Zeven op tien gemeenten beantwoorden vragen inwoners via sociale media

07/12/15 om 16:37 - Bijgewerkt om 16:37

Zeven op de tien steden en gemeenten beantwoorden vragen van bewoners via sociale media. Vaak gebeurt dat echter nog niet op een gestructureerde manier en enkel door de communicatiedienst.

Zeven op tien gemeenten beantwoorden vragen inwoners via sociale media

Tot dit besluit kwam de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) op basis van een onderzoek samen met socialemediaburo.be.

Negen op de tien gemeenten zijn actief op de sociale media, aldus de VVSG. Ze tellen gemiddeld 5,8 facebookpagina's en 2,71 twitteraccounts, al zijn sommige lokale besturen ook actief op Youtube, Linkedin en Instagram. En enkele gemeenten experimenteren ook met WhatsApp en Pinterest.

Experimenten zonder echte strategie

Van een socialemediastrategie is vaak echter nog geen sprake. Dat maakt het moeilijk om te groeien in de richting van een meer converserende overheid, aldus de VVSG. Zo zetten lokale besturen sociale media nog te weinig in om er een volwaardig dienstverleningskanaal van te maken, te luisteren naar de doelgroep, om burgers met elkaar in contact te brengen of om ze in te zetten voor beleidsvorming, participatie en co-creatie.

Onze partners