Groei mobiel betalen gunstig voor toeristische sector

23/05/16 om 13:50 - Bijgewerkt om 16:18

Mobiel betalen is de toekomst, ook in de reisbranche. Dat blijkt nog maar eens uit recent onderzoek.

Groei mobiel betalen gunstig voor toeristische sector

© iStock

Het bedrijf Adyen publiceert elk kwartaal een Mobile Payments Index (MPI). Zo leerde deze index ons dat in het laatste kwartaal van 2015 in ons land 21% van alle betalingstransacties met een mobiel toestel gebeurde en niet via de thuiscomputer. Daarvan gebeurde 12% via de smartphone en 9% via de tablet. Ook in andere Europese landen zit het mobiel betalen in de lift, met als koploper Groot-Brittanië waar betalingen al voor de helft via mobiele toestellen gebeuren. Ook Nederland en Zweden scoren hoog. En als we wereldwijd kijken, zien we een grote groei in Azië en ook Afrika moet niet onderdoen. Kenia was zelfs het pionierland voor mobiel betalen met M-Pesa.

Mobiel betalen en reizen

Recent onderzocht Adyen de data van vliegmaatschappijen en accomodatiediensten. Die studie toont aan dat er aanzienlijke groeimogelijkheden zijn voor bedrijven in de reisbranche die bereid zijn te investeren in een mobiele gebruikservaring.

Uit de studie blijkt verder dat de iPad het hoogste transactievolume vertegenwoordigt onder de mobiele apparaten: iets meer dan €330 voor accomadatiediensten en € 295 voor vluchten. Na de iPad volgen de Android tablets met € 262 voor accomodatiediensten en € 241 voor vluchten. Conclusie: de consument geeft nog steeds de voorkeur aan grotere schermen als hij hogere bedragen uitgeeft.

13% van de transacties voor vliegmaatschappijen gebeurt momenteel vanaf een mobiel toestel. En vliegmaatschappijen die in het bijzonder investeren in een geoptimaliseerde mobiele ervaring plukken daar de vruchten van.

Voor de reissector is dit de toekomst: een volledige reis in-app: van de boeking tot de laatste check-out, met uiteraard alle mobiele betalingen die dat vergt.

Onze partners