Geen opzegvergoeding meer bij telefoon-, gsm- of internetabonnement

Zie je het zitten om opnieuw les te volgen?

We worden voortdurend om de oren geslagen met ...

Met Plus Magazine op cruise naar Spitsbergen

Gedurende 13 uitzonderlijke dagen maak je kennis ...

Meest gelezen

1.Zonnen zonder zorgen

2.Cranberrysap beschermt het hart

3.Europese verzekeringskaart geweigerd?

4.Gratis gids: Google Street View

5.Wilde dieren spotten in Fjell Noorwegen

DEZE MAAND IN PLUS MAGAZINE

● Nieuwe confectiematen op komst

● Grootouders: 5 stappen om je rechten te doen gelden

● 10 apps om gratis te communiceren

● Oma heeft de babyblues!

● Dossier ogen: botox, fillers, chirurgie

Nieuwsbrief

Abonneer u op de gratis nieuwsbrieven van Plusmagazine.be

Algemene wekelijkse nieuwsbrief
Tweewekelijkse gezondheidsnieuwsbrief

Email:
Inschrijven

Klik hier voor de weersverwachting voor de volgende dagen ››

Geen opzegvergoeding meer bij telefoon-, gsm- of internetabonnement

02 Mei 2012 - Auteur : Annemie Goddefroy

Minister van Economie, Johan Vande Lanotte, heeft een wetsontwerp klaar om de opzegvergoeding af te schaffen bij het annuleren van een abonnement voor telefoon, gsm of internet.

De opzegvergoeding bij het annuleren van een telefoon, gsm of internetabonnement kan oplopen tot 150 euro en meer. Zo’n hoog bedrag houdt de consument vaak tegen om van operator te veranderen. Maar als het wetsontwerp  van minister van Economie, Johan Vande Lanotte (eigenlijk gestart onder zijn voorganger Vincent Van Quickenborne) wet wordt zal de opzegvergoeding worden afgeschaft. Aals alles goed loopt zou dat begin juli moeten zijn. Althans, voor wie opzegt na 6 maanden. Want zegt u uw abonnement op tijdens de eerste 6 maanden van uw contract, dan betaalt u nog het abonnementsgeld voor die periode. 

Hoge prijzen

Naast het afschaffen van de opzegvergoeding wil de minister ook de hoge prijzen van de abonnementen aanpakken.  Hij heeft hiervoor een studie besteld bij het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) die de prijzen moet vergelijken met die in de omringende landen.

Onduidelijkheid

Het grote probleem met de mobiele markt is volgens Vande Lanotte de 'grote onduidelijkheid' van de contracten. Dat levert volgens de minister 'grote problemen op in verband met de vergelijkbaarheid' tussen de operatoren onderling.

Klachten bij de ombudsman

In 2011 kreeg de Ombudsman voor de Telecomsector 6000 klachten over de moeilijke (en dure) opzeg van een gsm, telefoon of internetabonnement , wat drie keer zoveel was als in 2010. Als het ontwerp wet wordt zal deze Ombudsman het alvast iets rustiger hebben…

De Ombudsman voor telecommunicatie is te bereiken op volgend adres: Bischoffsheimlaan 29-35, 1000 Brussel,  Tel. 02 223 09 09.  Op www.ombudsmantelecom.be leest u hoe u klacht moet indienen (moest het nodig zijn). 

Meer info ,
Delen
Lees ook

>Een etentje dat op de maag blijft liggen

>Samenwonen of trouwen?

>Contract met stilzwijgende verlenging

>Een nichtje adopteren

>Een zelfstandige worden in 7 stappen

Reacties

Opgelet: Het is niet mogelijk om anoniem te reageren.

Uw loginnaam zal bovenaan uw reactie verschijnen.

Commentaar(*)

Aanmelden

PARTNERSAdvertentie

  • Dating met Parship

    Vind de partner die echt bij je past.

  • Engelse lessen met Gymglish

    7 dagen gratis cursus engels.

  • Autoverzekering

    Nieuwe wagen? Kies de volledige bescherming voor u en uw wagen bij Generali!

  • Goedkoper kopen

    Vind, vergelijk en koop tegen de beste prijs.

  • Design en deco

    Koop uw meubelen online of in onze showrooms (Luik & Brussel).