Webshops haalden omzet van 235 miljoen euro in eindejaarsperiode

16/01/13 om 18:56 - Bijgewerkt om 18:56

De Belgische webwinkels hebben de voorbije eindejaarsperiode 235 miljoen euro omzet gedraaid, of 15,5 procent van hun totale jaaromzet. Het gaat om bijna een kwart meer omzet dan tijdens de eindejaarsperiode van 2011.

Deze cijfers komen van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, die de verkoopcijfers van ruim 400 webwinkels onderzocht.

Tijdens de periode van 26 november tot en met 30 december 2012 draaiden de Belgische webwinkels 23,7 procent meer omzet dan in dezelfde periode in 2011, toen 190 miljoen euro of 14 procent van de jaaromzet werd gehaald. Vorig jaar draaiden de webwinkels overigens een totale jaaromzet van 1,52 miljard euro, of 11,8 procent meer dan in 2011 (1,36 miljard euro).

Online shoppers kopen vooral mode en accessoires (55 procent), multimedia en electronica (28 pct), speelgoed (22 pct), hardware en software (22 pct), boeken, cd's en dvd's (17 pct) en decoratie (17 pct).

BeCommerce meldt ook dat wie via het internet koopt, vooral de drukte en de stress in de winkels wil vermijden, niet gebonden wil zijn aan openingsuren en het een gemakkelijke manier van shoppen vindt.

Uit de cijfers van de vereniging blijkt voorts dat op Cyber Monday - de maandag na Thanksgiving die bekend staat als één van de beste verkoopdagen voor de webwinkels - de webshops 35,72 miljoen euro of 15,2 procent van hun eindejaarsomzet haalden. In de kerstperiode van 7 tot 31 december haalden ze de grootste omzet, namelijk 128,78 miljoen euro of 54,8 procent van hun eindejaarsomzet.


Onze partners