Belgen onder de grootste klagers bij Europese ombudsman

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

De Europese ombudsman ontving in 2012 2.442 klachten van burgers en verenigingen of bedrijven. Van die klachten waren er 182 afkomstig uit België, waardoor ons land zich in de top-5 van grootste klagers bevindt.

Als rekening wordt gehouden met het aantal klachten, moet België enkel Spanje, Polen en Duitsland laten voorgaan. Wordt gekeken naar de klachtenratio – het aantal klachten in verhouding tot de bevolking – eindigt ons land eveneens op de vierde plaats, na Luxemburg, Cyprus en Malta.

Ombudsman Nikiforos Diamandouros, die na tien jaar vervroegd vertrekt, wordt met steeds minder zaken geconfronteerd die buiten zijn bevoegdheid vallen. In 2012 zakte dat cijfer naar 1.720, een laagterecord. Het is de taak van de ombudsman om klachten over wanbeheer bij de instellingen en organen van de Europese Unie te onderzoeken. De Belgische score heeft precies met de nabijheid van die instellingen te maken.

Bijna 1.500 zaken werden vorig jaar doorverwezen naar de nationale of regionale ombudsmannen in de lidstaten, het Europees Parlement, de Commissie of andere instellingen die beter geplaatst waren. Met 465 geopende onderzoeken boekte Diamandouros eveneens een record, het waren er nooit meer. De meeste van die onderzoeken (103) kwamen voort uit een Belgische klacht.

Diamandouros kon 390 zaken afsluiten. Bij tachtig zaken gingen de betrokken Europese instellingen akkoord met een minnelijke schikking. In 56 gevallen was effectief sprake van wanbeheer, de ombudsman moest 47 keer een kritische opmerking maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content