Advertorial

© Getty Images/iStockphoto

Help, ik wil geen leesbril!

Je merkt dat het steeds moeilijker wordt om kleine lettertjes vlot te lezen, maar hebt geen zin in een leesbril? Je bent niet de enige. Gelukkig bestaan er ook leeslenzen of multifocale lenzen, waarmee je zowel van dichtbij als van veraf scherp kan zien.

Veel mensen die merken dat ze moeite krijgen met kleine lettertjes, willen toch liever geen leesbril. Niet uit ijdelheid, wel omdat die je het gevoel geeft dat je ‘oud’ wordt... Uit een enquête die Plus Magazine samen met contactlenzenproducent Alcon* organiseerde, bleek dat maar liefst 81% van de veertigplussers een leesbril associeert met ouder worden. En niet alleen ‘oud’ maar ook ‘out’, merken ze soms aan reacties van jongere collega’s of aan opmerkingen in hun omgeving. Waarom is dat zo, als het vanaf een bepaalde leeftijd eigenlijk volstrekt normaal is dat je ogen niet meer zo snel kunnen scherpstellen? Blijft ouder worden toch taboe in onze maatschappij, die zich vooral richt op ‘jeugd’ en ‘jong zijn’?

Waar is die leesbril?

Voor je imago is een leesbril aan een kettinkje rond je nek niet zo’n goede zet. In de praktijk ervaren veel mensen dat een leesbril niet zo handig is: hij slingert rond, je vindt ‘m niet net als je ‘m nodig hebt, telkens op en af zetten is lastig... Om dat probleem op te lossen, strooien sommigen bijna met leesbrilletjes in het rond. 19,5% van de veertigplussers heeft één leesbril, 26,5% heeft er twee, 21,5% heeft er drie en maar liefst 17,5% heeft er vijf of meer. Je zou van minder gek worden.

De oplossing: multifocaal gaan

Wil je altijd en overal scherp kunnen zien zonder dat je een bril op je neus moet zetten of zelfs telkens van bril moet wisselen, dan zijn multifocale lenzen een goede oplossing Ze zijn onzichtbaar, je kan weer vlot de kleine lettertjes lezen zonder met je ogen te knijpen of die tekst ver van je af te houden, én je ziet ook veraf alles scherp. Je kan weer functioneren zoals vroeger zonder dat je je onzeker of oud/out voelt.

*Aan de online enquête van Plus Magazine in samenwerking met contactlenzenproducent Alcon namen 1.965 personen deel in de leeftijdscategorie vanaf 40 jaar. 53% daarvan waren vrouwen, 47% mannen.