Een beetje BOB bestaat niet

25/11/15 om 12:57 - Bijgewerkt om 12:57

"Een beetje Bob bestaat niet", dat is de slogan waarmee de BOB-campagne deze winter autobestuurders ertoe aanzet om zonder een druppel alcohol achter het stuur plaats te nemen.

Een beetje BOB bestaat niet

© BELGA

BOB, die dit jaar zijn 20-jarig bestaan viert, wordt dus geheelonthouder op het vlak van alcoholconsumptie. De baseline bij de affichecampagne luidt dan ook "De échte BOB heeft nul op". Daarmee wordt meteen ook de misvatting dat "enkele glazen wel geen kwaad zullen kunnen" uit de wereld wordt geholpen.

"Ieder jaar zijn er meer dan 4.500 ongevallen met letsels waarbij één weggebruiker onder invloed was van alcohol", zegt Jacqueline Galant, federaal minister van Mobiliteit. "Dat komt neer op 12 procent van het totale aantal ongevallen, of een op de acht ongevallen door alcohol."

De BOB-campagnes met affiches, radio- en tv-spots, maar ook met blaascontroles van de politie die eraan gekoppeld zijn, hebben voor bewustmaking gezorgd. Tijdens de laatste campagne blies slechts 2,8 procent positief.

Weekend zonder alcohol

Naast grappige affiches en spotjes die het begrip van 0 promille erin trachten te hameren, is er ook het speciale BOB-weekend van 15 tot 18 januari. Dat wordt "het weekend zonder alcohol" en naast politiecontroles zal er ook animatie rond de BOB-figuur georganiseerd worden. Dat gebeurt via een BOB-blaasmachine die bij grote evenementen wordt ingezet en die nuchtere chauffeurs beloont, maar ook via sociale media waarop wedstrijden lopen voor de "favoriete BOB". Daarbij zijn toegangstickets te winnen voor... BOB-bejaanland.

Minister van Binnenlandse Zaken Jambon zei nog dat hij voldoende politiecapaciteit inzet om zowel met de bewaking van de veiligheid tegen terreurdreiging als met verkeersveiligheid via blaascontroles bezig te zijn. "Het is een én-én-verhaal. We moeten op beide terreinen manschappen inzetten. Ieder volgens zijn kennis van de problematiek", aldus Jambon.

Onze partners