Spam: ongewenste post in uw mailbox

25/08/13 om 09:26 - Bijgewerkt om 09:26

U verwacht een mailtje, maar in plaats van één komen er dertig binnen. U kent het verschijnsel? Enkele eenvoudige maatregelen kunnen het probleem echter al een groot deel verhelpen.

Inhoud:

Een 'vertrouwelijk' bericht dat u meldt dat u veel geld gewonnen heeft, geneesmiddelen met wonderbaarlijke werking die u via het internet moet bestellen,... u heeft waarschijnlijk ook al heel wat van die mails ontvangen waarvan u zich afvraagt hoe ze bij u terechtkomen. Deze ongevraagde en ongewenste berichten bevatten meestal reclame die naar een ontzettend groot aantal (soms zelfs miljoenen) e-mailadressen tegelijk verstuurd wordt. Behoorlijk hinderlijk als u er zo enkele tientallen per dag uit uw mailbox moet verwijderen. Meer dan de helft van alle e-mailverkeer bestaat intussen uit spam. Maar nog erger is dat deze spam ook gebruikt wordt voor het verspreiden van computervirussen of phishing (zie verder).

Terug naar begin

Kan spammen ongestraft?

Spammen is in ons land, net zoals in de meeste landen bij wetverboden. Om spam daadwerkelijk te bestrijden en te bestraffen ontbreken echter geld en middelen. Bovendien is het opsporen van de afzenders geen eenvoudige zaak omdat de meeste spam vanuit het buitenland verstuurd wordt. Sommige spammers gebruiken bijvoorbeeld ook een tussenliggende mailer om hun spam te verzenden. Zo kunnen ze hun eigen identiteit gedeeltelijk verbergen en kunnen de mails moeilijker door een spamfilter tegengehouden worden. In vaktaal noemt men dit spamrelay.

Terug naar begin

PAGEBREAK

Hoe komen spammers aan uw e-mailadres?

Veel spam heeft u aan uzelf te danken, door ondoordacht gebruik van uw e-mailadres. Maar zelfs de voorzichtigste internetgebruiker kan spam nooit voor de volle 100 % vermijden.

Enkele manieren waarop spammers aan e-mailadressen komen:

  • door speciale programma's die het internet afzoeken op zoek naar e-mailadressen in bijvoorbeeld nieuwsgroepen, op websites enz.
  • wannneer u uw e-mailadres opgeeft om gratis stalen, software enz. te ontvangen van bedrijven die u niet kent
  • door gewoon te raden naar e-mailadressen die bestaan uit voornaam.achternaam@domein.be
  • door uw e-mailadres op te geven bij wedstrijden van bedrijven die u niet kent
  • via een virus dat mails rondstuurt met uw e-mailadres in dat vervolgens opgepikt wordt
  • via doorgestuurde of geforwarde mails waarin de adressen van alle vorige verzenders zichtbaar blijven zodat op de duur een waslijst van e-mailadressen op een schoteltje aangeboden worden aan spammers.

Terug naar begin

PAGEBREAK

Wat kunt u doen tegen spam?

