Geen opzegvergoeding meer bij telefoon-, gsm- of internetabonnement

Met Plus Magazine op cruise naar Spitsbergen

Gedurende 13 uitzonderlijke dagen maak je kennis ...

Verslaafd aan slaap- en kalmeringsmiddelen ?

Kan je niet meer slapen zonder slaapmiddel? Of ...

Meest gelezen

1.Cranberrysap beschermt het hart

2.Gratis gids: Google Street View

3.Europese verzekeringskaart geweigerd?

4.Wilde dieren spotten in Fjell Noorwegen

5.Worteltjes: een groente vol troeven

DEZE MAAND IN PLUS MAGAZINE

● Cholesterol: Nieuwe medicatie in de maak

● Berlijn, 25 jaar na de Muur

● Beveilig je tablet en smartphone

● Burn-out: herkennen is voorkomen

● 4 manieren om goedkoop te schenken

Nieuwsbrief

Abonneer u op de gratis nieuwsbrieven van Plusmagazine.be

Algemene wekelijkse nieuwsbrief
Tweewekelijkse gezondheidsnieuwsbrief

Email:
Inschrijven

Klik hier voor de weersverwachting voor de volgende dagen ››

Geen opzegvergoeding meer bij telefoon-, gsm- of internetabonnement

02 Mei 2012 - Auteur : Annemie Goddefroy

Minister van Economie, Johan Vande Lanotte, heeft een wetsontwerp klaar om de opzegvergoeding af te schaffen bij het annuleren van een abonnement voor telefoon, gsm of internet.

De opzegvergoeding bij het annuleren van een telefoon, gsm of internetabonnement kan oplopen tot 150 euro en meer. Zo’n hoog bedrag houdt de consument vaak tegen om van operator te veranderen. Maar als het wetsontwerp  van minister van Economie, Johan Vande Lanotte (eigenlijk gestart onder zijn voorganger Vincent Van Quickenborne) wet wordt zal de opzegvergoeding worden afgeschaft. Aals alles goed loopt zou dat begin juli moeten zijn. Althans, voor wie opzegt na 6 maanden. Want zegt u uw abonnement op tijdens de eerste 6 maanden van uw contract, dan betaalt u nog het abonnementsgeld voor die periode. 

Hoge prijzen

Naast het afschaffen van de opzegvergoeding wil de minister ook de hoge prijzen van de abonnementen aanpakken.  Hij heeft hiervoor een studie besteld bij het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) die de prijzen moet vergelijken met die in de omringende landen.

Onduidelijkheid

Het grote probleem met de mobiele markt is volgens Vande Lanotte de 'grote onduidelijkheid' van de contracten. Dat levert volgens de minister 'grote problemen op in verband met de vergelijkbaarheid' tussen de operatoren onderling.

Klachten bij de ombudsman

In 2011 kreeg de Ombudsman voor de Telecomsector 6000 klachten over de moeilijke (en dure) opzeg van een gsm, telefoon of internetabonnement , wat drie keer zoveel was als in 2010. Als het ontwerp wet wordt zal deze Ombudsman het alvast iets rustiger hebben…

De Ombudsman voor telecommunicatie is te bereiken op volgend adres: Bischoffsheimlaan 29-35, 1000 Brussel,  Tel. 02 223 09 09.  Op www.ombudsmantelecom.be leest u hoe u klacht moet indienen (moest het nodig zijn). 

Meer info ,
Delen
Lees ook

>Een etentje dat op de maag blijft liggen

>Samenwonen of trouwen?

>Contract met stilzwijgende verlenging

>Een nichtje adopteren

>Een zelfstandige worden in 7 stappen

Reacties

Opgelet: Het is niet mogelijk om anoniem te reageren.

Uw loginnaam zal bovenaan uw reactie verschijnen.

Commentaar(*)

Aanmelden

PARTNERSAdvertentie

  • Dating met Parship

    Vind de partner die echt bij je past.

  • Engelse lessen met Gymglish

    7 dagen gratis cursus engels.

  • Goedkoper kopen

    Vind, vergelijk en koop tegen de beste prijs.

  • Design en deco

    Koop uw meubelen online of in onze showrooms (Luik & Brussel).

  • Geleverd binnen de 24u

    Meer dan 52.000 schoenen voor vrouwen, mannen en kinderen gratis geleverd binnen de 24u