Gemiste oproep uit het buitenland? Bel vooral niet terug!

Leen Baekelandt
Leen Baekelandt Journaliste Plusmagazine.be

De jongste tijd worden weer heel wat mensen opgebeld vanop een telefoonnummer in Zimbabwe (beginnen met +263). De telefoon belt slechts één keer en je hebt een gemiste oproep. Het gaat echter om een oplichterspraktijk en terugbellen kost je handenvol geld.

Deze vorm van telefoonfraude, de zogenaamde Wangirifraude is zeker niet nieuw. Iemands telefoon rinkelt één keer, waarna de oproep wordt afgebroken. Op het schermpje is te zien dat er een oproep gemist is, met een onbekend (buitenlands) telefoonnummer erbij. Wie dat nummer belt, wordt verbonden met een duur betaalnummer en is dus al gauw flink wat geld kwijt. Het kan ook gaan om een sms’je met de vraag om te bellen.

Wangiri komt uit het Japans. Wan komt van het Engelse telwoord one en verwijst naar die ene keer dat de telefoon rinkelt. Giri verwijst naar de afbreking van de oproep en komt van kiru, het Japanse woord voor ‘snijden’.

Telefoontje uit Zimbabwe

Om de zoveel tijd wordt deze vorm van telefoonfraude weer frequenter. Zo worden momenteel heel wat landgenoten opgebeld vanop een nummer uit Zimbabwe, beginnen dus met +263 of 00263. Bel je terug, dan kom je op een dure betaallijn terecht, waar men je zo lang mogelijk aan de praat probeert te houden met de bedoeling je zoveel mogelijk te doen betalen voor het telefoontje. De oplichters strijken immmers de winst op van het betaalnummer. Pure oplichterij dus.

Wat moet je doen?

Vooral niet terugbellen! Ben je niet zeker, zoek het nummer van waar je gebeld wordt dan even op op internet. Meestal kom je dan meteen op fora terecht, waar je voor oplichters wordt gewaarschuwd. Gezien de recente heropflakkering van het fenomeen wil minister van Telecom Alexander De Croo bekijken of consumenten aan hun operator kunnen vragen om kosteloos oproepen uit één bepaald land te laten blokkeren, zo reageert zijn kabinet op de berichten over phone scamming vanuit Zimbabwe.

De Croo gaat met de telecomoperatoren overleggen hoe ze kwaadwillige oproepen en phone scamming beter kunnen aanpakken. Behalve over de mogelijke blokkering van oproepen uit één land wil de minister ook praten over een betere informatie-uitwisseling tussen operatoren om frauduleuze nummers sneller op te sporen. De minister wil ook een meldpunt voor klachten overwegen indien dat efficiënt zou blijken.

De Croo wijst erop dat consumenten volgens artikel 120 van de Telecomwet nu reeds aan hun operator kunnen vragen om bepaalde nummerreeksen te laten blokkeren. De minister merkt ook op dat heel wat gsm’s en smartphones reeds een functie hebben waarmee abonnees zelf kunnen bepalen welke oproepen ze al dan niet willen ontvangen. Er zijn instellingen mogelijk om geen anonieme oproepen te ontvangen en automatisch oproepen te weigeren van individuele nummers die men zelf toevoegt en oproepen van buitenlandse nummers.

Nummers laten blokkeren is echter niet altijd dé oplossing. De oplichters veranderen immers voortdurend van nummer en zelfs van land waaruit de oproepen worden gepleegd.

Meld de (poging tot) fraude ook bij de Economische Inspectie.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content