Een nieuwe auto! De vragen die je je stelt

01/07/15 om 11:33 - Bijgewerkt om 11:33

Nieuw of tweedehands? Benzine, diesel, hybride of elektrisch? En wat als je al jaren een bedrijfswagen had en nu opnieuw een eigen wagen moet kopen?

Een nieuwe auto! De vragen die je je stelt

JE AUTO GOED KIEZEN

De keuze voor een wagen is in de eerste plaats een kwestie van budget, smaak en persoonlijke en/of familiale behoeften. Maar er moeten ook nog een aantal andere beslissingen worden genomen: diesel, benzine of hybride, nieuw of tweedehands, een onderhoudscontract of niet? Xavier Daffe, hoofdredacteur van "le Moniteur Automobile" - het Franstalige broertje van de Autogids - antwoordt op onze vragen.

Geldt het dilemma diesel-benzine nog? De prijs aan de pomp is amper nog een argumentom voor diesel te kiezen. Hoe maken consumenten vandaag de beste keuze?

Xavier Daffe: "Vooraleer tot de specifieke vraag over diesel of benzine te komen, moet u zich als toekomstige koper een aantal basisvragen stellen. Welk soort gebruik zult u van de wagen maken? Vervoert u vaak (klein)kinderen of zit u doorgaans alleen in uw wagen? Reist u met de wagen of neemt u liever de trein of het vliegtuig? Doet u meestal kleine ritjes in de stad of rijdt u vaak langere afstanden op de autosnelweg? Aan mensen die voornamelijk in de stad rijden wordt een dieselwagen meestal afgeraden omdat de motor van dieselwagens er niet op gemaakt is om voortdurend aan en uit gezet te worden. Dit beïnvloedt de levensduur van de wagen. Dieselwagens zijn uitgerust met een roetfilter die geregenereerd moet worden. Het komt erop neer dat u minstens één keer per week een afstand van 20 à 30 km moet afleggen op de autosnelweg wil de roetfilter zichzelf regenereren. Rijdt u enkel in de stad, dan lukt dit niet en dan raakt de roetfilter verstopt. Een herstelling kost al gauw een paar honderd euro of meer. Wie dus enkel in de stad rijdt, schaft zich beter een benzinewagen aan. Zeker omdat een diesel in de stad een slechte reputatie heeft omwille van de kleine stofdeeltjes die ondanks de filter in de lucht komen."

Zijn hybride of 100% elektrische wagens interessanter?

Xavier Daffe: "Er zijn nog maar weinig zuiver elektrische wagens op de markt. Bovendien zijn ze nog erg duur en kunnen ze niet in alle omstandigheden gebruikt worden. Je moet op voorhand de afstand weten die je zal afleggen en de auto moet ook terugkeren naar zijn vertrekpunt om te kunnen herladen. Tegenwoordig kunnen elektrische wagens 80 tot 150 km afleggen. Je zou kunnen zeggen dat dit ideaal is in de stad, maar dan moet je al over een garage beschikken (wat niet voor iedereen het geval is). Sommige wagens hebben een specifieke herlaad-installatie nodig. Momenteel stellen elektrische wagens dus nog problemen op het vlak van autonomie en herladen.

Wat de hybride wagens betreft moeten we een onderscheid maken:

- Er bestaan wagens die uitsluitend op elektriciteit rijden maar die een kleine benzinemotor hebben die als generator dient.Deze motor zorgt ervoor dat het rijbereik van de wagen uitbreidt. Dit zijn wat men noemt de "elektrische wagens met uitgebreide actieradius".

- Naast deze wagens zijn er de meer traditionele hybrides: benzine/elektrisch of diesel/elektrisch. Deze auto's rijden elektrisch in de stad, maar eenmaal men op hogere snelheid rijdt neemt de diesel- of benzinemotor het over.

De vroegere tweespalt benzine/ diesel is dus wat achterhaald, maar het is niet zo dat de alternatieven nu plots het voortouw nemen. De prijs voor alternatieve wagens ligt nog heel hoog omdat de technologie zo duur is. Er zijn ook minder fiscale stimulansen voor de aankoop van propere wagens. De ontwikkelingskosten worden dus over een beperkt aantal verkochte wagens gespreid. Via fiscale of andere tegemoetkomingen zou het productievolume naar omhoog moeten, waardoor de productiekosten zouden kunnen dalen. Maar vermits de meeste Europese landen eerder op zoek zijn naar geld dan dat ze klaarstaan om cadeautjes uit te delen, zal de evolutie van deze markt nog niet voor morgen zijn..."

