© iStock

Pimp je auto met de nieuwste snufjes

Smartphone, gps, radar- en filemelder, dashcam en babycam... De auto van de toekomst staat al voor de deur.

Op een mooie dag, belooft men ons, zullen auto’s zichzelf besturen. Het zal volstaan dat we het navigatiesysteem onze bestemming vertellen en de auto brengt ons erheen, zonder dat we een stuur of pedalen moeten aanraken. Hij zal keurig stoppen voor rood, zich aan alle snelheidsbeperkingen houden en onvoorzichtige voetgangers detecteren... Sommige waarnemers voorspellen die geweldige revolutie al voor 2020 of 2025. Andere denken dat we tot 2030 of nog langer zullen moeten wachten. Feit is dat er nog tal van grote problemen moeten worden opgelost.

Los van de louter technische dimensie en van de prijs, is er ook een juridisch aspect. Wat als een auto zonder bestuurder een ongeval veroorzaakt: op wie zal de verzekeringsmaatschappij van het slachtoffer zich verhalen? Ook de informatieveiligheid is een knelpunt: wat als een hacker een auto onder controle krijgt? En dan is er nog de gegevenstransmissie: vandaag verandert de maximumsnelheid in een straat, wanneer zal het ‘brein’ van de auto dat weten? Enzovoort, enzoverder. Kortom, het is niet zeker dat je volgende auto heel veel van de huidige zal verschillen. Ook omdat die auto nu al met knappe, nieuwe, technologische ontwikkelingen kan uitpakken.

Alles kits op de achterbank

Pimp je auto met de nieuwste snufjes
© G.F.

Navigatiesystemen – zeg maar de gps – zijn de voorbije jaren standaard geworden. Heeft je auto er nog geen of ben je niet tevreden over je navigatie, dan kan je een mobiel apparaat aanschaffen, zoals de TomTom GO 6100 (€350) of de Garmin DriveLuxe 50LMT-D (€390). Wanneer je aan het stuur zit, is het de bedoeling dat je op het verkeer let. Maar hoe hou je de kinderen op de achterbank in de gaten? Diezelfde Amerikaanse fabrikant lost het op met de Babycam (€199), een draadloze camera die je aan de hoofdsteun vastmaakt. Hij stuurt zijn beelden draadloos naar het scherm van het navigatiesysteem. En je kan vlotjes overschakelen tussen de gps-kaart en de beelden van de engeltjes op de achterbank.

Spion op de voorruit

Pimp je auto met de nieuwste snufjes
© G.F.

Dashcams zijn erg populair in Rusland en andere landen waar bestuurders die een ongeval veroorzaken vaak de neiging hebben om te verdwijnen. De camera wordt aan op het dashboard of de voorruit bevestigd en registreert alles wat zich op de weg voor je afspeelt. Snijdt een zondagsrijder je de pas af? De dashcam registreert het. Dankzij een ingebouwd geolokalisatiesysteem onthoudt hij ook de coördinaten van de plaats en het precieze tijdstip. De rechtbanken erkennen deze apparaatjes nog niet, maar veel verzekeringsmaatschappijen zijn ervoor te vinden. Enkele voorbeelden: Garmin Dash Cam 10 (€169), Blackvue DR650GW-2CH (voor- en achtercamera, €300), Garmin DriveAssist 50LMT-D (navigatie + dashcam, €360).

De files te slim af

Pimp je auto met de nieuwste snufjes
© G.F.

De eindeloze fileproblemen doen meer en meer automobilisten hun toevlucht nemen tot oplossingen als Waze, een smartphone-app die je bij een verkeersopstopping of een ongeval langs een alternatieve route loodst. Het systeem werkt vrij goed, maar heeft wel de neiging om de batterij van je telefoon leeg te zuigen. De Fransen van Coyote hebben een andere aanpak gekozen: hun toestellen (€179 tot €349, plus €144 abonnementskosten per jaar) waarschuwen je voor (vaste of mobiele) radarcontroles maar ook voor problemen op de weg: een ongeval, een stilstaand voertuig enz. Het concept berust op de gemeenschap van gebruikers (bijna een miljoen in België), die allemaal een incident kunnen signaleren.

Zonder handen

Pimp je auto met de nieuwste snufjes
© G.F.

Nee, je mag je mobiele telefoon niet vasthouden of tegen je oor klemmen terwijl je rijdt. Dat is een overtreding van het verkeersreglement die je een fikse boete kan kosten – en nog veel meer, als je bij een ongeval betrokken raakt. Heeft je auto geen handsfree-systeem? De Parrot Minikit Neo 2 HD (ongeveer €80), een apparaatje met luidspreker en microfoon dat je aan de zonneklep vastklemt, lost het op. Zo hou je allebei je handen aan het stuur terwijl je belt, helemaal zoals de wet het wil. Nog een tip voor alle mobiele apparaten: laat ze nooit in de auto liggen. Waarom zou je dieven in de verleiding brengen?

PHILIPPE DESALLE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content