De aangetekende brief: hét bewijs

09/04/09 om 00:00 - Bijgewerkt om 00:00

Belangrijke brieven versturen we beter aangetekend. U hebt dan een bewijs en er is geen discussie over de verzenddatum.Maar wat moet er instaan? Hoe gaan we te werk? En kan het ook via het internet?

Verstuurt u een brief aangetekend, dan hebt u een bewijs dat u hem verstuurd hebt en er kan ook geen discussie meer ontstaan over de datum waarop u dat deed. Dit in tegenstelling tot een gewone brief waarvan de bestemmeling altijd kan beweren dat hij hem niet ontvangen heeft.

Wanneer verplicht?

Uitzonderlijk moet u een aangetekende brief gebruiken omdat de wet het zo voorschrijft, bijvoorbeeld als een werkgever een arbeidsovereenkomst wil beëindigen met naleving van een opzeggingstermijn (tenzij hij met deurwaardersexploot werkt), bij het annuleren van bepaalde bestellingen (bijv. bij verkoop op afstand of verkoop op een beurs) of bij bepaalde beroepsprocedures zoals het aantekenen van beroep tegen de weigering van een bouwvergunning.

Welke gegevens?

Over de inhoud van een aangetekende brief bestaan meestal geen wettelijke voorschriften. Uiteraard is het altijd aangewezen de brief duidelijk te dateren en te ondertekenen. En u kunt maar beter voorzichtig zijn met uw formuleringen want net zoals u de brief later als bewijsstuk kunt gebruiken, kan de inhoud ook tegen u gebruikt worden.

Vanaf wanneer heeft hij uitwerking?

Bij het beëindigen van een arbeidsovereenkomst bepaalt de wet dat de aangetekende brief uitwerking krijgt de derde werkdag na verzending (werkdagen zijn alle dagen behalve de zon- en feestdagen, een zaterdag is dus een werkdag!). In de meeste andere gevallen is er geen wettelijke termijn bepaald, maar als u een periode van 3 dagen in acht neemt, speelt u zeker op veilig.

Hoe gaat u te werk?

De meeste mensen versturen een aangetekende brief via het postkantoor of een Postpunt. De postbeambte geeft u een bewijs van afgifte, waarvoor u euro 5,19 (of wat meer, naargelang het gewicht) betaalt. Uw brief wordt aangeboden bij de bestemmeling, die een ontvangstbewijs moet tekenen. U kunt een bericht van ontvangst vragen (euro 1,20). Het kan echter ook via het internet (lees het kaderstukje onderaan). Als de bestemmeling de brief niet afhaalt, wordt hij toch geacht hem ontvangen te hebben. In dit geval krijgt u de brief terug maar u opent hem beter niet. Laat de enveloppe gesloten en houd hem bij! Omdat in dit geval de bestemmeling geen weet heeft van de inhoud, wordt wel eens aangeraden een brief zowel aangetekend als via de gewone post te versturen.

TIP Als u wilt vermijden dat de bestemmeling zou beweren dat hij een lege enveloppe ontving, kunt u een vensterenveloppe gebruiken of de brief dichtvouwen en -kleven, het adres op de buitenzijde schrijven en hem versturen zonder een enveloppe te gebruiken.

INFO Alle informatie over de aangetekende zending: www.post.be . Klik op: Brieven, Brief nationaal (of internationaal), Verzendopties en Aangetekende zending.

Even veilig via het internet

Een aangetekende brief versturen kan ook elektronisch, via MyCertipost. Deze dienst drukt uw document af en bezorgt het via de postbode aan uw bestemmeling (in België!). U krijgt een papieren ontvangstbewijs. De bewijswaarde is dezelfde als bij een klassieke aangetekende brief en de kostprijs bedraagt een kleine 10 euro (vaste prijs, ongeacht de grootte). Voor meer info: www.mycertipost.be

Onze partners