Europese verzekeringskaart geweigerd?

Wie binnen Europa reist, heeft een geldige Europese verzekeringskaart nodig bij onverwachte gezondheidsuitgaven. Soms wordt dezenverzekeringskaart echter geweigerd. Wat moet u dan doen?

Je hebt een Europese Ziekteverzekeringskaart (EZVK) nodig als je reist binnen Europa. Deze kaart vervangt al sinds 2004 het vroegere E111-formulier. Ze vormt het bewijs dat je in orde bent met de ziekteverzekering in België en geeft je het recht om terugbetaling te genieten van gezondheidszorgen door het buitenlands ziekenfonds. Je wordt gelijkgesteld met een patiënt van dat land. Je zal dus terugbetaling krijgen op basis van de buitenlandse wetgeving.

Hoe krijg je de kaart?

Als je in orde bent met de verplichte bijdrage voor de ziekteverzekering, kan je de kaart gratis krijgen bij je ziekenfonds. Bij sommige ziekenfondsen kan je ze ook online aanvragen. De EZVK is individueel en staat op naam. Elk lid van je reisgezelschap heeft er dus één nodig, ongeacht hun leeftijd. Denk er op tijd aan je kaart af te halen of online aan te vragen.

Weet wel dat de kaart niet geldt voor een geplande verzorging in het buitenland!

Geldigheidsduur?

De kaart wordt in België afgeleverd en is maximum 2 jaar geldig. Het kan wel zijn dat je ziekenfonds een kortere geldigheidsduur bepaalt. Kijk zeker na voor je vertrekt.

Soms geweigerd

Soms wordt de Europese verzekeringskaart geweigerd. Zo zijn privéziekenhuizen niet verplicht ze te aanvaarden. In 2013 werd ze ook vaak geweigerd aan buitenlandse toeristen in publieke ziekenhuizen in Spanje. En nog dichter bij huis kregen Belgische verzekerden wel eens moeilijkheden wanneer ze geneesmiddelen kochten in een Nederlandse apotheek.

Wat moet je doen bij weigering?

Toon in elk geval je verzekeringskaart (niet alle ziekenhuizen weigeren). Wordt ze toch geweigerd, neem dan contact met de alarmcentrale van je ziekenfonds (je vindt het nummer op de achterkant van je kaart). De centrale zal het ziekenhuis in kwestie contacteren.

Bron : www.mloz.be

Partner Content