© Getty Images/iStockphoto

Vlottere terugbetaling farmaceutische kosten bij hospitalisatieverzekering

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

Wie een hospitalisatieverzekering geniet, krijgt vaak ook geneesmiddelen en andere farmaceutische producten terugbetaald. Dat gebeurde aan de hand van bonnetjes die de apothekers opmaken en die de patiënt voor verdere verwerking en terugbetaling aan zijn verzekeraar bezorgt. Sedert deze week gaan deze zogenaamde BVAC-attesten digitaal van apotheker naar verzekeraar.

Hospitalisatieverzekeringen dekken vaak de farmaceutische kosten voor en na een ziekenhuisopname. Wanneer patiënten recht hebben op de terugbetaling van bepaalde medicijnen, medische hulpmiddelen of verzorgingsproducten moet hun verzekeraar hiervoor over de nodige informatie beschikken. Hiervoor ontvangt de patiënt van de apotheker een zogenaamd BVAC-attest. BVAC staat voor “bijkomende verzekering/assurance complémentaire”. Dit was tot nu toe een papieren attest dat de patiënt per post naar de hospitalisatieverzekeraar moest sturen. Een omslachtige en dure procedure, niet alleen voor de patiënt maar ook voor de apotheker en de verzekeraar. Jaarlijks zijn er minstens drie miljoen papieren BVAC-attesten in omloop.

Overstap naar digitale verzending

Daarom werkten de twee apothekersbonden APB en OPHACO en de Afdeling Gezondheid van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringen, nauw samen aan een project om die BVAC-attesten op een beveiligde manier digitaal rechtstreeks door te sturen van de apotheker naar de betrokken verzekeraar. Sinds 1 december kunnen tal van patiënten een beroep doen op deze dienst, die de naam AssurPharma kreeg.

“Vandaag kan meer dan de helft van de 4.900 apotheken in ons land gebruik maken van AssurPharma. Hun aantal zal de komende maanden nog toenemen”, aldus Marc-Henri Cornely, secretaris van Ophaco.

“Momenteel nemen de drie grootste gezondheidsverzekeraars (AG Insurance, DKV en Ethias) deel aan AssurPharma. In de loop van 2016 zullen Allianz, Belfius en KBC het platform vervoegen”, aldus Philippe Colle, afgevaardigd bestuurder van Assuralia.

Praktisch

De patiënt overhandigt gewoon zijn barcode die hij van de verzekeraar heeft gekregen aan de apotheker en hoeft het BVAC-attest niet meer per post naar de verzekeraar te sturen. Het elektronisch doorsturen van de gegevens naar de verzekeraar is gratis en draagt bij tot de administratieve vereenvoudiging en zal de terugbetaling aan de patiënt aanzienlijk vergemakkelijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content