Nederlanders kunnen voortaan ‘retourpinnen’

In Nederland kunnen klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel voortaan het aankoopbedrag via de betaalautomaat aan de kassa weer terug op hun bankrekening gestort krijgen. In België is er weinig enthousiasme bij de winkeliers.

Kledingzaak Score is er de eerste winkelketen die de dienst aanbiedt, maakte de Betaalvereniging Nederland woensdag bekend. Nederlandse banken introduceren het ‘retourpinnen’ op verzoek van winkeliers. Volgens Detailhandel Nederland hoeven winkels daardoor minder wisselgeld in kas te hebben. Dat is veiliger voor winkelier, medewerker en klant, is de redenering. De dienst wordt nu alleen nog aangeboden aan winkeliers die klant zijn bij de Rabobank. ABN Amro en ING volgen later dit jaar.

“Het is heel eenvoudig. Stel je hebt een spijkerbroek gekocht en die wil je terugbrengen naar de winkel”, legt een woordvoerster van Rabobank uit. “Dan steek je je bankpas in de betaalautomaat. De winkelier vult een wachtwoord in. Vervolgens bevestig jij het bedrag dat je terug moet krijgen en de volgende dag is het op je rekening bijgeschreven.”

Belgische winkeliers zijn alvast geen vragende partij, weet ondernemersorganisatie Unizo. De meeste winkeliers geven bij een ‘miskoop’ door een klant een tegoedbon of laten de klant het stuk ruilen voor een ander. “Dat is logisch. Zo blijft de klant aan de winkel gebonden en spendeert hij dat geld niet in een andere winkel”, zegt Unizo, die ook wijst op de meerkost van ‘retourpinnen’ voor de winkelier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content