  • Eerst en vooral is het belangrijk om een goede virusscanner en firewall te installeren op uw pc en die regelmatig up-to-date te houden. Indien u uw pc niet beveiligd, zet u niet alleen de deur ver open voor virussen, spam en andere vervelende kantjes van het internet, maar riskeert u bovendien zelf de afzender van deze zaken te worden.
  • Gebruik wanneer u zich registreert om te chatten of deel te nemen aan forums nooit uw eigen naam. Maak een gebruikersprofiel aan met een schuilnaam.
  • Spring doordacht om met uw e-mailadres, laat het niet te pas en te onpas achter op websites, formulieren enz. Indien u toch graat chat, aan nieuwsgroepen, aan wedstrijden enz deelneemt, doe dat dan niet met het e-mailadres dat u van uw provider kreeg, maar maak voor dit soort gelegenheden een gratis e-mailadres aan bij bijvoorbeeld Google Gmail, Yahoo! Mail of MSN Hotmail.
  • Indien u uw e-mailadres opgeeft vervang dan het @-teken door AT of een puntje in uw e-mailadres door PUNT voluit geschreven. Spammers hebben hier al wat meer moeite mee dan met de normale schrijfwijze.
  • Verwijder e-mails van personen en bedrijven die u niet kent meteen, zonder ze eerst te openen.
  • Verzend berichten naar meerdere personen steeds door gebruik te maken van het BCC-veld (Blind Carbon Copy) in plaats van het CC-veld. Op die manier zijn de e-mailadressen niet zichtbaar voor anderen.
  • Reageer nooit op spam en koop nooit iets dat u in een spambericht wordt aangeprezen. Uw reactie wordt toch niet gelezen, het enige wat u bekomt is dat uw e-mailadres bij de verzender meteen als 'actief' wordt gecatalogeerd. In een mum van tijd ontvangt u nog veel meer spamberichten.
  • In Outlook Express kunt u via Acties, Ongewenste e-mail en Toevoegen aan lijst van afzenders van ongewenste e-mails adressen van afzenders blokkeren. U zult daarvan niet langer berichten ontvangen.
  • Installeer zelf een spamfilter of neem een abonnement op die service bij uw internetprovider. Bij bepaalde providers is deze service in het abonnement inbegrepen. Maar bedenk dat geen enkel systeem spam volledig kan voorkomen. Spammers ontdekken al snel trucjes om door de mazen van het spamfilternet te glippen zoals spamrelay. Bovendien zijn er heel wat legitieme bedrijven die aan direct mailing naar hun klanten doen, ook via e-mail. Een provider of een spamfilterprogramma kan zich niet permitteren om ook deze mails te verwijderen. En de grens tussen beide is niet altijd even duidelijk.

Terug naar begin

PAGEBREAK

Spamfilters

Spamfilters zijn grofweg in te delen in 2 soorten. De eerste soort tracht een spambericht te herkennen aan een aantal kenmerken. Elk inkomend bericht wordt gescand op deze kenmerken en krijgt een aantal punten per gevonden kenmerk. Als het aantal punten (de spamscore) hoger ligt dan een bepaalde drempelwaarde zal het bericht als spam beschouwd worden.

De tweede soort spamfilters hanteert een statistische benadering. Deze spamfilters zijn veel nauwkeuriger, maar moeten wel 'getraind' worden. Dit betekent dat de gebruiker zelf eerst honderden berichten moet verzamelen en aangeven of deze spam zijn of gewenste e-mail.

Moderne spamfilters combineren vaak meerdere technieken.

Een spamfilter verwijdert zelden een bericht definitief. Het verplaatst de berichten meteen van uw inbox naar een spammap of naar de map verwijderde items, waar u er eventueel ten onrechte als spam beschouwde berichten nog kunt uithalen.

De meeste leveranciers van antispamsoftware bieden gratis testversies aan/ Zo kunt u zelf gedurende een bepaalde periode uittesten welk van die pakketten u het best ligt, zowelop het vlak van doeltreffendheid als van gebruiksvriendelijkheid.

Terug naar begin

PAGEBREAK

Wat is phishing?

Bij phishing ontvangt u een e-mail die op het eerste gezicht afkomstig is van een betrouwbare instantie zoals uw bank, de maatschappij waarvan u een kredietkaard heeft enz. In deze mail wordt met een smoes gevraagd om vertrouwelijke gegevens zoals uw geheime code, uw bankrekeningnummer of het nummer van uw kredietkaart door te sturen. Geef dit soort vertrouwelijke informatie nooit door via mail. Ga eventueel telefonisch na bij uw bank of bankkaartinstelling of het bericht inderdaad van hen komt. De kans is immers bijzonder groot dat dit niet het geval is.

Fraude via phishing kan erg ver gaan. Soms wordt in de e-mails doorverwezen naar zeer echt lijkend websites die de indruk wekken dat het verzoek inderdaad van een betrouwbare organisatie komt. Achter deze website gaat echter een oplichter schuil die enkel uit is op uw gegevens. Zodra hij die heeft, wordt u mogelijk zelfs doorverwezen naar de echte website van uw bank of kredietkaartmaatschappij zodat u absoluut geen argwaan koestert... Tot het moment dat uw banksaldo plots niet meer klopt.

Terug naar begin

Meer info: www.spamsquad.be

Onze partners