Helft consumenten vindt etiketten op voedingsproducten niet goed leesbaar

18/12/14 om 08:33 - Bijgewerkt om 08:33

Ruim 1 op de 3 consumenten vindt de informatie op de verpakking van voedingsproducten niet goed verstaanbaar en maar liefst 1 op de 2 vindt ze niet goed leesbaar. Driekwart van de consumenten vindt wel dat de informatie op de verpakking hen duidelijk moet informeren over inhoud, herkomst en voedingswaarden.

Helft consumenten vindt etiketten op voedingsproducten niet goed leesbaar

Dat blijkt uit een enquête die Tetra Pak hield bij 200 consumenten naar hun perceptie van de informatie op verpakkingen en het belang dat ze er aan hechten.

Houdbaarheid, kwaliteit en voedselveiligheid zijn de topdrie-prioriteiten voor de verbruiker. De informatie op het etiket is cruciaal, omdat bijna de helft van de consumenten een slechte ervaring had met bedorven of beschimmeld voedsel. Ook de recente voedselschandalen hebben consumenten er toe aangezet om meer dan vroeger aandacht te hebben voor de informatie op de verpakking.

Meer dan 80 procent van de ondervraagden heeft veel vertrouwen in de veiligheid van de inhoud van een verpakking, de uiterste consumptiedatum en de houdbaarheidsdatum. De top 5 van belangrijkste informatie-elementen op de verpakking zijn de houdbaarheid op één, gevolgd door informatie over de ingrediënten, de bewaarvoorschriften, de vermelding van stoffen waarvoor mensen allergisch kunnen zijn en de voedingswaarde van het product. Bijna de helft van de ondervraagden zegt bereid te zijn meer te betalen voor een verpakking waarin een product langer bewaard kan worden.

Ondanks de inspanningen van de overheid, sinds de voedselcrisissen, heeft bijna 1 op de 2 consumenten weinig vertrouwen in de traceerbaarheid van de voeding in de verpakking. Evenveel ondervraagden vinden deze informatie ook minder belangrijk. Maar door de voedselcrisissen leest ruim de helft van de ondervraagde consumenten het etiket op de verpakking wel aandachtiger dan ervoor. Ruim 1 op de 3 is ook meer geïnteresseerd in het land van herkomst en heeft minder vertrouwen in de samenstelling of ingrediënten van de inhoud van de verpakking.

Koploper op het vlak van onbetrouwbaarheid zijn de gezondheidsclaims op verpakkingen. Bijna twee derde van de ondervraagden (62 procent) zegt deze niet te vertrouwen en bijna de helft vindt deze ook niet relevant.
Het meest voorkomende probleem met verpakkingen is dat ze beschadigd zijn (73 pct) en dat ze na het overschrijden van de houdbaarheidsdatum nog in het winkelrek liggen (77 pct). Ook werd ruim de helft
van de consumenten al geconfronteerd met problemen met de inhoud van de verpakking op het vlak van geur, kleur of smaak. Bijna 1 op 2 kreeg te maken met bedorven of beschimmelde voedingswaren bij het openen
van de verpakking en 15 pct zegt ziek geweest te zijn na en door consumptie van bedorven eten uit een verpakking. Het valt op dat 1 op de 5 niet altijd rekening houdt met de houdbaarheidsdatum (ruim 1 op
de 10 hecht er zelfs helemaal geen belang aan) en bijna 1 op de 3 leest de bewaarvoorschriften op de verpakking niet of onregelmatig.

Naast houdbaarheid, kwaliteit en veiligheid hecht de consument vooral belang aan het gebruikscomfort (83 pct) en de milieuvriendelijkheid (68 pct) van een verpakking. Op het vlak van comfort zijn na het gemak van openen en consumeren, de hersluitbaarheid en opbergbaarheid het belangrijkst voor ruim 2 op de 3 consumenten.

Ook uitleg over de manier waarop men het product gebruikt of klaarmaakt, wordt erg op prijs gesteld. Opvallend is dat de consument het minste belang hecht aan een aantrekkelijk ontwerp (26 pct). Het is duidelijk dat de verpakking vooral vertrouwen moet overbrengen in combinatie met een groot gebruikscomfort.

Onze partners