© Getty Images/iStockphoto

Wat spaar je uit als je leeft zonder auto?

Een auto betekent een grote hap uit je budget. Maar hoeveel kost hij je nu echt en is het zonder veel voordeliger?

Wil je berekenen hoeveel een auto per maand kost, dan moet je rekening houden met de aankoopprijs, de cilinderinhoud en de brandstof waarop de verkeersbelasting is gebaseerd en met de leeftijd, ervaring en woonplaats van de bestuurder wat betreft de verzekering.

EEN VOORBEELD

Een Renault Megane 1.2 cc benzine, vijfdeurs, euronorm 6, 7 fiscale pk, 120 g Co2

  • Aankoopprijs: € 14.834. Afschrijven op 10 jaar.
  • BIV: € 191,08 in Vlaanderen, € 61,50 in Brussel en Wallonië
  • Jaarlijkse verkeersbelasting: € 157,75
  • Verzekering chauffeur met ervaring en kleine omnium: € 500
  • Gemiddelde onderhoudskosten over 10 jaar: € 4.000
  • Benzine (20.000 km): € 1,44 per liter bij een gemiddeld verbruik van 7 liter = ? 2.016

Totaal: € 4.576,25 per jaar = € 381,35 per maand in Vlaanderen en € 380,27 in Brussel en Wallonië.

Dit resultaat komt ongeveer overeen met wat de FOD Economie in 2014 berekende: een gemiddeld Belgisch gezin spendeerde toen € 417 per maand aan een auto. Of je beter af bent zonder hangt af van hoeveel je uitgeeft aan vervoer. Woon je in de stad dan zal je allicht heel wat minder uitgeven dan op het platteland, waar je bijvoorbeeld eerst nog een bus moet nemen voor je aan het treinstation bent, of dan wanneer je vaak een beroep doet op autodelen of al eens een taxi neemt. Wanneer je meer dan 10.000 km per jaar rijdt met een systeem van autodelen, kost het je meer dan wanneer je een eigen wagen hebt (bron: Le Soir). Het komt er dus op aan een individuele berekening te maken, want elke situatie is anders.

Openbaar vervoer?

Doe je je auto weg en verplaats je je met het openbaar vervoer, dan maakt het een verschil of je werkt of niet. Ook je leeftijd speelt een rol. De werkgever is verplicht een deel van je treinabonnement (gemiddeld 70%) terug te betalen, maar ook dat van bus en tram (71,8% als de prijs een eenheidsprijs is, ongeacht de afstand) als het traject langer dan 5 km is. Ook een combinatie van trein en bus of tram is mogelijk. Zo werken de NMBS en de MIVB met de 80/20-regeling. Als de werkgever zijn bijdrage tot 80% optrekt, leggen zij de overige 20% bij en reist de werknemer dus gratis.

ENKELE VOORBEELDEN

  • David woont en werkt in Brussel. Met het algemeen stadsabonnement kan hij voor € 55 per maand gebruik maken van alle vervoersmiddelen binnen het Brusselse Gewest (NMBS, MIVB, TEC, De Lijn). Met de werkgeversbijdrage eraf kom je uit op €15,50 per maand.
  • Jan woont in Mechelen en wil voortaan met de trein naar zijn werk in Brussel. Een NMBS-trajectabonnement Mechelen-Brussel kost hem € 96 per maand (€33 na aftrek wettelijke werkgeversbijdrage). Hij combineert dat met een De Lijn-abonnement omnipas voor het traject naar het station van Mechelen: € 43 euro (€ 12,13 met werkgeversbijdrage) en een MIVB-abonnement voor het vervoer binnen Brussel: €49 (€ 13,80 met werkgeversbijdrage)

Totaal: € 188 (€59 na aftrek van de wettelijke werkgeversbijdrage) per maand.

Het voordeel van deze combinatietickets met De Lijn, MIVB en TEC is dat Jan dit abonnement ook in zijn vrije tijd kan gebruiken.

  • Agnes is met pensioen en heeft geen wagen meer. Omdat ze 65+ is, kan ze bij de NMBS gebruik maken van een seniorenbiljet aan € 6,20 heen en terug in België (in de week niet voor 9 uur ’s morgens, en van 8 juli t.e.m. 20 augustus 2017 evenmin in het weekend, dus ook niet op 21 juli en 15 augustus). Ook De Lijn heeft een bijzonder tarief voor 65-plussers: € 52 voor een heel jaar.

Auto delen?

Heb je toch af en toe een auto nodig, dan kan je altijd voor autodelen kiezen. Je kan particulier delen met buurtbewoners door verschillende personen één of meer privéwagens te laten gebruiken, waarbij de kosten worden gedeeld en er onderling afspraken worden gemaakt (www.autodelen.net). Daarnaast kan je ook autodeelbedrijven zoals Cambio aanspreken, dat auto’s heeft staan op verschillende plaatsen overal in België. Die kan je dan als abonnee reserveren voor een bepaalde periode. Je betaalt voor de uren dat je de auto gebruikt en de kilometers die je aflegt. Er bestaan ook autoplatformen waarop eigenaars hun privéwagen tegen een vergoeding aan anderen verhuren zoals www.caramigo.be en www.tapazz.com. Tenslotte heb je bedrijven zoals Taxistop of Blablacar die zitjes aanbieden in de auto van bestuurders die lange afstanden afleggen. Wat kost dit allemaal? Vergelijk in elk geval goed de prijzen, want er zit wel wat verschil op.

EEN VOORBEELD

Jean wil naar een feest op 60 km van thuis. Hij wil daar overnachten en ’s anderendaags terugkeren. Hij klopt aan bij Cambio – met 26.000 gebruikers ’s lands grootste autodeelbedrijf. Hij opteert voor het bonustarief met relatief laag abonnementsgeld en een iets hogere kilometer- en uurvergoeding, geschikt voor mensen die tot 300 km per maand rijden. Om verder de kosten te beperken kiest hij voor een kleine wagen. Hij vertrekt om 20 uur ’s avonds en is ’s anderendaags om 10 uur terug. Dit zijn de tarieven in Vlaanderen:

  • € 8 maandelijks abonnementsgeld
  • kilometerprijs heen en terug (brandstofprijs inbegrepen): 100 x € 0,25 (tarief voor de eerste 100 km) + 20 x € 0,21 = € 29,20
  • uurprijs: tussen 23 uur en 7 uur ’s ochtends betaal je niet, dus 6 uur aan € 1,75 = € 10,50 Totaal: € 39,70 (de € 8 abonnementsgeld moet je spreiden over het aantal ritten dat je per maand maakt).

Een taxi?

Je kan natuurlijk ook gebruikmaken van een gewone taxi. De tarieven hiervan verschillen erg van gemeente tot gemeente. In Brussel bijvoorbeeld kost een rit van 10 km een goeie € 20.

De fiets?

Veel bedrijven geven een fietsvergoeding voor de kilometers die je naar je werk aflegt. Ook in bepaalde cao’s is dat vastgelegd. Normaal bedraagt de fietsvergoeding € 0,23 per kilometer. Dus elke dag 10 kilometer naar je werk en terug fietsen levert € 4,60 op. Op een maand is dat dus meer dan € 100, op een jaar rond de € 1.000.

Bron: huishoudbudgetonderzoek

Partner Content