Kiezen voor een nieuwe dan wel een tweedehandswagen is vooral een budgetkwestie. Maar in beide gevallen wil je als koper kwaliteit. Hoe scheid je het kaf van het koren?

Xavier Daffe: "Voor een nieuwe wagen zou ik zeggen: ga naar een concessiehouder en vraag of u een proefrit mag maken. Moet u vaak uw (klein)kinderen vervoeren, neem ze dan mee en kijk of ze gemakkelijk en comfortabel zitten (en luister ook eens naar hun commentaar). Een nieuw paar schoenen koopt u ook niet zonder ze gepast te hebben! En hier gaat het over een aankoop die u al vlug 15.000 tot 20.000 euro zal kosten. Heel wat merken hebben een eigen testcentrum. Ook al beschikt de concessiehouder niet zelf over de auto die u eens zou willen uittesten, hij kan u altijd meenemen naar een contact center.

Zoekt u een tweedehandswagen, dan zijn er verschillende kanalen. Ofwel koopt u bij een particulier. Hier krijgt u vaak de interessantste prijs, maar geen garantie. Behalve dan wat het aantal kilometers betreft, daar bestaat tegenwoordig de CarPass voor. Die geeft u de garantie dat er niet geknoeid werd met het aantal gereden kilometers. Maar u weet niet of de auto al of niet een ongeval heeft gehad of al zware herstellingen heeft ondergaan. Daarnaast bestaan er netwerken van verkooppunten van tweedehandswagens, zoals My Way voor de Groep VW, Audi, Seat, Skoda, enz. of Nearly New Car voor Mercedes. Deze wagens zijn goed opgevolgd en genieten nog garanties van de constructeur. Dan is er nog de derde piste van de particuliere herverkoper zoals Cardoen. Die koopt een lot wagens in het buitenland die hij invoert naar België en biedt een interessante prijs voor een (bijna) nieuwe wagen. U hebt dan wel vaak geen keuze qua opties of kleur, maar het is een interessante optie als u snel een wagen nodig hebt."

Valt een onderhoudscontract te overwegen?

"Globaal gezien is dit interessant, want het biedt gemoedsrust. In plaats van elk jaar of om de 2 jaar een onderhoud te betalen, betaalt u een forfait bij de bestelling van de wagen. Maar er zijn grote verschillen tussen de aangeboden contracten. De prijzen verschillen nogal naargelang het merk, de aangeboden diensten en de duur van het contract. Bij sommigen zit de vervanging van de banden inbegrepen, bij andere niet. Vergelijk dus goed."


UW AUTO GOED VERZEKEREN

Of je een nieuwe of tweedehandswagen koopt, je moet op zoek naar een goede (en niet te dure) verzekering. Er bestaan mogelijkheden om de factuur te verlichten.

Geen bedrijfswagen meer: vraag een schadeattest

Je hebt tien of twintig jaar het voordeel genoten van een bedrijfswagen maar op een dag moet je die vierwieler inleveren omdat je met pensioen gaat. Wat nu? Zal je zoals een beginner een dure verzekeringspremie moeten betalen of kan de verzekeraar rekening houden met de (eventuele) schadevrije jaren als bestuurder van een bedrijfswagen? Zal je een hoge bonus malus-graad of een lage worden toegekend?

l Nog steeds een bonus/malus? Vroeger gebruikten alle verzekeraars dezelfde

schaal - beter gekend als het bonus-malus systeem. Nu kunnen de verzekeraars een eigen systeem ontwerpen, maar in de praktijk stemt dat sterk overeen met het vroegere bonusmalussysteem. Om het risico te kunnen inschatten, gebruikt de verzekeraar de informatie over het schadeverleden van de voorbije vijf jaar. Dat vind je terug in een schadeattest dat je steeds kan opvragen bij je verzekeraar. Ga je op zoek naar een nieuwe autoverzekering, dan vraag je het attest aan je vorige verzekeraar. Het is een standaardformulier op naam van de verzekeringnemer waarop alle ongevallen staan vermeld van de afgelopen vijf jaar, ook die waarvoor je niet aansprakelijk was of waarbij iemand anders bestuurder was. Het attest helpt de nieuwe verzekeraar om het nieuwe risico (de nieuwe klant) goed in te schatten en de premie te bepalen.

