nauw te nemen. Maar niet zo wanneer hij in het buitenland vertoeft. Zo geeft amper 12,5% aan al ooit een verkeersboete ontvangen te hebben in het buitenland, de meeste (40%) voor foutief parkeren of te snel rijden (30%).

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info