l Vraag een attest aan de leasingmaatschappij Wie de voorbije jaren echter met een bedrijfswagen reed, kan zo'n attest niet meteen voorleggen. Je kent hoogstens de leasingmaatschappij waarmee je werkgever samenwerkte, maar met de verzekeraar die het autopark verzekerde heb je geen persoonlijke band. In de praktijk is het soms moeilijk om zo'n attest te krijgen via de werkgever die je verlaat. Naar verluidt beschikt de leasingmaatschappij vaak zelf niet over de juiste informatie, bijvoorbeeld omdat de werkgever heeft nagelaten te melden dat twee werknemers/bestuurders gewisseld hebben van voertuig.

- Als het leasingbedrijf zo'n attest kan bezorgen is er geen probleem. Als je het bedoelde attest niet kunt bemachtigen, dan kan je eventueel een verklaring vragen aan je werkgever in zoverre de dienst die zich bezig houdt met het wagenpark kan uitzoeken of je de voorbije jaren schadegevallen hebt aangegeven. Met zo'n verklaring kun je dus ook je rijverleden staven ten opzichte van de verzekeraar.

WEETJE Het zal niet zo eenvoudig zijn als je lang in een firma hebt gewerkt die regelmatig van verzekeraar veranderde.

- Als je het moet stellen zonder schadeattest, zal de verzekeraar je vragen om een aanvullende schadeverklaring op eer in te vullen over hoeveel ongevallen je de afgelopen vijf jaar hebt gehad en mogelijk wat extra informatie over die ongevallen. Deze informatie maakt deel uit van je verzekeringsaanvraag. Let op: liegen is altijd uit den boze! Als je met opzet de verzekeraar onjuiste informatie verstrekt over het risico en dat komt later aan het licht, riskeer je belangrijke sancties. Zo kan de verzekeraar bij een ernstig ongeval de terugbetaling vorderen van de vergoedingen die hij aan de slachtoffers heeft uitgekeerd.

Vergelijk en onderhandel! Zonder attest zal het dus iets moelijker zijn om bij de verzekeraar het meest gunstige tarief te krijgen. Hij neemt immers een risico omdat je je rijverleden niet zwart op wit kan bewijzen. Wanneer je bij een bepaalde maatschappij ook klant bent voor andere verzekeringen kun je wellicht onderhandelen over de prijs. Hoe dan ook, met of zonder attest, vergelijk enkele prijsaanbiedingen maar heb ook oog voor de eventuele extra's (bijv. gratis pechverhelping of vervangwagen) en voor de dienstverlening waarop je later mogelijk een beroep zult doen.

Weinig kilometers: vraag een kleinere premie

Wie met pensioen gaat, zal mogelijk minder kilometers afleggen met de wagen dan tijdens zijn of haar beroepsloopbaan. Weet dat een aantal verzekeraars speciale tarieven hanteren voor bestuurders die weinig de baan opgaan. Vraag jouw makelaar of verzekeraar naar een kilometerverzekering. Dit iseen autoverzekering waarvan de hoogte van de premie in sterke mate afhangt van het aantal gereden kilometers. In België bieden een 9-tal autoverzekeraars een "kilometerverzekering" aan. De meeste van deze verzekeraarshanteren een voordeeltarief als je onder een aantal kilometers per jaar blijft (10.000, 12.000,...). Bij Corona betaal je enkel voor de kilometers die je echt rijdt.

TIP Informeer je bij het afsluiten van zo'n contract over jouw rechten en plichten en over wat er te gebeuren staat wanneer (na een ongeval) blijkt dat je aanzienlijk meer kilometers bolt dan voorzien.

Vergeet de rechtsbijstand niet

Bij het sluiten van een nieuwe autoverzekering hoort ook een rechtsbijstandsverzekering. Deze is onmisbaar als het ooit tot een betwisting komt over de aansprakelijkheid bij een ongeval. Ze geeft recht op juridisch advies en indien nodig ook op een advocaat om je te verdedigen voor de politierechtbank.

De rechtsbijstandverzekering auto helpt je enkel bij geschillen met betrekking tot het verkeer.

Als verzekeringnemer kun je ook opteren voor een uitgebreide rechtsbijstandverzekering die niet enkel bijstand verleent in geschillen met de auto maar tevens bij conflicten van uiteenlopende aard: familiegeschillen (echtscheidingen, erfeniskwesties), bouwgeschillen, arbeidsgeschillen, fiscale en administratieve geschillen. Je kunt met andere woorden een rechtsbijstandverzekering kiezen op maat van jouw behoeften. Naargelang de dekking breder is of smaller, betaal je uiteraard een andere prijs. Vraag alvast raad aan je gebruikelijke contactpersoon voor verzekeringen en ga eventueel op zoek naar verschillende aanbiedingen.


DE FORMALITEITEN, KOSTEN EN TAKSEN

Jouw wagen inschrijven

Je moet de inschrijving van jouw voertuig aanvragen met het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving'. Dat krijg je bij de garage waar je de wagen koopt. Is dat niet het geval, dan kun je het vragen bij de DIV zelf (Dienst Inschrijving voertuigen) of bij de verzekeringsmaatschappij die de burgerlijke aansprakelijkheid dekt. Je vult het formulier in en dan kun je 2 dingen doen:

- Ofwel vraag je een makelaar om je inschrijving via internet te doen. De FOD Mobiliteit en Vervoer lanceerde een online toepassing voor de inschrijving van voertuigen. Via 'WebDIV' kunnen niet minder dan 8000 makelaars en verzekeringsagenten voortaan 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 een voertuig inschrijven. Eén werkdag later ontvang je al je nummerplaat aan huis. Bij ontvangst betaal je ? 30. Op www.mijnplaat.be vind jede makelaars die over de WebDIV-toepassing beschikken.

- Ofwel stuur je het document zelf terug naar de DIV. Nadat de DIV jouw gegevens in haar bezit heeft, zul je een inschrijvingsbewijs ontvangen.

Autobelasting betalen

l Voor je auto betaal je de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse autobelasting. Sinds 1 januari 2011 is dit een Vlaamse bevoegdheid. Je hoeft geen aangifte te doen. Eenmaal jouw voertuig ingeschreven is bij de DIV, moet je geen verdere formaliteiten meer vervullen, noch voor de BIV, noch voor de verkeersbelasting. De BIV moet betaald worden voor nieuwe voertuigen, maar ook voor tweedehandswagens die je als nieuwe eigenaar hebt ingeschreven.

l Op het vlak van de BIV zijn er sterke verschillen tussen de gewesten:

- In Vlaanderen wordt er sinds 1 maart 2012 rekening gehouden met deCO2-uitstoot, Euro-uitstootnorm en brandstoftype en leeftijd van de auto bij de inschrijving. Er wordt geen rekening meer gehouden met de cilinderinhoud of het vermogen.

- In Brussel blijft de oude berekeningswijze bestaan. Er is geen ecobonus of -malus.

- In Wallonië blijft de oude federale BIV gelden. Ook de ecobonus blijft.

l Elektrische wagens geven recht op belastingvermindering. Als je je als particulier een elektrisch voertuig (motor, driewieler of vierwieler) aanschaft, geniet je een korting van 15% op de aankoopprijs (btw inbegrepen) met een maximum van ? 4940 op een vierwieler en ? 3010 op de andere (aanslagjaar 2015).


DE ALTERNATIEVEN

Alleen al het bezitten van een auto kost een pak geld: aankoop, verzekering, belastingen, onderhoud, eventuele herstellingen, om nog te zwijgen over de brandstof,... plus het feit dat je dit geld intussen niet kunt sparen (en het dus geen intrest opbrengt), plus het feit dat je zoveel jaar later opnieuw geld opzij moet hebben om een nieuwe auto te kopen. Als je bovendien maar weinig gebruik maakt van je auto, is het geen slecht idee om de mogelijke alternatieven eens van naderbij te bekijken.

Een auto huren

Als je slechts sporadisch een wagen nodig hebt, kun je overwegen om er één te huren. Dat kan voor een uur, een dag, een weekend, een week of langer. Op www.vergelijk.be/autoverhuur kun je prijzen vergelijken. Informeer goed wat er allemaal in de prijs begrepen is (of niet).

Een auto delen

Geen eigen wagen aankopen, maar een auto delen, iets voor jou? Misschien wel. Het is goedkoop, sociaal, en je bent verlost van een aantal praktische zaken zoals de autokeuring.

l Cambio

Cambio is een systeem van autodelen. Je kunt een auto gebruiken wanneer je dat wenst: voor een uur, voor een dag, of voor een langere periode. Je vindt alle mogelijke info (klant worden, verzekering, kostprijs, ...) op www.cambio.be, ( 09 242 32 17 (Vlaanderen), 02 227 93 02 (Brussel)

l Zen Car

Zen Car is een concept in het Brussels gewest, dat past binnen de duurzame mobiliteit. Het gaat om een heel handig en eenvoudig systeem van autodelen van een 100% elektrische, stille en niet-vervuilende wagen. Info op www.zencar.eu,( 02 669 77 91).

l Autopia

Autopia is het Vlaams steunpunt voor particulier autodelen. Hierbij nemen particuliere personen het initiatief om een autodeelgroep op te starten en sluiten onderling contracten af. Particulier autodelen is vooral geschikt op plaatsen waar geen kant-en-klare systemen van autodeelorganisaties (zoals Cambio) worden aangeboden. Is dat wél het geval (bijvoorbeeld in jouw buurt is er ook Cambio), dan kun je op de website www.autodelen.be een vragenlijst invullen en wordt er voor uw geval "berekend" of je beter kiest voor Cambio dan wel voor Autopia.

l VAP of Vriendelijk Anders Pendelen

Het liften verleerd? Via VAP of Vriendelijk Anders Pendelen kun je (vooral in het Brussels gewest en Waals-Brabant) nog eens aan de kant van de weg met je duim én je VAP-kaart staan zwaaien. Uiteraard gaat het hier om 'georganiseerd liften'. Personen die bij elkaar in de buurt wonen, kunnen via dit systeem samen korte verplaatsingen maken. Info op www.vap-vap.be,( 02 675 05 88



Wat kost jouw auto per kilometer?

Op www.autogids.be kun je berekenen wat jouw wagen je maandelijks kost. We nemen als voorbeeld de "wereldauto van het jaar 2012", de Volkswagen Up! We gaan uit van:15000 kilometer per jaar/ 4,5 liter verbruik (gemengd stad-buiten de stad)/ ? 198 verzekeringspremie per jaar. Resultaat: ? 277,44 per maand, ? 0,22 per kilometer. Bij deze simulatie zit in de kilometerprijs begrepen:

- het aantal jaren dat je je wagen wenst te houden

- de belasting op de inverkeersstelling

- het gemiddeld verbruik van jouw wagen

- de benzineprijs

- de kostprijs van het huren van een garage (als dat op jou van toepassing is)

- de kostprijs van jouw verzekering (de prijs van een BA wordt als standaardwaarde genomen)

- de prijs van de banden

- de intrestvoet

- de prijs van het onderhoud

- de waardevermindering van jouw wagen en de wederverkoopwaarde

- het aantal wasbeurten per maand en de prijs van de wasbeurten

- de prijs van de olie en de inhoud van het oliereservoir

Je eigen bedrijfswagen overkopen?

Overweeg je om op het einde van jouw lease-contract jouw eigen bedrijfswagen over te kopen? Het voordeel van deze tweedehandswagen is dat je perfect weet hoe ermee gereden is en of er al of niet een ongeval mee gebeurd is. Je weet ook dat hij goed onderhouden is geweest. Het is wel niet mogelijk om vooraf met de lease-maatschappij een prijs af te spreken. De prijs zal onder meer afhankelijk zijn van de staat van de banden en de marktwaarde op de tweedehandsmarkt.


Meer info

- Over jouw autoverzekering: Brochure Autoverzekering (Assuralia ism OIVO): "Autoverzekering, Zo doe je het", www.assuralia.be, persberichten en publicaties; www.mijnautoverzekering.be

- Over de inschrijving en fiscaliteit van je wagen: www.mobilit.fgov.be, www. belastingen.vlaanderen.be, www.minfin.fgov.be

Onze partners